målt livmorhalsen?

Rimfrost92

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Jeg har vært inne på kk noen ganger pga smerter, har da også fått innvendig ultralyd, så de har målt livmorhalsen. I uke 29 var den 4 cm og nå I uke 33 3,5 cm.

Var ihvertfall slik det skulle være utfra hva jeg forsto:)

Hvordan har det vært hos dere?

Min var 3,5 i uke 29, og det var helt normalt fikk jeg beskjed om :)

Jeg var inne i uke 26, hadde 3,5 cm da.
Har begynt å få veldig mye kynnere og nedpress igjen, så har egentlig lyst til å få en ny måling. :/

Jeg har vært innlagt på sykehuset i to døgn nå siden livmorhalsen min er for kort. Idag var den på 2.3, ble skrevet ut siden den er stabil, men må kontakte føden hvis jeg får kraftige kynnere. Har fått to lungemodningsprøyter, 1 i går og 1 idag.
Så nå blir det sofaen og hvile en stund, mini må holde seg inne litt til :)

Jeg er helt ny med det greiene her:p men hvorfor måles livmorhalsen? Jeg har ikke fått målt min i det hele tatt (er 33+1). Men jeg har heller ikke hatt noe problemer under svangerskapet, kanskje det har noe å si?! :)

Måler dere bare pga kynnere, eller? Har hatt kynnere i 10 uker, de siste ukene naturlig nok kraftigere og hyppigere, nå kommer de som oftest regelmessig ca hvert 10-15. min. om kvelden, i kraftige tak. Dette er vel helt normalt?

Last edited:
8-10mm i uke 28. Innlagt for lungemodningssprøyter og riedempende drypp pga truende fortidlig fødsel. Ble på sykehuset i 14 dager. I uke 32 ble den målt til 5mm. Nå, i uke 34, er mini fremdeles i magehuset sitt

Måler dere bare pga kynnere, eller? Har hatt kynnere i 10 uker, de siste ukene naturlig nok kraftigere og hyppigere, nå kommer de som oftest regelmessig ca hvert 10-15. min. om kvelden, i kraftige tak. Dette er vel helt normalt?
Ja jeg ble målt pga sterke kynnere, for å sjekke at ikke den modnet og det ble snakk om prematur fødsel. Ville sjekket opp i kynnerne om de begynner å bli regelmessige!

Svigerinnen min lå på sykehuset i hele uke 33 med rier og servix på 5 mm, drypp og lungemodningssprøyte etc, i dag har hun termin og mini er fortsatt i magen!!! Servix er fortsatt bare 5 mm og litt åpen. Alle leger og jordmødre klør seg i hodet ;) Så det kan gå med så og si null livmorstapp også, tydeligvis.

De er mest regelmessige om kvelden, gjelder ikke hele døgnet altså :-) Reiser til Syden en uke i morgen, krysser fingrene for at alt går fint, og så kanskje jeg tar en telefon til føden når jeg er tilbake for å se om kynnerne har gjort noe utslag da.. :-)

Sikkert dumt spørsmål men er det sånn at livmorhalsen blir korter jo nærmere fødsel man kommer? Tror jeg skal skrive opp litt spørsmål til neste jordmortime 4. august ;)

Back
Topp