Måling av livmorhals uke 24 + urinprøve

Rugrat

Glad i forumet
Hei jenter!:)
Har idag vært inne å målt livmorhals, grunnet tidligere konisering. I uke 13 ble den målt til 4 cm, helt perfekt visstnok. Idag var den 2.9 cm. Ikke farlig kort, men skal tilbake om 4 uker og måle på nytt, og fikk beskjed om å unngå løfting, bæring, løping osv. Tar meg selv i å bekymre meg litt, har noen erfaringer med litt forkortet livmorhals? Er 24+1 Idag. :)

Ja, og så sjekket de urinprøve. Det var forsinkelser og kaos på sykehuset idag, så sykepleier kom bare å fyllte i helsekortet mitt, og vet ikke om dette her er tegn på uvi? Ingen nevnte noe, men tenker det kan være pga kaoset rundt på avdelingen idag. Det står i kolonnen U-prot:

G +1
P + 1
L + 2.
Hva betyr dette?

Takk for svar.. <3
 
G +1 = litt sukker i urinen
P +1 = Litt proteiner i urinen (betyr ofte ingenting)
L +2 = Leukocytter i urinen kan bety forurenset prøve eller urinveisinfeksjon.

Spør fastlegen om å ta ny prøve kanskje? Og evt sende til dyrkning?
 
G +1 = litt sukker i urinen
P +1 = Litt proteiner i urinen (betyr ofte ingenting)
L +2 = Leukocytter i urinen kan bety forurenset prøve eller urinveisinfeksjon.

Spør fastlegen om å ta ny prøve kanskje? Og evt sende til dyrkning?
Takk for svar! :) Jeg har time hos legen på tirsdag, det er innafor å vente til det? Eller bør jeg ringe å få levert prøve i morgen?
Prøva jeg tok idag, tok jeg typ 5 min etter jeg hadde vært på do, fikk pressa ut et par dråper bare. Visste ikke at jeg skulle ha med prøve på denne timen.:oops:
 
Takk for svar! :) Jeg har time hos legen på tirsdag, det er innafor å vente til det? Eller bør jeg ringe å få levert prøve i morgen?
Prøva jeg tok idag, tok jeg typ 5 min etter jeg hadde vært på do, fikk pressa ut et par dråper bare. Visste ikke at jeg skulle ha med prøve på denne timen.:oops:
Da er sjansen veldig stor for at den var forurenset :p Så jeg hadde ventet, men det er opp til deg :)
 
Da er sjansen veldig stor for at den var forurenset :p Så jeg hadde ventet, men det er opp til deg :)
Jeg har ikke lyst til å være den hysteriske, så om ingenting tilsier at jeg burde levere en ny med en gang, så stoler jeg på at sykehuset gjorde riktig selv om de var stressa idag. :) takk for hjelpen!:)
 
Hei jenter!:)
Har idag vært inne å målt livmorhals, grunnet tidligere konisering. I uke 13 ble den målt til 4 cm, helt perfekt visstnok. Idag var den 2.9 cm. Ikke farlig kort, men skal tilbake om 4 uker og måle på nytt, og fikk beskjed om å unngå løfting, bæring, løping osv. Tar meg selv i å bekymre meg litt, har noen erfaringer med litt forkortet livmorhals? Er 24+1 Idag. :)

Ja, og så sjekket de urinprøve. Det var forsinkelser og kaos på sykehuset idag, så sykepleier kom bare å fyllte i helsekortet mitt, og vet ikke om dette her er tegn på uvi? Ingen nevnte noe, men tenker det kan være pga kaoset rundt på avdelingen idag. Det står i kolonnen U-prot:

G +1
P + 1
L + 2.
Hva betyr dette?

Takk for svar.. <3
Sniker.
Livmorhalsen kan bli lenger igjen også. At den har minsket trenger ikke å bety at den fortsetter å gjøre det :)
 
Jeg skal også på kontroll i uke 24 grunnet tidlig fødsel sist og er i tillegg konisert. Har masse kynnere hver dag og bekymrer meg allerede før kontrollen. Vet ikke hva som førte til prematur fødsel sist, men håper slike kontroller gjør at jeg unngår det denne gangen..

Men godt at vi blir tett fulgt opp. Da kan de fange opp evt tidlig modning. Så får vi følge rådene så godt det lar seg gjøre. Er du i jobb eller sjukemeldt?
 
Jeg skal også på kontroll i uke 24 grunnet tidlig fødsel sist og er i tillegg konisert. Har masse kynnere hver dag og bekymrer meg allerede før kontrollen. Vet ikke hva som førte til prematur fødsel sist, men håper slike kontroller gjør at jeg unngår det denne gangen..

Men godt at vi blir tett fulgt opp. Da kan de fange opp evt tidlig modning. Så får vi følge rådene så godt det lar seg gjøre. Er du i jobb eller sjukemeldt?
Ble nysgjerrig. Hvilken uke fødte du i sist?:happy:
 
Ble nysgjerrig. Hvilken uke fødte du i sist?:happy:

Jeg fødte i uke 34+1. Det startet med rier og jeg fikk aldri vite grunnen til for tidlig fødsel. Det gikk veldig fint, men litt styrete med mat og amming i de første ukene.. Vil helst nå uke 36 denne gangen ;)
 
Sniker fra august. :)

Er gravid for 2. gang etter livmorhalskreft. Dvs at jeg har hatt en konisering, og så en trakelektomi etterpå, hvor de fjernet enda mer av livmorhalsen. Ifølge epikrisen fjernet de omtrent halvannen cm den gangen.

Har altså hatt ørten målinger av livmorhalsen, og min erfaring er at målingene varierer en del. Det er visst ikke lett å se helt eksakt hvor livmorhalsen starter og slutter og ulike leger måler gjerne litt ulikt. Dessuten vil målet bli kortere hvis de trykker ultralydproben mot livmorhalsen, da den trykkes sammen.

Eksempelvis var jeg til måling sist uke (uke 27+3) og den første legen var litt usikker på målet og tilkalte en med mer erfaring. De målte og drev på, og kom frem til både 2,7 og 3,3 cm alt ettersom, hehe. Målene her har gått litt opp og ned hele dette svangerskapet.

Har fått beskjed om at målinger kan være litt upresise og at det er like viktig at jeg er obs på nedpress, smerter og «tak». Så tenker du kan ha lav terskel for å ta en telefon til dem hvis du opplever denslags.
 
Back
Topp