Mageknip og "stinn" mage

Uff, må være tungt med angsten for dette. Har du fått noe hjelp for det? Hjelp for hvordan du skal takle det? Hjelper det å vite at du kan få epidural etc.?

Jeg har gått til jordmor i 3 svangerskap for å klare å håndtere det. Gikk gjennom siste uten. Heller ikke denne gang. Tenker at det er ikke mer som kan gjøres eller sis for å roe mer ned.
Det går helst på min egen mestring underveis.
Jeg er fylt klar over at jeg sliter med det litt mer enn andre, men har taklet det greit mens det står på.
Jeg har både født med og uten epiduralen, synes sistnevnte er best fordi det kan forsinke fødselen en del slik at jeg henger med.
Ikke nødvendigvis for smertelindring får der synes jeg ikke den har hatt sååå god effekt, men som en støtte om det blir for ille.
Det går bra, jeg vet jo det, men liker ikke tanken på at kontrollen forsvinner og å føle meg så sårbar.

Nå har jeg sovet rundt omtrent. 02.30 og lys våken. Kynnerene kommer periodevis, men ikke slik at jeg tror noe vil skje.

Skal nyte roen i huset og slappe av. Ikke sæ mye annet da hofte/rumpeparti har sviktet meg helt ;)

Jeg har gått til jordmor i 3 svangerskap for å klare å håndtere det. Gikk gjennom siste uten. Heller ikke denne gang. Tenker at det er ikke mer som kan gjøres eller sis for å roe mer ned.
Det går helst på min egen mestring underveis.
Jeg er fylt klar over at jeg sliter med det litt mer enn andre, men har taklet det greit mens det står på.
Jeg har både født med og uten epiduralen, synes sistnevnte er best fordi det kan forsinke fødselen en del slik at jeg henger med.
Ikke nødvendigvis for smertelindring får der synes jeg ikke den har hatt sååå god effekt, men som en støtte om det blir for ille.
Det går bra, jeg vet jo det, men liker ikke tanken på at kontrollen forsvinner og å føle meg så sårbar.

Nå har jeg sovet rundt omtrent. 02.30 og lys våken. Kynnerene kommer periodevis, men ikke slik at jeg tror noe vil skje.

Skal nyte roen i huset og slappe av. Ikke sæ mye annet da hofte/rumpeparti har sviktet meg helt ;)
Krysser fingrene for at du får en fin opplevelse denne gangen.

Så rart hvordan denne kroppen er. At det nesten starter og stopper hos noen.
Håper i det ikke sliter deg helt ut.

Høres slitsomt ut at det ikke bryter ut ordentlig - bare gå sånn og vente. Men kan jo hende det modner kroppen nok til at det går «enklere» når det først er i gang da :-)

Angsten kan ikke være noe godt. Håper de rundt deg er støttende og betryggende. Det kommer jo til å gå helt fint :-) husker forrige fødsel var liksom annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Tidsperspektiv og alt ble helt borte for meg, så lengden på fødselen og forløpet osv var egentlig ikke det jeg var opptatt av. 1 time kunne vært både 1 minutt og en dag liksom, hodet mistet helt tidsoppfatningen. Skulle egentlig ha tatt ned klokka på veggen og ikke tenkt på den i det hele tatt [emoji28]

Høres slitsomt ut at det ikke bryter ut ordentlig - bare gå sånn og vente. Men kan jo hende det modner kroppen nok til at det går «enklere» når det først er i gang da :)

Angsten kan ikke være noe godt. Håper de rundt deg er støttende og betryggende. Det kommer jo til å gå helt fint :) husker forrige fødsel var liksom annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Tidsperspektiv og alt ble helt borte for meg, så lengden på fødselen og forløpet osv var egentlig ikke det jeg var opptatt av. 1 time kunne vært både 1 minutt og en dag liksom, hodet mistet helt tidsoppfatningen. Skulle egentlig ha tatt ned klokka på veggen og ikke tenkt på den i det hele tatt [emoji28]

Er nå litt redd for at det modnes så mye at jeg ikke rekker epiduralen når det først er i gang..
Har kommet inn før med vannavgang og kun 2 cm, men heller ikke da rukket smertelindring.

Så selv om jeg etter forholdene har greie fødsler og hverken har revnet eller måtte sy med noen av dem står angsten og panikken litt sentralt enda.
Jeg klarer ikke styre det, men det vet de heldigvis på føden. Det er veldig vanskelig for de rundt meg å skjønne hva det går i. De tenker litt sånn at "alle kvinner har født i tusenvis av år", "naturligste tingen" osv, så jeg har sluttet å snakke om det til noen. Jordmor vet det og de som tar imot meg på føden har fått info, så det skal gå fint. Jeg tror jeg er litt mer mentalt med også nå etter denne helga! Takk for omtanken♥️

I dag er det rolig. 3 sterke vonde kynnere registrert siden kl 9.00.
Det har bare vært lureri her i gården, og det er helt greit. Jeg venter til neste søndag før jeg venter neste gang:)

Er nå litt redd for at det modnes så mye at jeg ikke rekker epiduralen når det først er i gang..
Har kommet inn før med vannavgang og kun 2 cm, men heller ikke da rukket smertelindring.

Så selv om jeg etter forholdene har greie fødsler og hverken har revnet eller måtte sy med noen av dem står angsten og panikken litt sentralt enda.
Jeg klarer ikke styre det, men det vet de heldigvis på føden. Det er veldig vanskelig for de rundt meg å skjønne hva det går i. De tenker litt sånn at "alle kvinner har født i tusenvis av år", "naturligste tingen" osv, så jeg har sluttet å snakke om det til noen. Jordmor vet det og de som tar imot meg på føden har fått info, så det skal gå fint. Jeg tror jeg er litt mer mentalt med også nå etter denne helga! Takk for omtanken[emoji813]️

I dag er det rolig. 3 sterke vonde kynnere registrert siden kl 9.00.
Det har bare vært lureri her i gården, og det er helt greit. Jeg venter til neste søndag før jeg venter neste gang:)

Siden de vet det har gått fort før får de bestille epidural med en gang du kommer inn. Så lenge de er klar over det får de jo sannsynligvis ordnet det som du vil :-)

Back
Topp