Makrell i tomat?

ver0

Forelsket i forumet
Jeg lurer slik på om makrell i tomat er bra å spise når man er gravid? Det samme gjelder reker og jordbær? Jeg hører at du ikke skal spise reker, men noen sier at du fint kan ta deg et par rekeskiver i sommer; bare ikke overdriv det.. Jeg blir så forvirret [&:]
Kan noen hjelpe?[:)]

Jordbær og reker har jeg kun fåt beskjed om at man skal være forsiktig med når man ammer. Makrell i tomat tror jeg skal være greit det å.

Reker og jordbær kan man fint spise når man er gravid. Samme med makrell i tomat.[:)]

Jeg kommer til å spise alle 3 tingene. [:D]
Jordbær og reker har vel ikke drept noen før, så da er d bare å spise.
Makrell i tomat står det er ok på BV.

ORIGINAL: ilie

begynner å lure på om det er noe vi faktisk kan spise når man er gravid.
Hvordan klarte folk seg i gamledager?

de hadde et sykt høyt antall av dødfødte, spontanaborter og syke barn...
tror vi skal være glade at vi lever i en opplyst verden.

men makrell i tomat, hvorfor skulle det være farlig??
jordbær og reker er det bare å trøkke i seg, men prøv  forsiktig under amming..
ps veldig få som selger ukokte reker(de er hvite/gjennomsiktige)
hehe eg trodde de svømte rosa rundt i sjøen jeg, til jeg fant det ut!

Reker, krabbeklør kan du godt spise. Det du skal holde deg unna er innmat fra skjell og skalldyr og fet fisk, samt fjellvannfisk pga miljøgifter.

Da jeg gikk gravid i 2002/2003 skulle man bla ikke spise jordbær og reker pga det var sagt at det var større sjans for utvikling av allergi, nå er disse rådene gått ut på dato.

Hvis du går på mattilsynet.no finner du en link til matanbefalinger under svangerskap....

Jeg har holdt meg helt vekke fra reker, men har også hørt i ettertid at det ikke gjør noe å spise reker og krebbeklør. Kommer nok allikevel til å holde meg vekke fra reker bare for sikkerhetsskyld. Jordbær visste jeg ikke gjorde noe...

Har også spist makrell i tomat...

En skal visst være forsiktig med fisk som er høyt oppe i næringskjeden på grunn av opphopning av miljøgifter. Stor torsk og makrell kan vel da ha litt mer giftstoff i seg enn mindre fisker har. Miljøgifter samles også i lever og rogn, så husker at det ble advart mot svolværpostei for gravide.

Det meste gjelder vel i litt større mengder, og slike fiskeprodukt hadde nok vært kjempesunne om de ikke hadde vært utsatt for miljøgifter...

Har dilla på ferskt brød med makrell i tomat (tykt lag) på! Og det er ikke farlig, bare sunt og godt! [:D]
(det er kanskje dette med at gravide ikke skal få i seg for mye fet fisk pga miljøgifter, du tenker på?! Men dette skal myye til, og forskere mener at det positive oppveier for det negative, så det er bare å spise fisk! [:)])

Reker var fyfy før, men nå sier jm at man kan spise det. Jordbær er bare "farlig" når man ammer pga mageknip for den lille. Men ikke alle reagerer, så her må man prøve seg fram. Bare husk å vaske jordbærene godt før man spiser dem når man er gravid, pga jord-rester/toxoplasmose-faren.)

Slenger meg på dem som sier at dette kan du fint spise. Også om du skal amme, der må du prøve deg litt frem på hva ungen tåler. Med snuppa kunne jeg spise alt, jeg var også morsmelkdonor og spurte de 3 som jobbet i melkebanken om jeg skulle være forsiktig med kål, reker og jordbær siden det var bittesmå premature som skulle få melken min. Fikk til svar at jeg fint kunne spise det, men i moderate mengder. Altså jeg kunne fint spise en skål med jordbær, men ikke en hel kasse liksom... [;)]

Så, alt med måte er fint å holde seg til. [:D]

Vel, jeg husker at vi fikk jordbær og fløte som dessert på føden, og ALLE babyene hylte... Jeg visste jo at en bør unngå det, og spiste bare litt, men det hjalp ikke stort...

Stakkars babyer...

du må bare finne ut om babyen reagerer på de mat produktene, jeg har spist alt som er etter på uten problem, men selvsagt i moderate mengder, det du skal være forsiktig meg under graviditet er vel, en del ost og rå mat produkter, pga bakterier, hvis jeg ikke husker feil, og ferskvanns fisk under 1 kilo var det vel[;)]

Spis alt du og spis det når du ammer og[;)],en skal være forsiktig hvis en har
ekstrem allergi i fam etter fødselen med enkelte ting men ellers må en nesten
bare prøve ut alt og se hvordan det går[;)]. En skal jo nyte barsel/permisjonstiden[:D]
har iallefall jordmødrene jeg har hatt sagt,en skal ikke gå rundt etter fødsel og passe
på alt en putter i munnen for da blir det jo bare mas.

ORIGINAL: seilø

du må bare finne ut om babyen reagerer på de mat produktene, jeg har spist alt som er etter på uten problem, men selvsagt i moderate mengder, det du skal være forsiktig meg under graviditet er vel, en del ost og rå mat produkter, pga bakterier, hvis jeg ikke husker feil, og ferskvanns fisk under 1 kilo var det vel[;)]

hehe OVER en kilo luringen. dess lenger fisken går i vannet, dess mer gift kan den i teorien samle.. så all småfisk: spis i vei[:)][:)][:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp