Måneder eller år om alder

Vela❤️

Forumet er livet
Marsipanene 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hvor lenge bruker dere måneder til å snakke om alderen til små barn? Når går dere over til halve og hele år?

Jeg har en ettåring som blir 13 måneder i morgen. Jeg kommer nok til å fortsette å si ettåringen en stund til. Blir for tungvint å si et år og en måned. 13 måneder kan jo sies der det er veldig relevant med eksakt alder Jeg ser innimellom noen skriver datteren min på 27 måneder, og da blir jeg litt forvirret og tenker det er enklere å si to år og tre måneder. En gang så jeg til og med noen skrive over 30 måneder!

Alle må selvsagt få si hva de syntes er enklest, men lurer på hvordan du sier/tenker om det?;)

Last edited:
Nå er det lenge siden mine var små, men tror stoppet når hun var 1 år. Spør litt settingen da. Hvis noen spurte f.eks. Når hun lærte spesifikke ting så brukte jeg måneder, men ellers sa jeg «jeg har en datter på litt over 1 år» e.l.

• Liker
Reactions: V90
Jeg mener jeg fikk over til år da de var 1 år. Etter det blir jeg også helt forvirret av måneder :) sier heller ett år, ett og et halvt, osv.

• Liker
Sniker litt:happy: Tenker det samme som deg, ett år, snart ett og et halvt, to år i august... men i sammenhenger der det er relevant å bruke mnd, hos helsestasjon eller lege foretrekker de nok mnd frem til to år tror jeg:)

hilsen meg, 388 mnd gammel;)

• Liker
Sniker.

Brukte uker frem til 3 måneder, og måneder frem til de bikket halvannet. Hvis noen spør hvor gammel minstemann er nå, sier jeg at han fyller to i juni.

• Liker
Jeg har sagt måneder frem til mine er ett og ett halvt år ca. Minsten begynte å gå når han var 13 måneder, synes det er enklere å si enn at han begynte å gå når han var 1 år og en måned.
Men synes det høres litt merkelig ut når de skriver/sier at barnet er 27 måneder. Nesten så man må ta opp kalkulator for å regne seg frem til alderen til barnet. Tenker at så spesifikk alder også blir mindre relevant jo eldre barnet er.

• Liker
Sniker litt:happy: Tenker det samme som deg, ett år, snart ett og et halvt, to år i august... men i sammenhenger der det er relevant å bruke mnd, hos helsestasjon eller lege foretrekker de nok mnd frem til to år tror jeg:)

hilsen meg, 388 mnd gammel;)
Haha ikke sant:hilarious::hilarious: jeg er 356 måneder:hilarious:

Jeg tror vi sluttet å bruke måneder da hun fylte ett år. Da sa vi «litt over ett år», «1,5 år», «snart to». Men som mange andre nevner, så bruker jeg også å si at hun var X måneder hvis det er noe mer spesifikt det er snakk om, feks når begynte ungen å gå.

Har sett flere bruke måneder her inne på unger som er ganske store. Klør etter å kommentere:P

Uker brukte jeg til baby var 3 måneder ca.også gikk jeg over til måneder. Når barnet var 1 år gikk over til år og halve år. Ble 2 år i februar. Snart 2,5 år. Sliter med månedene etter 1 år. Værste jeg ser. Babyen min er 33 måneder.hva søren?hvor gammel er barnet. For det første er det ingen baby, og det er umulig å regne ut

Kanskje til hun var 5 måneder..? Etter det var det ett halvt år, snart et år, osv. Hun er to og et halvt nå selv om hun teknisk sett er to år og straks åtte måneder.. eller 32 måneder da

Sier etter fylte 1 år, "1,5 år, snart 2, blir 3 år i oktober..."
Hjelp, hvem orker å hoderegne mnd om til år :hilarious:

Brukte måneder fram til ca. 1,5 år. Siste mnd. vi sa var nok 15 mnd., etter det "snart halvannet år", "litt over halvannet år", "snart to år" osv. Kom også litt an på hvem vi snakket med :-)

Back
Topp