MA og ekstremt usikre leger

Little Miss

Flørter med forumet
Hei, nå trenger jeg virkelig litt sparring...

Jeg ble gravid nå etter mitt 7. egguttak rett før jul. Var full av Prednisolon, progesteron og Fragmin, et kjør uten like av bivirkninger i jula. Men fikk da positiv graviditetstest!! Termin skulle vært september 26. Klinikken mente derimot at hcg økte for sakte, og siden jeg var moderat til alvorlig overstimulert, var jeg inne til UL-kontroller 1-2 ganger i uka.

Her er hcg-målingene:
Dpo15 - 24
Dpo18 - 94
Dpo24 - 370
Dpo30 - 1600
Dpo38 - 3800
Dpo43 - 5300

Pga. ingen tydelige funn av gestasjonssekk i livmor på Dpo28, var de redde for en graviditet utenfor livmor og jeg ble derfor fulgt opp mtp økning av hcg siden de også syntes den doblet seg for sakte.

I følge Mr. Chatgpt er det normalt med fordobling hver 3.dag, som jeg hadde i starten. På Dpo32 sa de at det ikke var noe liv, de så en skygge i livmor som kanskje kunne være en blodkoagel, og jeg skulle derfor følges opp med tanke på en graviditet utenfor livmor i værste fall. Etter siste hcg måling på 5300, ble jeg henvist til sykehus for en second opinion.

Jeg møter opp på sykehuset dagen etter (Dpo44, ca uke 7-8), og jeg tok hcg der som var på 4000 (Altså hadde den droppa fra 5300 dagen før). Legen sa man kunne ikke legge vekt på at hcg hadde sunket siden det var 2 forskjellige målesteder, altså Fürst og nå sykehuset.

Hun snakket om MA, men kunne heller ikke utelukke en GUL grunnet eggstokkene var så enorme ennå (10x10cm) så skygget de formet tydelig bilde, og også for egglederene.

Jeg fikk ny time i dag, en uke siden forrige sjekk. I dag ville jeg ha vært 9+3.. Likevel så POPPER det opp en gestasjonssekk med et lite foster inni, i livmor! Jeg fikk sjokk! Etter å ha vært på 6 UL, med 7 forskjellige leger, over snart 4 uker, lyser det mot skjermen. Legen ble også forfjamset, og her skjedde nettopp det jeg ikke forstår:
Hun spør om vi har hatt samleie etter IVF uttaket, nei, svarer vi. Hm, ok, sier hun. Jeg spør om det jeg ser er riktig, en gestasjonssekk og et foster, ja sier hun. Hun hadde da ikke fått svaret på dagens hcg og skulle ringe meg når det kom.

Når hun ringer etter noen timer, sier hun: Den hcgen din har økt.... Jaha, svarer jeg. Fra 4000 til 5400 på 1 uke.
Så fortsetter hun: Siden dette er et såpass ønsket barn, kanskje vi skal la det gå en uke til..? Det ville jo vært dumt å avslutte noe som kanskje kan bli noe..?
Jeg ble helt forfjamset. Vel, ja, svarer jeg, men er ikke det altfor liten stigning på 1 ukr? Jo, egentlig..., svarer hun. Hun skulle igjen konferere med flere leger og ringe meg, men ringte ikke :nailbiting: Antar hun ringer i morgen.

Men her sitter jeg da, og kverner på dette. Selv om jeg egentlig vet svaret... Økningen er for dårlig, den har vært det over lang tid, 6 leger har sagt det samme og ikke funnet en damn shit, for dette dukker opp! De første ukene er jo de viktigste også mtp barnets utvikling, hvem vet hva dette kan bli? Skal jeg sitte der og risikere et veldig sykt barn, eller risikere en sen abort fordi man ser på en senere UL at barnet ikke er levedyktig? Jeg fikk så lite svar, så har måtte tenke meg frem til et svar selv, og sparret med mine nærmeste. Men jeg vet jo innerst inne at dette kan jo ikke være mulig. Fosteret er estimert til å være uke 6. Hun sa at dersom jeg kommer neste uke burde de se hjerteslag. Men det burde de jo ha sett nå allerede!? Og hadde hcg doblet seg riktig fra forrige tirsdag, skulle den ha økt fra 4000 til over 20.000.. Jeg vet jo at det må en abort til, likevel sitter jeg her helt forvirret.

Nå har jeg ventet i nesten 4 uker på at enten en SA skulle sette i gang, eller at jeg kunne få akutte smerter grunnet GUL, eller at en MA måtte behandles. Så får jeg dette midt i fleisen... Er så utrolig hvor enormt berg og dalbane denne IVF-reisen er.... har noen opplevd noe lignende??:dead::dead:

Jo, også for snart 4 uker ba jo klinikken meg om å stoppe med progresteronstøtten. Men siden fosteret har vokst, og da er på uke 6 stadiet, tror dere det kunne vært slik at legene ikke så dette fosteret før nå, på grunn av for store eggstokker og væske i buken? Og at jeg kan ha hatt et foster, som da sluttet å vokse pga progresteronstøtten? Kanskje ville jeg nå ha vært 9 uker da? Nei gud :banghead: :rolleyes::happy6

Back
Topp