Hvordan er det med madrass og dyne for nyfødte? Hva er best og med tanke på at det blir vinterbaby?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Etterhvert blir det dundyne, madrass med skinn og laken oppå.Egen babydyne bør den absolutt ha ved samsoving, les råd for trygg samsoving.
Har ikke kunne brukt skinn på datteren min i det hele tatt. Hu er så varm av seg at når hu var 8 dager gammel (født i juli 13) så måtte hu ligge i vogna i bare bleia. Det ble rett å slett for varmt for hu med klær. Blir neste lik så trenger vi ikke noe annet enn dundyne i vogna.Her blir det madrass fra ikea som søsknene har brukt, og babydyne i den minste størrelsen, har en i dun og en litt tynnere. Mine har kun sovet på skinn i vogna, sovemiljøet skal jo ikke være for varmt, og mine blir svette av å ligge på skinn (har nøstebarn sitt). Av erfaring synes jeg den minste babydyna er praktisk når de er nyfødte, og synes også at det er veldig kjekt å ha to av den, i tilfelle den blir tisset/gulpet på og ikke er tørr før leggetid![]()
For meg føles det igrunnen tryggest å samsove. Da har jeg full kontroll på amming, pust, gulp og bais. Og det er mange måter å gjøre det trygt på. Jeg og baby bor på eget rom di første ukene. Ligger på fast madrass og lager en liten krok for babyen uten å sove hud mot hud. Bruker en del av mitt teppe, så vet jeg akkurat hvor varmt babyen har det. Anbefaler alle å følge retningslinjene for samsoving hvis man har tenkt å gjøre det.