Må virkelig anstrenge meg for ikke å eksplodeŕe på mannen!

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Jeg har en sur gubbe i hus!!
Han ville helst feire jul med sin familie (12timers kjøring fra oss), men det sa jeg at jeg ikke har lyst til! Eldste har jo en annen far, så juleferien er jo todelt. Da orker jeg ikke å pakke alt vi trenger for alle 5, bruke to dager på å kjøre, være der en dag på julaften og så kjøre hjem dagen etter.
Så etter dette har mannen vært kjempesur! (Syns det er nok at hver sommerferie og påskeferie går dit, familien hans kommer ikke hit!)
Han sier at broren og familien klarer det, så er ingen grunn til at vi ikke skal klare det.. forskjellen er bare at de bor en time unna, og har alt se trenger der fra før av siden de er der hele tiden..

Hadde en storkrangel noen få dager før julaften, der han nærmest truet med å ta med toåringen og dra de to, for jeg kunne ikke nekte han! Å så begynte han å dra frem hvor lei han er av at vi hele tiden skal være med min familie! (Som forøvrig bor 5min unna oss!) Og da blir jeg sur! De stiller opp for oss hele tiden og hjelper til der de kan! Og vi har det veldig kjekt sammen!

Skal sies at mannen dro alene dit i jula i fjor, istedenfor å feire med oss. Og han ville egentlig det i år også, men jeg sa at iår vil jeg vi skal være ilag!
Så mannen har suret seg, alt er galt! Ingen hjelp å få frem til julaften. Foreldrene mine ville stå for all maten selv om vi skulle være hos oss, noe jeg syns er kjempesnilt! Men da surer mannen seg fordi han klarte det fint selv, trengte ikke hjelp fra de hele tiden...

Når vi var ferdig med pakkene, ble mannen sittende trykkende på telefonen for seg selv.. ikke kom han ut i døra og sa hadet når de gikk heller..

Etter de hadde gått, sa jeg at jeg syns det var kjekt å feire jul i nytt hus, og spurte om han hadde hatt en fin julaften.
"Ja. Viktigste er at du har hatt det kjekt. Jeg går og legger meg."
Så da stod jeg igjen med all oppryddingen som var igjen.

Ikke gidder han å stå opp før lenge etter oss..

Det er like før jeg eskploderer! Jeg syns slik oppførsel er barnslig og dårlig gjort!! For øyeblikket er han en møkkamann og Grinch!

Ble langt, men utrolig deilig å blåse ut!

Jeg skal ihvertfall kose meg med ungene resten av julen :) så får han bare være sur..

Håper dere andre damene har en blidere mann, og at dere får noen fine juledager :)

Jeg hadde klikka, verste jeg veit er surmuling. Skjønner at han også vil feire jul med sine, men som samboeren min sa i år, første jula uten sine foreldre og søsken "nå er vi en familie og skal feire sammen". Hva med at foreldrene hans kan reise opp å feire jul med dere? Det er jo mye lettere for de som ikke har barn og må ha med en million ting å reise bort.
I år feirer vi med min familie, neste år blir det hans. Etter det har vi forhåpentligvis fått oss et større sted, hvor vi skal lage våre egne tradisjoner, så får de som vil feire med oss komme til oss.

Mannen har bodd her i byen i 10 år, mora og søstra hans har besøkt han en gang på disse årene, og det var når vi giftes oss. Faren bor bare 5timer fra oss, men likevel er det bare annet hvert år han kommer på besøk en helg eller så. De to brødrene kommer når de skal ha hjelp med bilen istedenfor å sette den på verksted..

Jeg har vi nylig kjøpt et stort hus, og det er jo her jeg har lyst å være og lage koselige juletradisjoner og bare kose oss- ikke bruke nesten alle juledagene på kjøring.
Mannen har jo bodd såpass mange år her at jeg syns det er tull å begynne slik når vi har 3 barn!!

Og når han endelig stod opp idag, etter å ha sovet i 13timer, så kunne han ikke skjønne hvorfor jeg var sur og ville lage krangling..

Enkelte ganger er mannfolk litt blæææ!

