Mageproblemer/PARAFIN?

liiiile

Andre møte med forumet
Gutten min er 2 1/2 år,og har vært plaget med hard mage det siste året.Har utviklet angst for å bæsje..[&o] Får frukt,grovt brød + +,men det hjelper ikke.Har hatt perioder der han har fått mikro-klyx men har fått mer angst av det..[:o] Har nå gått på lactulose siste 2 mnd,men nå ser det ut som effekten av det begynner å avta,og han er igjenn plaget,og holder igjenn avføringen..
har snakket med lege igjenn,som nå ambefalte parafin.Synest først dette hørtes rart ut,men i følge legen var dette noe av det tryggeste vi kunne gi ham.Noen med erfaing med å gi parafin mot hard mage,og hvor stor dose må/måtte dere gi??
Takknemlig for svar!!:)

Vi gir parafin, ca 10 ml hver morgen. Fungerer fint synes jeg[:)] Har plagdes siden snuppa har vært nyfødt..[&:] har nå avføring hver dag, og ikke hardt. Fikk beskjed om å justere dosen etter konsistensen på avføringen, men den skulle være løs, siden problemet også setter seg i hodet til barna etterhvert, hun her nektet å bæsje til slutt, og holdt igjen[&:]

hmm,usikker..men så lenge legen sier det så..
jeg var akkurat som din sønn når jeg selv var liten...
husker iallefall at mamma dyttet ett lite såpestykke i ræva mi[:-][:-][8D] da kom det iallefall,men ville ikke gjort det selv[:D][:D]

Mamma tok med lillesøsteren min til dyrelegen av alle plasser! Og han gidde ho en spiseskei med parafin, og etter det hadde hun aldri problem med magen igjen! Hun satt på do å hyyylte i over 2 timer hver dag, hun var også rundt 2 år!

Eldstejenta mi har brukt parafin.

Pga sine avføringsproblemenr utviklet hun encoprese..  dvs manglende kontroll over musklene i endetarmen..  :(   fordi hun hadde hatt så mye hard avføring som ble stående, ble musklene i endetarmen utvidet og hun mistet kontrollen..  dvs maaange truseskift, og mye trøsting. 
Med god hjelp fra lege, Movicol, bedøvende krem til rumpa (for å få bort redselen for at det skulle gjøre vondt), gooooood tid og tålmodighet og med et beløninngs-skjema, så rettet alt seg. :)

Hun har det tidvis nå også, men har lært seg å få kontrollen igjen, og har lært seg å presse igjen.

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

hmm,usikker..men så lenge legen sier det så..
jeg var akkurat som din sønn når jeg selv var liten...
husker iallefall at mamma dyttet ett lite såpestykke i ræva mi[:-][:-][8D] da kom det iallefall,men ville ikke gjort det selv[:D][:D]

Såpestykke skal han få slippe..[;)]

ORIGINAL: Monsoon

Vi gir parafin, ca 10 ml hver morgen. Fungerer fint synes jeg[:)] Har plagdes siden snuppa har vært nyfødt..[&:] har nå avføring hver dag, og ikke hardt. Fikk beskjed om å justere dosen etter konsistensen på avføringen, men den skulle være løs, siden problemet også setter seg i hodet til barna etterhvert, hun her nektet å bæsje til slutt, og holdt igjen[&:]

Ok,såpass mye altså?Og det er ingen bivirkninger med det? Kjøpte i dag,men ga ham bare 2 ml,siden det sto på flaska at det var fra barn fra 6 år og oppover..Får se det an,må sikkert gi ham mer da:)

ORIGINAL: liiiile

ORIGINAL: Monsoon

Ok,såpass mye altså?Og det er ingen bivirkninger med det? Kjøpte i dag,men ga ham bare 2 ml,siden det sto på flaska at det var fra barn fra 6 år og oppover..Får se det an,må sikkert gi ham mer da:)

ja, er mer enn står på flaska, men vi har gått til sånn barnespesialist, og det var hun som sa det. Men hun sa jo også at vi må regulere etter konsistensen på avføringen da. Du får bare prøve deg frem. men gir bare om morgenen, hun sa det ikke var anbefalt å gi om kvelden til små barn, hunsker ikke helt hvorfor...[:)] Har ikke opplevd noen bivirkninger enda, kanskje litt mer luft i magen da , det er det eneste.[8D]

parafin smører bare tarmene, og gjør at tarmaktiviteten går ytterligere ned og gjør det verre for barnet å ha avføring når man evnt skal kutte ut parafin.

vi fikk anbefalt parafin på sykehuset i krsund, sykehuset i ålesund var himmelfalne over en så dårlig langtidsløsning og nå gir vi movicol. 1-2 poser hver dag, og supplerer med microlax om det er hardt.

er et mareritt å ha barn som sliter med avføringa, her er det hyling og gråting og hysteri om avføringa er for hard[:(]

Back
Topp