Madrass og dyne?

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Hvordan er det med madrass og dyne for nyfødte? Hva er best og med tanke på at det blir vinterbaby?

Madrass er jeg ikke så inne på, men her blir det uansett saueskinn fra Nøstebarn oppå, og dyne av dun:-)

Vi har dyne fra høye allegro, det er en spesielt allergivennlig serie, noe som vi valgte til eldste pga allergi i familien, og har holdt på videre, det skyldes allergiske barn. Dun er derved ikke aktuelt, særlig for astmatikeren.

Her blir det dun. Mannen var allergisk mot dun når han var liten. Men dagens dun er anbefalt av allergi og astma forbundet og det reagerer han ikke på. Har dun til datteren min også.

Ja, det et ikke pga dunet i seg selv jeg ikke vil ha det, men disse har noe ekstra beskyttelse mot midd, sånne sengetøy-midd. Som har litt betydning for vår eldste

Er det ikke noen regler for at madrassen eller dynen skal være ny eller ubrukt til et spedbarn? :s syns jeg har hørt noe sånn før.

Madrasser bør ikke være arvet av ukjente. Søsken ok, så lenge man vet den er ren. Det handler om krybbedød, står om det på sidene deres på nett, foreningen heter vel "uventet barnedød" nå om du googler

Jeg kommer til å kjøpe dundyne. At det er vinterbaby tenker jeg ikke på, blir ikke iskaldt på soverommet uansett :)

Her får babyen dele både dyne og madrass med meg :Heartred Etterhvert blir det dundyne, madrass med skinn og laken oppå.

Egen babydyne bør den absolutt ha ved samsoving, les råd for trygg samsoving.

Her blir det madrass fra ikea som søsknene har brukt, og babydyne i den minste størrelsen, har en i dun og en litt tynnere. Mine har kun sovet på skinn i vogna, sovemiljøet skal jo ikke være for varmt, og mine blir svette av å ligge på skinn (har nøstebarn sitt). Av erfaring synes jeg den minste babydyna er praktisk når de er nyfødte, og synes også at det er veldig kjekt å ha to av den, i tilfelle den blir tisset/gulpet på og ikke er tørr før leggetid :)

Egen babydyne bør den absolutt ha ved samsoving, les råd for trygg samsoving.

Selvfølgelig er trygg samsoving viktig! Skummelt å skrive noe her, da pluttselig noen leser og tolker det man skriver uten å vite 100% sikkert hvordan man gjør det. Men for å si det sånn, ingen sjanser taes her :)

Vi samsover også, altså.

Så vi har da tre dyner i senga, ei til far, ei til mor og ei til baby i midten. Jeg putter den tilbake under egen dyne etter hver amming. For min dyne er for varm og tung

For meg føles det igrunnen tryggest å samsove. Da har jeg full kontroll på amming, pust, gulp og bais. Og det er mange måter å gjøre det trygt på. Jeg og baby bor på eget rom di første ukene. Ligger på fast madrass og lager en liten krok for babyen uten å sove hud mot hud. Bruker en del av mitt teppe, så vet jeg akkurat hvor varmt babyen har det. Anbefaler alle å følge retningslinjene for samsoving hvis man har tenkt å gjøre det.

Her blir det madrass fra ikea som søsknene har brukt, og babydyne i den minste størrelsen, har en i dun og en litt tynnere. Mine har kun sovet på skinn i vogna, sovemiljøet skal jo ikke være for varmt, og mine blir svette av å ligge på skinn (har nøstebarn sitt). Av erfaring synes jeg den minste babydyna er praktisk når de er nyfødte, og synes også at det er veldig kjekt å ha to av den, i tilfelle den blir tisset/gulpet på og ikke er tørr før leggetid :)
Har ikke kunne brukt skinn på datteren min i det hele tatt. Hu er så varm av seg at når hu var 8 dager gammel (født i juli 13) så måtte hu ligge i vogna i bare bleia. Det ble rett å slett for varmt for hu med klær. Blir neste lik så trenger vi ikke noe annet enn dundyne i vogna.

For meg føles det igrunnen tryggest å samsove. Da har jeg full kontroll på amming, pust, gulp og bais. Og det er mange måter å gjøre det trygt på. Jeg og baby bor på eget rom di første ukene. Ligger på fast madrass og lager en liten krok for babyen uten å sove hud mot hud. Bruker en del av mitt teppe, så vet jeg akkurat hvor varmt babyen har det. Anbefaler alle å følge retningslinjene for samsoving hvis man har tenkt å gjøre det.

Men retningslinjene for trygg samsoving inkluderer jo akkurat det at babyen skal ha en egen, lett dyne?

*Har forsvart min "uforsvarlige praksis" med samsoving (som gjøres helt etter retningslinjene og trygt som bare det) for svært mange med de to første og er igang igjen...*

Back
Topp