Huff! Så fælt og skremmende å lese om din opplevelse. Selv om det ikke er slik for alle, synes jeg ikke det gjør det noe bedre. Det var jo slik for deg, og jeg har også hørt om flere andre som beskriver lignende opplevelser. Og det er veldig nyttig å vite at jeg for eks burde be om mer smertestillende til å ha i bakhånd enn det man får automatisk.
Det jeg faktisk synes er ganske hårreisende oppi dette er hvordan MAere behandles i helsevesenet. At det bagatelliseres såpass og at man bare blir sendt hjem med noen piller, litt smertestillende og ‘lykke til!’ når det man skal igjennom er såpass voldsomt. Sammenlign dette med en hvilken som helst annen medisinsk prosedyre med lignende smerter (enkle operasjoner, beinbrudd osv)- da blir man jo proppet full av smertestillende inkl. morfin hvis man trenger det og ligger gjerne til observasjon på sykehuset. Men når det dreier seg om ting som har med graviditet og kvinnehelse å gjøre så virker det som om det ligger en slags mening om at ‘dette er jo en naturlig del av det å være kvinne’ under, og derfor følges det heller ikke opp slik det burde. Tenk dere hvis en mann hadde hatt tilsvarende smerter i pungen for eks- tror dere han ville blitt sendt hjem med litt smertestillende og ‘lykke til!’? Han ville blitt lagt i morfinrus på overvåkningen og fått mye tettere oppfølging.