Madrasser....

over-lykkelig

Glad i forumet
bruker dere om igjen de samme madrassene i sengene? Minstemann her er 5 år så det er noen år siden de var i bruk.. De har ikke lagt innpakket i disse årene.. Er jeg hysterisk?

Jeg arvet sprinkelsenga til min lillebror og skal fortsette med den samme madrassen.. Tror den er rundt 5 år gammel, hvis ikke noe eldre.. Bare vaske trekket og lufte den ordentlig ut først..

Det hetes at mann skal bytte ut madrassene... Men jeg har ikke gjort det... Vasker trekket og lufter den godt. For å sette det på spissen,så bør en jo bytte ut sin egen madrass også da. For første tiden ligger jo barnet der og får pupp store deler av natten.

Vi bytter ut. 
Det er anbefalt, og det koster så lite for madrass til de små. 
Sønnen vår har brukt samme madrass i sprinkelsenga i 3 år, frem til han fikk storguttseng nå.
(Vi har sprinkelseng hvor man tar av ene siden når barnet er klar for å bevege seg fritt ut og inn av senga), og jeg synes det er lang nok levetid for en madrass. Han har vært syk i den, svettet i den , og tisset i den. Og selv med madrassbeskytter på, tenker jeg på hovedmadrassen som velbrukt og "skitten" da.

Her er noen anbefalinger hva gjelder krybbedød.
http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet

Siden dette er vår første så er det ikke så aktuelt for oss når det gjelder seng og dagvugge som begge blir nyinnkjøpte/nylagede, men vi skal låne en Leander-vugge de første månedene av et vennepar og til den kjøper vi ny madrass selv om tassen bare brukte den i tre mnd. Synes ikke det er verdt risikoen.

Gutten vår bruker sprinkelsengen ennå med samme madrass i over 2 år nå,. Han skal få ny seng i april-mai da kjøper vi ny madrass i sengen til babyen.. 
Da det er anbefalt.. 

Bytter madrasser ja. Slike anbefalinger tørr jeg ikke ignorere rett og slett!

Vi kjøper ny madrass ja. Ignorer ikke anbefalinger som går på krybbedød o.l.

Madrassen etter lillegutt er brukt i 1 1/2 år, det har vært både tisselaken og overmadrass på den, den er hverken tisset, gulpet eller kastet opp på. Så den vasker jeg trekket på og bruker om igjen. Kjøper ny overmadrass, tror ikke jeg vet hvor den andre er... Står jo på den siden det er linket til at hvis den er brukt av ett søsken, og den er ren og ikke slitt, så er ikke det den største risikoen. Er andre risikofaktorer som spiller mer inn. Men hadde den vært eldre, og det hadde skjedd uhell på den hadde jeg bytta den. Men er jo et poeng det at da burde vi jo bytte våre madrasser også, siden babyen samsover mye... Og det leser man jo ikke noe om. Hvor mange av oss har tenkt å bytte ut madrassene i voksen-senga? Og gjør det mellom hvert barn man får? Er jo som oftest mer "søl" i våre senger...

Her blir det ny fordi storesøster fortsatt bruker sprinkelseng. I sengen hennes er det en madrass etter yngste broren til mannen som var 7år gammel da vi overtok den. Har ikke tenkt noe over det egentlig:p

Edit: Har ikke vært klar over disse anbefalingene! For oss har ikke dette med krybbedød vært et stort tema da vi var på sykehuset store deler av den første tiden også sov hun i vognbag oppi sengen vår frem til hun var ca 1år.

Klatremus Lillemann skrev:
Madrassen etter lillegutt er brukt i 1 1/2 år, det har vært både tisselaken og overmadrass på den, den er hverken tisset, gulpet eller kastet opp på. Så den vasker jeg trekket på og bruker om igjen. Kjøper ny overmadrass, tror ikke jeg vet hvor den andre er... Står jo på den siden det er linket til at hvis den er brukt av ett søsken, og den er ren og ikke slitt, så er ikke det den største risikoen. Er andre risikofaktorer som spiller mer inn. Men hadde den vært eldre, og det hadde skjedd uhell på den hadde jeg bytta den. Men er jo et poeng det at da burde vi jo bytte våre madrasser også, siden babyen samsover mye... Og det leser man jo ikke noe om. Hvor mange av oss har tenkt å bytte ut madrassene i voksen-senga? Og gjør det mellom hvert barn man får? Er jo som oftest mer "søl" i våre senger...