Jula er tid for litt sånn følelser og klinsj dessverre. Du får bare la ham sprelle ferdig, så får dere finne en framtidig bedre løsning, med deres lille egne familie i sentrum ;-)

Så barnslig mann:eek: Her feirer vi annethvert år med hans familie. Synes det blir mest rettferdig selv om jeg helst vil være med min familie.Hvis dere kun feirer med din familie, så kan jeg jo skjønne at han blir sur for det. I hvert fall hvis det er sånn at dere er mye med familien din i tillegg, hele året.

Jeg er enig med mannen din! Her har kranglingen vært motsatt! Min familie bor nesten 2 timer herfra, mens det er bare 30 min til hans familie.
Vi er annenhver jul hos hver. Skulle bare mangle.

Om det er 12 timers kjøring bør dere jo kunne ta fly tenker jeg.

Så barnslig mann:eek: Her feirer vi annethvert år med hans familie. Synes det blir mest rettferdig selv om jeg helst vil være med min familie.Hvis dere kun feirer med din familie, så kan jeg jo skjønne at han blir sur for det. I hvert fall hvis det er sånn at dere er mye med familien din i tillegg, hele året.

Har jo sagt til han at hadde vi bodd likr nært dem som min familie hadde vi jo vært veldig mye med de også! Men det går kun at alle drar i sommerferie/ påske, ferie kan ikke mannen ta ut i desember og juleferien er delt i to, der eldste er halve med faren..

Jeg kan skjønne mannen din jeg. Når jeg ser så lite av min familie så savner jeg dem jo. Og spesielt på høytider. Hva med å ikke bare reise for en dag men faktisk bruke noen feriedager neste år for å være der litt. Dette er jo og besteforeldre til barnet ditt.

Sett deg i hans sin situasjon. Tenk om det var du som var 12 timer unna din familie. Tenk om det er du som ikke fikk feiret jula sammen med din familie. Du hadde og vært sur og grinete for det.

Bruk heller annhvert år på å reise til hans familie og. Og ta det som en ferietur med noen feriedager i bagasjen.
Vi er der hver sommer og påskeferie :) mannen får ikke ta ut ferie i desember, for eldstejenta et juleferien todelt, siden hun må til faren enten jul eller nyttår..
Fly går ikke, for det første koster det en formue med 5 flybilletter tur retur, og så er nærmeste flyplass to timers kjøring unna moren hans så da må vi ha bil.

Har et godt forhold til familien hans, men de kommer aldri på besøk til oss heller, er kun vi som må dra til de og det irriterer meg litt :/
Men har jo sagt at hadde de bodd nærmere, så hadde vi vært like mye med de :) men når avstanden er så stor er det ikke lett..

Vi er der hver sommer og påskeferie :) mannen får ikke ta ut ferie i desember, for eldstejenta et juleferien todelt, siden hun må til faren enten jul eller nyttår..
Fly går ikke, for det første koster det en formue med 5 flybilletter tur retur, og så er nærmeste flyplass to timers kjøring unna moren hans så da må vi ha bil.

Har et godt forhold til familien hans, men de kommer aldri på besøk til oss heller, er kun vi som må dra til de og det irriterer meg litt :/
Men har jo sagt at hadde de bodd nærmere, så hadde vi vært like mye med de :) men når avstanden er så stor er det ikke lett..

Det er ikke alltid så lett å få alt til å gå opp, og "rettferdig" i småbarnsfasen... Dere får vel liksom snakke gjennom året og bli enige om hvordan dere kan løse det, med de rammene dere har, praktisk og økonomisk. Lykke til :-)

Det er ikke alltid så lett å få alt til å gå opp, og "rettferdig" i småbarnsfasen... Dere får vel liksom snakke gjennom året og bli enige om hvordan dere kan løse det, med de rammene dere har, praktisk og økonomisk. Lykke til :-)

Ja, får det.. mannen tok det opp på nytt igjen idag, at neste år skulle vi feire jul og nyttår der! Jeg ble bare stille og sa ingenting.. vanskelig å feire både jul og nyttår når eldste må til faren.. så skal hun ikke få være med oss da? Eller er det han og de to minste som skal bli igjen mens jeg og eldste kjører hjem? Så kjører vi to biler og dobbelt med utgifter + at jeg mister enten jul eller nyttår med de to minste? Jeg syns det er så irriterende.. uansett når i året vi drar, så bruker vi 2,5dieseltank hver vei på ren kjøring + kjøring frem og tilbake der, så ihvertfall 6tanker.
Hver vei må vi ha en overnatting, det er for langt for ungene, så ca 1500der. Og med bompenger og alt koster hver bilferie dit ca 8000.

