MA, erfaringer med cytotec?

Baby-ikke-pus

Første møte med forumet
Jeg skulle vært gravid i uke 10+3 da de fant ut på tildlig UL at fosteret hadde stoppet å utvikle seg i uke 8. Fikk derfor med meg to runder med cytotec-behandlig hjem fra sykehuset (2×4 stikkpiller vaginalt).

Runde nr. 1 var det mest smertefulle jeg har vært gjennom i hele mitt liv! Det kom ut en god del blod, men ingen koagler.

Dagen etterpå tok jeg derfor en ny runde med stikkpiller, hvor jeg grudde jeg meg noe helt j*vlig siden forrige runde var så smertefull. Denne gangen merket jeg nesten ingenting. Veldig lite smerter, og kun litt "rent" blod og bittelitt koagler.

Nå begynner jeg å lure på om pillene har fungert? Kanskje pillene fra runde nr.
2 løste seg opp i blodet og blødde ut igjen uten at virkestoffet ble tatt opp?

Forrige graviditet endte opp i SA i uke 9+2, og da var det mye mer koagler som kom ut. Denne gangen kom også fosteret ut liggende i fostersekken sin

Ringte sykehuset om de manglende koaglene, og de sier jeg må vente en uke etter pille runde nr. 2 før jeg kontakter dem og da vurdere ny UL. I tillegg var det en av sykepleiene som mente jeg burde vente i 4 uker og ta graviditetstest, og først da kontakte sykehuset dersom testen var positiv.

I så fall synes jeg dette er veldig lenge å vente? Ønsker selvsagt å få det overstått rent fysisk sett, sånn at jeg kan komme meg videre. I tillegg er jeg litt bekymret for infeksjoner

Hvordan er deres erfaring med hele denne prosessen? Kan det være at kroppen min klarer å støte ut restene nå i ettertid uten noen hjelp? Er det sannsynlig at jeg blir henvist til utskraping eller ny runde med stikkpiller, dersom ikke alt er ute?

Jeg stusser også litt på at jeg ikke fikk vite hvilke muligheter jeg hadde da de oppdaget at fosteret ikke levde, fikk kun tilbud om piller. Er det ikke sånn at man vanligvis kan få velge selv mellom medisinsk eller kirurgisk fjerning av fosteret når det har gått en viss tid ut i svangeskapet? Jeg synes også de burde ha tilbudt noe sterkere smertestillende enn paracet og ibux. Alt i alt synes jeg bare hele opplevelsen har vært kjip.

Beklager for langt innlegg

Har erfaring med Cytotec og hadde kommet lenger enn deg så jeg måtte gjennomføre det på sykehuset siden jeg var kommet såpass langt Fikk Paracet, Ibux og kvalmedempende. For min del tok det smertene men jeg kunne fått sterkere saker hvis jeg hadde hatt mer smerter.

Når det gjelder blødningene så blødde jeg mye med koagler noen timer etter Cytotec. Roet seg etter det og småblødde litt jevnt og trutt i flere uker etterpå. Hadde en del smerter og ringte sykehuset men fikk beskjed om at det var normalt å ha smerter og blø litt av og på. Drog etter tre uker til privat gynekolog som fant rester, gav meg ny dose Cytotec og sendte henvisning til sykehuset. Hadde rester som var på grensen til utskrapning men gynekologen mente det ville komme ut ved neste menstruasjon men fikk samtidig streng beskjed om å ta kontakt på nytt hvis smertene og allmentilstanden ble verre. Gynekologen fikk rett og restene kom ut med en veldig kraftig menstruasjon to uker senere. Så det er fullt mulig at kroppen klarer å støte ut restene selv. Det kan bare ta litt tid.

Fikk inntrykk av at det sjelden ble infeksjoner
men at man måtte følge med på utfloden, om det var mye lukt og dersom man fikk feber.

Skjønner godt at du bare vil bli ferdig med det men erfaringsmessig og det jeg har lest fra andre på forumet så skal det ganske mye til før sykehuset vurderer at det er unormalt og verdt å sjekke. Er du veldig bekymret ville jeg etter hvert dratt privat hvis du har mulighet. Er det bare noen dager siden, kan du sikkert vente og se om det kommer mer, så lenge du ikke har tegn på infeksjon. Tror også det er mest vanlig å gå for medisinsk abort først og tror ikke det er vanlig at man får velge, hvis det ikke er noen spesielle årsaker til det.

