må visst bytte lege.....

Babbs

Elsker forumet
Laaaang klage og syteinlegg ble det visst [8|]

Legen min er gammel, 42 modell.... 68 blir jo det [8|]

Har i en tid ikke vært helt fornøyd med oppfølgingen, men i dag toppa det seg bare.

Han kommer og henter pasientene på venterommet, altså roper oss opp med navn, og vi går inn på hans kontor. Setter meg ned og gir ham papiren, han titter litt på dem og skjermen og sier hmmm blodprosenten ja, sistgang i mars var den 10, den må vi sjekke i dag. Hmm ikke påført på papiren, det må vi ordne.
Jeg sitter som et spørsmålstegn og sier, men tok jo ikke blodprøve sist mnd.
ÅÅÅ sier han, og sjekker, ehm, feil pasient oppslått på dataen.
Finner meg på datasystemet. Får opp rett person og ser at den var testet i februar og var da gått ned fra 14,5 til 12,4 og konkluderer med at jeg ikke trenger å sjekkes.
Måler blodtrykk til 130/ (mener bestemt han sa 80)

Så leser han videre på papirene og sier, du jobber 40% og jeg svarer jeg jobber 60% (dette er legen som har skrevet ut sykmeldingene og har notert seg ting på skjemaet...)
Jeg sier at men nå røyner det så på i ryggen at jeg må opp i % hvorpå han sier at han kan gi meg 50%. Halve dager i bhg ekke praktisk mulig sier jeg. Kan ikke gi deg 100% sier han da.
Jeg vil jo ikke ha 100% men 60 sier jeg, vil jo på jobb litt. Ok, da gjør vi det.
Sier ikke noe mer om det men ber meg legge meg på benken.

Måler fundusen på sin slarvete normale måte, tar fram det vanlige stetoskopet og lytter 3 plasser på magen i tilsammen kanskje 6 sekunder ? og sier samtidig, sterk fin fosterlyd, ja sterk fin lyd til høyre. Kjenner så vitt på magen og sier babyen ligger i hodeleie men hodet er ikke festet.

Går tilbake til papirene og noterer seg funnene, har til og med uten å sjekke klokke eller noe fått pulsen til bebisen til å være 144 i dag. Skriver blodtrykk på 130/70, spør om vann i kroppen og jeg sier litt i fingre og føtter og han noterer 0-1

Skriver ting inn på dataen og skal skrive ut sykemelding og jeg ser at han noterer 40% sykemelding og sier, du gir meg 60% nå ? har jo gått 40% til nå.
Og han retter på sykemeldingen, gir meg 3 uker altså fram til permisjonen begynner.
Pga datasystemet er nokså automatisk så legges dette inn i jorunalen på dataen, altså står det nå at jeg er både 40 og 60 % sykemeldt......

Ok, jeg er gravid og hormonene ligger nok i tykke lag, omtrent freeeste når jeg gikk derfra i dag og måtte ha en rund på postkontor og sånnt før jeg ringte jobben og sa fra om sykemelding og klagde litt til kjæresten.
Bare så synd det ikke er mange leger med ledig på listene sin.......

Hehe må le litt, høres nesten ut som jordmoren min..
Utrolig distre og glemmer alt med en gang det er sagt.. Så hun spør gjerne om de samme tingene 4-5 ganger.. [8|] 

Heldigvis så er det vel ikke så mange kontroller igjen hos han nå i svangerskapet da, eller??[:)]

i alle dager..[8|] virker som en surrete lege!

håper du finner en fastlege som du kan stole mer på snart[:)]

ORIGINAL: ToSmå2010

Hehe må le litt, høres nesten ut som jordmoren min..
Utrolig distre og glemmer alt med en gang det er sagt.. Så hun spør gjerne om de samme tingene 4-5 ganger.. [8|] 

Heldigvis så er det vel ikke så mange kontroller igjen hos han nå i svangerskapet da, eller??[:)]

Har fått sykemelding til permisjonen starter. Hvis jeg ikke må tilbake for en resept, så har jeg iiiiiiiiingen planer om å sette foten der igjen.
Har neste jormorkontroll om 12 dager og deretter hver uke, med modningsakupunktur og gode greier. Holder i massevis [:D]

Huff..kjenner jeg blir irritert bare av å lese dette..grrr..for en treig lege..er det mulig??haff..

hmmm kanskje du skulle spørre han om han har sjekka seg for alzheimers i det siste..[8D][:)]

For å forsvare legen litt (jobber selv for en lege som er -45 modell).
Det er travle dager på et legekontor, der man har mange pasienter inne i løpet av dagen. Jeg synes ofte det er vanskelig å huske alt som blir sagt i løpet av den tiden vi snakker med pasienten, da det ofte - (ikke sagt at du er slik[;)]) - blir sagt MYE på en gang, og vi ikke får gjort oss klar med det vi allerede har begynt på. Sykemelding, resept, vondt i en tå osv kan fort gå over i hverandre.
Da er det veldig greit å ha noen som passer på og sier flere ganger hva som skal gjøres. Vi må huske at det faktisk er en gammel mann som sitter der.

