Madrass til baby

Gutta brukte samme. Eldste gulla aldri, hadde ingen tisseuhell i den senga, og vi brukte overmadrass som kunne vaskes på 60. Til snuppa kommer vi til å kjøpe ny overmadrass, men beholder selve madrassa. Rett og slett fordi mellomste gulla en del, og det er 7 år siden vi kjøpte de. Foreløpig samsover vi-har ikke nye madrasser i vår seng av den grunn;-) men hun ligger for det meste i nestet sitt, da.

Sent from my iPhone using BV Forum

Alt er kjøpt nytt.. la litt penger i god madrass.. kjøpte også overmadrass, der kjøpte vi den billigste og den er der mest for å ta av for det tisselakenet ikke tar.

Her brukte vi samme madrass til sprinkelsenga. Som det sies i linken er det bare hvis madrassen er gammel, slitt, eller ikke har vaskbart trekk som tåler 60 grader, at det ikke anbfales eller er noe høyere risiko for krybbedød. Ergo, en to år gammel madrass etter storesøster, som fremdeles er fast og som i tillegg har hatt overmadrass over seg er NULL problem. Overhodet ikke nødvendig å være hysterisk hvis man bruker sunn fornuft.
Godt å høre at det er nyansert :)

Har kjøpt ny madrass til lillebror i magen, men det er like mye fordi storebror fortsatt bruker sin :) Har uansett overmadrass og vaskbart trekk til begge.

Jeg dum! Holder meg kjekt oppdatert jeg:-) les hva du selv skrev. Tro om dine barn overlever skrev du: ja dem gjør det sikkert, men tar ingen sjanser jeg.
De fleste overlever spekemat, røyke, drikke under et svangerskap;-)
Jeg presiserer bare at JEG stoler på den forskningen som viser at samsoving forebygger krybbedød, og kan ikke fatte at folk tørr å la babyene sine sove på eget rom fra de er nyfødt! Det synes nemlig jeg er "dumt" gjort av folk, for da spiller det liten rolle om madrassen er ny eller brukt, om man ikke er tildstedet i rommet for å ha mulighet til å registrere bevegelser og pust hos barnet o.l. Og sålenge man har brukt overmadrass, ikke oppbevart madrassen slik at den har vært utsatt for fukt/mugg, vasket trekket før bruk etc. er det ikke noen fare.

Bare slenger med denne jeg.. Ubrukelig for deg, men kanskje til nytte for andre.
http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet
Hmmm...tror du må lese den artikkelen litt nøyere selv, du kan spare deg mye bekymring og penger på det!

Et Lite sitat:
"Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten! En svakhet ved studien er imidlertid at den ikke angir om i hvilken stand madrassen var i (myk, hard eller lignende).
Det er derfor minimal risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!"

...artikkelen avsluttes med dette: "Det er imidlertid ikke madrassen som er årsak til at noen barn dør i krybbedød. Andre risikofaktorer er av større betydning for spedbarna; mageleie, overoppheting, nikotin/røyking, uforsvarlig samsoving, å sove på eget rom, soving på sofa o.l.. "

Å sove på eget rom, DET er risikofylt det, ikke madrassen nødvendigvis.

Jo, takk, den artikkelen var til nytte for meg! :p

Jeg skal samsove med nestemann også jeg. H*n skal ligge i sengen med meg, men på sin egen nye madrass:-)
Samsoving er sunt det.

Back
Topp