Har erfaring med Cytotec og hadde kommet lenger enn deg så jeg måtte gjennomføre det på sykehuset siden jeg var kommet såpass langt Fikk Paracet, Ibux og kvalmedempende. For min del tok det smertene men jeg kunne fått sterkere saker hvis jeg hadde hatt mer smerter.

Når det gjelder blødningene så blødde jeg mye med koagler noen timer etter Cytotec. Roet seg etter det og småblødde litt jevnt og trutt i flere uker etterpå. Hadde en del smerter og ringte sykehuset men fikk beskjed om at det var normalt å ha smerter og blø litt av og på. Drog etter tre uker til privat gynekolog som fant rester, gav meg ny dose Cytotec og sendte henvisning til sykehuset. Hadde rester som var på grensen til utskrapning men gynekologen mente det ville komme ut ved neste menstruasjon men fikk samtidig streng beskjed om å ta kontakt på nytt hvis smertene og allmentilstanden ble verre. Gynekologen fikk rett og restene kom ut med en veldig kraftig menstruasjon to uker senere. Så det er fullt mulig at kroppen klarer å støte ut restene selv. Det kan bare ta litt tid.

Fikk inntrykk av at det sjelden ble infeksjoner
men at man måtte følge med på utfloden, om det var mye lukt og dersom man fikk feber.

Skjønner godt at du bare vil bli ferdig med det men erfaringsmessig og det jeg har lest fra andre på forumet så skal det ganske mye til før sykehuset vurderer at det er unormalt og verdt å sjekke. Er du veldig bekymret ville jeg etter hvert dratt privat hvis du har mulighet. Er det bare noen dager siden, kan du sikkert vente og se om det kommer mer, så lenge du ikke har tegn på infeksjon. Tror også det er mest vanlig å gå for medisinsk abort først og tror ikke det er vanlig at man får velge, hvis det ikke er noen spesielle årsaker til det.
Takk for veldig hjelpsomt svar. Vondt å høre at du måtte gjennomgå dette når du hadde kommet såpass langt ❤️

Da ser det ut til at jeg bare må være tålmodig, men vurderer å dra til privat gynokolog hvis det ikke dukker opp noe mer koagler etterhvert.

Har kun litt småblødninger og noe svakere menssmerter nå i etterkant. Så får satse på at kroppen ordner opp av seg selv. Fint å høre at infeksjoner ikke er så vanlig, men skal være obs på symptomene

Jeg hat erfaring med cytotek i uke 6/7. Det var like vondt som å føde (og jeg har født to ganger, altså) og det kom en del koagler etter første runde. Jeg er allergisk mot ibuprofen, så jeg kunne bare ta paracet...
Runde nummer to var 48 timer senere hvis jeg husker riktig, og da var det som en vanlig mens, ingen koagler, men varte veldig mange dager. Graviditettesten ble negativ cirka 4 uker senere.
Kroppen min brukte 6 uker på å få mensen igjen, og deretter ble syklusene normale (ble gravid med baby født til termin tredje syklus etter det).
Jeg ble også utslitt og i elendig fysisk form i noen uker etter aborten, til tross for at jeg trener regelmessig. Tok meg en måned å kunne jogge igjen uten å bli andpusten. Hjalp mye å ta jerntilskudd.

Takk for veldig hjelpsomt svar. Vondt å høre at du måtte gjennomgå dette når du hadde kommet såpass langt ❤️

Da ser det ut til at jeg bare må være tålmodig, men vurderer å dra til privat gynokolog hvis det ikke dukker opp noe mer koagler etterhvert.

Har kun litt småblødninger og noe svakere menssmerter nå i etterkant. Så får satse på at kroppen ordner opp av seg selv. Fint å høre at infeksjoner ikke er så vanlig, men skal være obs på symptomene
Det beste er at kroppen ordner opp selv men det er greit å følge med og lytte til magefølelsen hvis du er bekymret.