Og jeg blir svett av å tenke på alt vi må stappe inn i bilen av klær og utstyr, vinterklær, julegaver + vogn og det vanlige og all spesialmat vi må med for hele oppholdet (for det er jo ikke å butikk utpå den lille øya der).. nei jeg har ikke lyst å dra dit midtvinters!

Huff, nei heldigvis et år til! Så får vi se om han kommer på anđre tanker..

*frustrert*

Ja, får det.. mannen tok det opp på nytt igjen idag, at neste år skulle vi feire jul og nyttår der! Jeg ble bare stille og sa ingenting.. vanskelig å feire både jul og nyttår når eldste må til faren.. så skal hun ikke få være med oss da? Eller er det han og de to minste som skal bli igjen mens jeg og eldste kjører hjem? Så kjører vi to biler og dobbelt med utgifter + at jeg mister enten jul eller nyttår med de to minste? Jeg syns det er så irriterende.. uansett når i året vi drar, så bruker vi 2,5dieseltank hver vei på ren kjøring + kjøring frem og tilbake der, så ihvertfall 6tanker.
Hver vei må vi ha en overnatting, det er for langt for ungene, så ca 1500der. Og med bompenger og alt koster hver bilferie dit ca 8000.

Og jeg blir svett av å tenke på alt vi må stappe inn i bilen av klær og utstyr, vinterklær, julegaver + vogn og det vanlige og all spesialmat vi må med for hele oppholdet (for det er jo ikke å butikk utpå den lille øya der).. nei jeg har ikke lyst å dra dit midtvinters!

Huff, nei heldigvis et år til! Så får vi se om han kommer på anđre tanker..

*frustrert*
Vær tidlig ute og inviter foreldrene hans til dere. Om de ikke vil komme med en direkte invitasjon så må de jo i det minste fortelle hvorfor.
Men jeg har full forståelse for din mann. Hadde vært uaktuelt å aldri feire jul med en av våre innimellom bare for det var for kronglete å reise.
Kan ikke faren til eldste komme og hente på flyplassen da så kan hun fly hjem enten i følge eller alene (jeg vet ikke hvor gammel hun er). Eller lage en avtale om at annenhvert år så har dere full jul og nyttår?

Vær tidlig ute og inviter foreldrene hans til dere. Om de ikke vil komme med en direkte invitasjon så må de jo i det minste fortelle hvorfor.
Men jeg har full forståelse for din mann. Hadde vært uaktuelt å aldri feire jul med en av våre innimellom bare for det var for kronglete å reise.
Kan ikke faren til eldste komme og hente på flyplassen da så kan hun fly hjem enten i følge eller alene (jeg vet ikke hvor gammel hun er). Eller lage en avtale om at annenhvert år så har dere full jul og nyttår?

Noe samarbeid/ fleksibilitet med faren til eldste går dessverre ikke å få til..

Foreldrene (for øvrig spreke folk som akkurat er fylt 60) til mannen har selv sagt at de ikke orker å dra hit, for det er så langt å reise. Å da er det jo kun de to.. syns det er ganske kjipt av de at de så og si aldri kommer.. at det alltid er vi som må dra, vi med tre små, hund og alt som trengs til turen da. Ihvertfall når vi alltid er der hele sommerferien og påskeferien, så har jeg ikke lyst å dra dit midtvinters!

Vet du, jeg hadde eksplodert jeg, hvis jeg var deg, og det synes jeg du skal gjøre om du føler for det, så kanskje det går inn.
Hvorfor skal du måtte holde alt inne og bare føye deg etter den barnslige oppførselen hans?
Det er jo han som egger opp til bråk, og da får han f*en meg tåle det også. ;)

Noe samarbeid/ fleksibilitet med faren til eldste går dessverre ikke å få til..