Vi har gjort det :)
Det vil si, de 7 cm tykke overmadrassene og madrassbeskytteren. 
Nå kommer vi ikke til å samsove så mye, siden vi har sprinkelsenga rett ved voksensenga. 

Samsoving i seg selv er jo også med på å øke faren for krybbedød (MINIMALT, men den er der). Særlig om en eller begge foreldrene røyker. 

Jeg husker at jeg følte ALT økte faren for krybbedød da jeg ventet førstemann. Og husker jeg tenkte at jeg gledet meg til gutten ble 3 år, for da var faren over for uventet barnedød (stemmer jo ikke, men..). Jeg tror man bare må velge selv hvor man skal legge linjen. Vi tar det ganske alvorlig, da en venninne av meg mistet sin lille i krybbedød. Jeg føler jeg skylder henne å gjøre "alt".

Klatremus Lillemann skrev:

En av grunnene til at vi har drykid ammemadrass i vår seng til samsoving ;) 

Vi bytter ut madrassen etter storesøster ja. Den har vært i bruk i 3 år, og jeg
hører på anbefalingen.
Men lurer faktisk på om vi skal bytte overmadrassen i vår seng også. Vi får se
hva det  blir til.

jeg skal selvsagt bytte, jeg prioriterer ny madrass til nye, for det er anbefalt.. og jeg ignorerer ikke en så viktig anbefaling.. -og når det gjelder at man burde da bytte sin egen madrass er jo greit nok argument for noen, men når M var nyfødt og liten sov han aldri i senga vår, han sov i kurven sin ved siden av oss... han har til dags dato aldri samsovet en natt mellom oss, og han er 21 mnd nå.. jeg klarte rett og slett ikke slappe av med han i senga mellom oss og alle sov best i hver sin seng! men uansett, vi har faktisk helt ny seng, så den er jo "trygg" for den lille tilfelle hun krever mer amming og samsoving :)

Det er ikke så lenge siden alle madrassene i vår seng ble byttet ut, og vi har en overmadrass som er dyrere enn de to undermadrassene tilsammen, så jeg kommer ikke til å skifte den i hvertfall, men så har vi babysengen rett ved siden av vår seng og. Er snakk om en meter unna. På faren sin side. Det blir hyggelig for han om natten XD (vi får ikke sove hvis vi ligger på feil side av sengen som regel. Vi er rare. Har ligget slik siden dagen jeg traff ham og han sovnet på hotellrommet mitt etter nach)

Vi kommer til å bruke samme madrassen til nestemann.
Vår ble kjøpt sommeren 2010, så den er ikke så gammel, og det har aldri vært uhell i den.
Vasker bare trekket og lufter madrassen godt, så tror jeg det skulle gå bare fint.

Vi har "ny" seng (2 år gammel) og kommer ikke til å samsove pga. sambo røyker. Derfor bytter vi ikke ut vår (over)madrass.

Her skal storebror som blir 2 i aug  fortsette å bruke sin madrass og sprinkelseng så lenge det går, så da får baby egen:) Hvis Liam hadde fått ny seng, så er det mulig den lille hadde fått overtatt hans madrass. Aldri vært uhell der, og vasker/lufter godt..Det sto jo i linken lenger opp at det var greit liksom....

Blir ikke å skifte ut våres nei...:/

Hev faktisk madrassen til sprinkelsengen på bosset i dag..... Da har den vert brukt i 2.5år. Men syntes ikke den var av god kvalitet,merket godt hvor storebror hadde ligget på madrassen,selv om vi hadde byttet side og snudd på madrassen, kjøpte den på babyhuset og var av typen hvor det var en sommerside og en vinterside. Syns lillebror skal få sove på en madrass som er helt ny og ikke slitt:)

Back
Topp