Det er tungt å gå gjennom det du gjør nå. Så føler med deg :Heartpink Man vil jo helst bare bli ferdig og komme seg videre. Jeg syntes tiden gikk kjempesakte fram til første menstruasjon og ville bare prøve igjen. Måtte lage meg små milepæler for å ha noe å se framover mot og følte det hjalp Håper du ikke får noen komplikasjoner og at første menstruasjon ikke drøyer for lenge. Jeg kom kjapt tilbake i vanlig syklus og ble gravid i PP2.

Jeg kan tilføre at oppfølging under og etter aborten er helt elendig.
Det er sikkert "veldig vanlig" med abort i 1. trimester, noe som gjør at de ikke klarer å se at vi kvinner har sterke følelser rundt denne opplevelsen.
Ingen som spurte meg hvordan jeg hadde det, hverken fysisk eller psykisk...
Jeg ringte kvinneklinikken noen dager senere fordi jeg trodde jeg skulle bli undersøkt etter behandlingen, men fikk ingen oppfølging. De bare sa at hvis jeg ikke hadde feber eller store blødninger så måtte jeg ikke ringe. Heldigvis ordnet kroppen opp som den skulle.

Jeg gjennomførte også på sykehuset, da jeg var litt lengre enn deg.
Var på sykehuset i 10 timer med x antall runder med cytotec. Kom en del koagel, men når blødningene roet seg ned så anså de meg som ferdig og jeg ble sendt hjem. Viste seg at jeg var langt fra ferdig… Blødde med store klumper av og på i flere uker etterpå. Ringte inn til gyn flere ganger uten å bli tatt seriøst. Hadde positiv graviditetstest 8 uker etter. Dro til privat gyn til slutt. (Burde vært unødvendig). Fikk påvist masse rester og ble da henvist TILBAKE til sykehuset. Utskrapning 2 måneder etter cytotec. Så ja, elendig oppfølging… Men varierer vel veldig fra plass til plass også. Men hvis du mistenker rester og sykehuset ikke vil ta deg inn, så dra privat om du har råd til det.:happy:

Du skulle definitivt fått velge mellom medisinsk og kirurgisk, ja! Så dårlig! :shifty:

Første gang var jeg 8+2 gikk veldig fint , ingen smerte og noe klumper . Er ganske trygg på at over 95% av tilfellene så fikser kroppen dette selv . Tok heller ikke smertestillende . Jeg hadde en SA for noen år siden hvor jeg holdt på å svime av av smerte , så jeg venta jo en slik smerte .

Oppdaget ingen hjertelag uke 12 på neste , stoppet i uke 8 . Heller ikke noe smerte med cytotec , blødde mindre ,men fikk denne koagulerte klumpen mye større raskere da. Kom små slintrer nå og da først en stund etter. Men tok hcg test og den var negativ en uke etter , så da var det greit . :Heartred

Var værst med psyken synes jeg .

Fikk konstatert MA på TUL denne uken. Måtte da ta en tablett Mifegyn før jeg fikk dra fra sykehuset og skulle starte behandling med cytotek 48 timer senere. Jeg hadde begynt å blø med koagler rett før ultralyd så jeg tror kroppen min allerede var i gang med prosessen før jeg fikk tablettene. Første natten hadde jeg allerede store smerte og blødde mye. Kvidde meg utrolig mye til cytotek om det da skulle bli enda verre.

På dagen hvor jeg skulle ta Cytotek startet vi med frokost. Derretter tok jeg smertestillende (paracet og voltaren) og kvalmestillende som jeg hadde fått fra sykehuset. Fire tabletter cytotek ble så satt inn i kjeden. Det tok 2-3 timer før jeg virkelig begynte å få vondt. Så vondt at jeg ikke klarte å sitte eller ligge, måtte konstant bevege meg. Smerten var på dette nivået i ca 2 timer før det begynte å avta. Blødde mye og kom mye koagler mens "riene" var på det sterkeste. Dagen etter blør jeg fremdeles litt men smertene har gitt seg. Krysser fingrene for at det ikke er noen rester og at jeg slipper utskrapning.

Synes det er helt vanvittig at det ikke er noen oppfølging etter noe slikt som dette.

Back
Topp