Foreldrene (for øvrig spreke folk som akkurat er fylt 60) til mannen har selv sagt at de ikke orker å dra hit, for det er så langt å reise. Å da er det jo kun de to.. syns det er ganske kjipt av de at de så og si aldri kommer.. at det alltid er vi som må dra, vi med tre små, hund og alt som trengs til turen da. Ihvertfall når vi alltid er der hele sommerferien og påskeferien, så har jeg ikke lyst å dra dit midtvinters!
Det er jo ikke urimelig at han ønsker å feire jul med sin familie innimellom, og faktisk har han rett til å bli sur når du nekter for å tilpasse deg første barnefaren. Han kan kreve samvær, men du kan kreve at han skal hente ungen på fly med mindre dere har en særavtale som gjør at du må bringe og hente. Hva om din mann nekter å feire jul med din familie da? Godtar du at dere sitter alene hjemme hver jul bare dere?
Og du kan faktisk prate med foreldrene hans du også. Forklar at det er vanskelig for dere også og at dere kanskje kan reise annenhver gang til hverandre. Om du i tillegg feirer med din familie annehvert år så blir det jo bare reising hvert fjerde år for dere.

Her er det uaktuelt å dra noe sted i jula, uansett hvor kort det er. Vi blir hjemme med barn, så får andre komme til oss. Når eldste min var mindre byttet vi på å besøke farmor og mormor i jula, men når han nådde en viss alder ble jeg bestemt på at det er best for han å bli hjemme, så kan vi besøke på andre tider i året. Nå har jeg en annen samboer og baby påvei. Men jeg ville ikke reist verken til mine eller hans foreldre uansett. Hadde invitert svigers, og hvis de ikke vil komme så får det være opp til dem. Og mannen bør innse at det er dere som er familien nå, og det bør han sette høyere enn foreldrene sine. Han oppfører seg barnslig og urasjonelt.

Det er jo ikke urimelig at han ønsker å feire jul med sin familie innimellom, og faktisk har han rett til å bli sur når du nekter for å tilpasse deg første barnefaren. Han kan kreve samvær, men du kan kreve at han skal hente ungen på fly med mindre dere har en særavtale som gjør at du må bringe og hente. Hva om din mann nekter å feire jul med din familie da? Godtar du at dere sitter alene hjemme hver jul bare dere?
Og du kan faktisk prate med foreldrene hans du også. Forklar at det er vanskelig for dere også og at dere kanskje kan reise annenhver gang til hverandre. Om du i tillegg feirer med din familie annehvert år så blir det jo bare reising hvert fjerde år for dere.

Jeg oppfattet det som at hun faktisk prøver å tilpasse seg alle, med tanke på at eldstejenta feirer enten jul eller nyttår hos sin far, og at de faktisk tilbringer både sommer- og påskeferie der, og hans foreldre nekter å reise..
Sånn som hun skrev det, tror jeg ikke det er hun som er vanskelig, men barnefedrene og svigerforeldrene, ikke hun som ikke orker reise med alt det styret det medfører.

Jeg oppfattet det som at hun faktisk prøver å tilpasse seg alle, med tanke på at eldstejenta feirer enten jul eller nyttår hos sin far, og at de faktisk tilbringer både sommer- og påskeferie der, og hans foreldre nekter å reise..
Sånn som hun skrev det, tror jeg ikke det er hun som er vanskelig, men barnefedrene og svigerforeldrene, ikke hun som ikke orker reise med alt det styret det medfører.
Da går det ann å prate med folk. Kanskje mannen ikke har sagt at han syns det er vanskelig og derfor vet de ikke det.
Derfor virker det for meg fornuftig å prate med dem direkte. Uansett årsak så er det faktisk ikke rimelig å be sin andre halvdel om å aldri mer feire jul med sin familie. Han ville jo reise alene og fikk nei til det så da blir det jo å nekte mannen å feire jul med sine. Jeg tror ikke at når man setter slike krav til sin partner at man bygger noe godt i forholdet. Jeg er sikker på at ingen av dere her hadde gått med på om mannen nektet dere å feire jul hjemme uansett årsak.

Back
Topp