For å holde med deg:
Han burde spurt deg om fødselsdatoen din, for å få rette pasientopplysninger opp med det samme. (Noen ganger er vi sekretærer såpass stressa at vi kan skrive feil fødselsdato i timeboken).
Blodprosent på 12,4 er ikke veldig lavt, men synes det er litt rart at det ikke blir sjekket hver gang. Hos oss sjekker vi blodprosent og urin-stix på gravide hver gang FØR de går inn til legen.
Sykemeldingsdelen tror jeg vi får skylde på alderen hans... [;)] Kanskje det letteste hadde vært å sykemelde deg aktivt? Men shittau.

Ser dere har samme legesituasjonen som oss her på Karmøy.. Er ikke mange som har ledige plasser på lista si, og majoriteten her er snart pensjonister..  2 år til så får vel ikke legen din praktisere lenger.. (om jeg ikke husker heeeeelt feil så mener jeg det er 70 år som er grensen).

ORIGINAL: IreneL

For å forsvare legen litt (jobber selv for en lege som er -45 modell).
Det er travle dager på et legekontor, der man har mange pasienter inne i løpet av dagen. Jeg synes ofte det er vanskelig å huske alt som blir sagt i løpet av den tiden vi snakker med pasienten, da det ofte - (ikke sagt at du er slik[;)]) - blir sagt MYE på en gang, og vi ikke får gjort oss klar med det vi allerede har begynt på. Sykemelding, resept, vondt i en tå osv kan fort gå over i hverandre.
Da er det veldig greit å ha noen som passer på og sier flere ganger hva som skal gjøres. Vi må huske at det faktisk er en gammel mann som sitter der.

For å holde med deg:
Han burde spurt deg om fødselsdatoen din, for å få rette pasientopplysninger opp med det samme. (Noen ganger er vi sekretærer såpass stressa at vi kan skrive feil fødselsdato i timeboken).
Blodprosent på 12,4 er ikke veldig lavt, men synes det er litt rart at det ikke blir sjekket hver gang. Hos oss sjekker vi blodprosent og urin-stix på gravide hver gang FØR de går inn til legen.
Sykemeldingsdelen tror jeg vi får skylde på alderen hans... [;)] Kanskje det letteste hadde vært å sykemelde deg aktivt? Men shittau.

Ser dere har samme legesituasjonen som oss her på Karmøy.. Er ikke mange som har ledige plasser på lista si, og majoriteten her er snart pensjonister..  2 år til så får vel ikke legen din praktisere lenger.. (om jeg ikke husker heeeeelt feil så mener jeg det er 70 år som er grensen).

Jovist, masse pasienter inn og ut hver dag, mannen har MANGE pasienter på listen sin.
Jeg er av den plagsomme typen som har gått hver 3. måned i 9 år.
Notering av detaljer burde han tatt etterhvert, ikke utsette til slutt hvis husken er så som så.
Blodprosenten har blitt målt 2 ganger i løpet av dette svangerskapet, sikkert ulik praksis fra lege til lege på akkurat den biten. urninen blir testet hver gang.
Aktiv sykmelding gies kun ved unntak her i distriktet, og hvertfall ikke til gravide.

Og jeg syns det å få praktisere/jobbe lenger enn til 67 burde kun gjøres med tett oppfølging og hvertfall ikke med full jobb.....
Ser liksom at han blir mer surrete for hvert år.
Dette her er jo bare toppen på isfjellet som sakt, har vært mye oppigjennom som jeg har reagert på. Spesielt at en får en beskjed 1. gang en spør. 2. gang ringer han kanskje og sjekker og gir deg andre opplysninger for så 3. gang å gå tilbake på det han har sakt.

Og dette med fastleger med ledig plass, ikke for å støte noen som helst, men i sandnes hvor jeg bor så er det 3 leger med ledige plasser på listen sin, og ingen av dem har norskt navn.
For all del, de kan være født og oppvokst i norge og snakke perfekt norsk, men erfaringen tilsier vel helst det motsatte.
Og jeg syns det er viktig at vi kan forstå hverandre, spesielt nå når det nok etterhvert blir besøk med et barn også.

Jeg er helt enig med deg i det med "unorske" navn.. Heldigvis finnes det unntak.. Du kan jo høre litt rundtom med venner/familie/bekjente om de har peiling på om noen av legene er brukbare..? En ting er hvertfall sikkert.. Vi skal ikke gå til en lege vi ikke er fornøyde med, og ikke føler vi kan stole på! 

Back
Topp