Madrass

vesla1989

Betatt av forumet
Hva ville dere gjort? Har en madrass som ble kjøpt ny til førstemann, hun har brukt den i tre år før vi byttet til større seng. Det er en jensen fibermadrass, hun har hatt noen uhell på den madrassen. Lurer fælt på om jeg burde kjøpe en ny madrass eller om jeg skal bruke den til nestemann. Tenker mest på hva de sier om krybbedød og slikt.

Hva ville dere gjort? Har en madrass som ble kjøpt ny til førstemann, hun har brukt den i tre år før vi byttet til større seng. Det er en jensen fibermadrass, hun har hatt noen uhell på den madrassen. Lurer fælt på om jeg burde kjøpe en ny madrass eller om jeg skal bruke den til nestemann. Tenker mest på hva de sier om krybbedød og slikt.

Hadde dere ikke overmadrass Evt? Vi hadde madrass og overmsdrass fra dry kid for baby som var gull verdt. Tiss osv tas opp i overmadrassen så hele den kan vaskes uten at det trekker ned i hoved madrass. Jeg hadde ikke brukt opp igjen en madrass som ikke var helt rengjort ihvertfall. Rense den ?

Hadde dere ikke overmadrass Evt? Vi hadde madrass og overmsdrass fra dry kid for baby som var gull verdt. Tiss osv tas opp i overmadrassen så hele den kan vaskes uten at det trekker ned i hoved madrass. Jeg hadde ikke brukt opp igjen en madrass som ikke var helt rengjort ihvertfall. Rense den ?
Vi har ikke hatt overmadrass. Har jo vaska madrassen etter det har vært uhell i den. Men er det nok? Er veldig skeptisk til å bruke madrass om igjen, selv om det er søsken. Har en svigermor som mener at jeg er hysterisk, men jeg prøver bare å gjøre det som er anbefalt.

Hvorfor er det ikke anbefalt å bruke madrasser om igjen? Det burde da holde å rense den

Hvorfor er det ikke anbefalt å bruke madrasser om igjen? Det burde da holde å rense den
Det blir anbefalt å ikke arve madrass pga risikoen for krybbedød. Men er en del delte meninger om det.

Ja men hva er det som gjør at en brukt madrass øker faren for krybbedød? :-P

Er det ikke slik at man ikke skal bruke opp i madrasser pga av madrassen blir jo formet etter barnet?
Ikke vet jeg, men for meg høres det mest logisk ut :p

Her er et lite utklipp fra LUB. Men ser at det står at man kan bruke det om igjen til søsken. "Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammel babyoppkast, urin o.l. som kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Dersom barnet har en genetisk defekt her, kan død bli et mulig resultat. Risikoen ved å arve madrass fra søsken er imidlertid veldig liten forutsatt at den ikke er for slitt."

Altså... unger har godt av litt bakterier... send madrassen på renseri, så blir den fin...

Vi bruker samme madrass, men kjøper nytt lammeskinn til å ha oppå.

Jeg tenker at hvis du først skal koste på deg å rense den hos firma er det kanskje like greit å kjøpe ny? Koster vel litt.. Her har lillebror arvet storebror sine madrasser etter to år, men de ble med overmadrass og skinn - så de var helt rene. Vi hadde to som ble byttet på alt etter hvilken madrass som ble med når vi skulle bort og måtte bruke reisesenga.

Vi skal kjøpe ny madrass, pga risikoen for krybbedød.

Ville nok kjøpt ny, e lika dyrt med rens så ny madrass ;)

Her har minien arva ette storesøster, men her har da heila tio vært tisselaken + vaskbar overmadrass på, så e ingen uhumskheter i madrasso ;) Til spireliten må me kjøpa ny madrass, for minien e for liten t å bytta seng i januar :)

Vi lar den gå i arv, men så bruker vi alltid overmadrass da.

Reelt sett r det ikke relevant, for babyen sovet i vår seng den føste tiden. Sprinkelsenga overtar den når den flytter ut herfra, og det er lenge til. I vugga har vi altså overmadrass, men der har ingen av våre lagt om natta, vi samsover.

Så da er spm hva vi gjør med vår seng. Slett ikke ny madrass. Vi har også overmadrass som vi vasker i vaskemaskinen. Og "tisselaken", vanntett madrassbeskytter. Siden vi har både babyer, unger med omgangssyke og en ammende mor som lekker melk oppi her til tider.

Men vi kjøpte definitivt ny madrass til vugga da vi fikk den, den vugga laget pappa til meg og mange har brukt den siden, med en skumgummimadrass fra 1979.

Back
Topp