Madrass til seng, ny eller arve?

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Vi har både madrass til sprinkelsenga og vogga fra storebror. Usikker på om vi burde kjøpe ny til lillemor. Vogga brukte storebror kun de første mnd, så den er sikkert i orden.

Sprinkelsenga brukte han i vel 2 år. Har hatt tisselaken på den hele tiden så har ikke noen uhell på madrassen. Pluss at den har en tynn overmadrass som jeg kan vaske i maskina.

Jeg ville brukt den samme ;-) Vi har også vogge som gutten skal ligge i først. Den er laget av pappan til ei venninne. Åssen madrass har dere til vogga deres? Vi har bare sånn gul som vi klippet til selv..

Jeg ville også brukt den samme. Så lenge overmadrassen kan vaskes og man lufter og støvsuger den godt så er den jo god som ny! :)

Madrass er kanskje det som er viktigst å kjøpe nytt til baby, så jeg ville uten tvil gått for en ny, Dette er blant annet anbefalt av landsforeningen for uventet barnedød. På nettsiden deres viser de til en studie fra Skottland som hevder at krybbedødrisikoen tredobles ved bruk av brukt madrass, av f.eks søsken, og åttedobbles etter arv fra andre familier.

Dette betyr ikke nødvendigvis at man MÅ ha ny madrass, men greit å vite.

Madrass er kanskje det som er viktigst å kjøpe nytt til baby, så jeg ville uten tvil gått for en ny, Dette er blant annet anbefalt av landsforeningen for uventet barnedød. På nettsiden deres viser de til en studie fra Skottland som hevder at krybbedødrisikoen tredobles ved bruk av brukt madrass, av f.eks søsken, og åttedobbles etter arv fra andre familier.

Dette betyr ikke nødvendigvis at man MÅ ha ny madrass, men greit å vite.

Dette visste jeg ikke, sier de noe om hvorfor? Høres skummelt ut, blir ny madrass likevel på oss da!

Etter alt jeg hadde lest så hadde jeg prioritert å kjøpe ny madrass jeg også. For sikkerhets skyld. :)

Dette visste jeg ikke, sier de noe om hvorfor? Høres skummelt ut, blir ny madrass likevel på oss da!

"Madrassen skal være ren og relativt fast. En godt brukt madrass er ofte blitt mykere med tiden, og anbefales derfor ikke. Dersom barnet kommer over på magen, risikerer barnet å få nesen ”gravd ned” i madrassen og pusterforholdene blir dårlige.

Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammel babyoppkast, urin o.l. som kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen." står det blant annet på deres hjemmeside.

Jeg er egentlig ganske fanatisk når det gjelder vasking og nytt til baby, men i dette tilfellet tror jeg faktisk vi bruker den gamle. Ikje noe kroppsvæsker i det hele tatt på madrassen og den er fremdeles fast og fin! Kjøpte dyreste på IKEA og den har ikke endret karakter som vi kan se eller kjenne. Vi venter tvillinger så har kjøpt enda en madrass og kan seriøst ikke se forskjell på de....

Vi kommer til å kjøpe ny madrass. Den vesla hadde er så tilgriset med bæsj, tiss og oppkast. :P Forestiller jeg meg, i hvert fall, og så hører jeg at det er anbefalt å kjøpe ny for å unngå krybbedød.

Da vi kjøpte sprinkelsenga fikk vi høre at vi gjorde noe lurt: kjøpte billig seng og dyr madrass. ;) Både voksne og barn tilbringer så mye tid av sitt liv i en seng, så god madrass er viktig. Hun sov knapt i vuggen sist, så der ble det ikke kjøpt ny madrass sist, men det skal vi denne gangen. Satser på å bruke den mer.

Jeg ville brukt den samme ;-) Vi har også vogge som gutten skal ligge i først. Den er laget av pappan til ei venninne. Åssen madrass har dere til vogga deres? Vi har bare sånn gul som vi klippet til selv..

Vi har en som ble kjøpt på barnas hus, tror den her voggemadrass eller noe slikt. Siden vogga mi er håndlaget, er madrassen litt for kort. Men ungen blir for stor for vogga før madrassen blir for kort:D

HMmm nå ble jeg usikker på hva vi skal velge. Vi kjøpte dyreste på IKEA. Må se hvordan tilstanden er. Koster jo ikke all verden med ny, spesielt siden vi slipper unna med mange andre kostnader.

Jøss - så informativt!
Har kjøpt en ny, men har ennå den gamle fra førstemann. Blir definitivt å bruke den nye.

"Madrassen skal være ren og relativt fast. En godt brukt madrass er ofte blitt mykere med tiden, og anbefales derfor ikke. Dersom barnet kommer over på magen, risikerer barnet å få nesen ”gravd ned” i madrassen og pusterforholdene blir dårlige.

Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammel babyoppkast, urin o.l. som kan gi en uheldig/fremmed bakterieflora som barnet puster inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen." står det blant annet på deres hjemmeside.

Vi har både madrass til sprinkelsenga og vogga fra storebror. Usikker på om vi burde kjøpe ny til lillemor. Vogga brukte storebror kun de første mnd, så den er sikkert i orden.

Sprinkelsenga brukte han i vel 2 år. Har hatt tisselaken på den hele tiden så har ikke noen uhell på madrassen. Pluss at den har en tynn overmadrass som jeg kan vaske i maskina.
Er det arvet etter søsken er det ok å bruke den! Også kan du jo også vaske overtrekket. :-)

De sier jo også at brukt madrass er mest uheldig om den er brukt såpass at den er myk, og baby kan få nesen sin ned i madrassen. Om den da er arvet av fremmede, med mulige bakterier i, KAN det være uheldig. Men da spesielt om det også er passiv røyking, overoppheting osv i tillegg. Madrass alene utgjør visst liten risiko.

Vi skal også arve videre seng og madrass fra storesøster. :-)

Her kjøpes det ny madrass. Tar ikke sjansen så lenge det er anbefalt :-)

Back
Topp