Må vi fortelle at fødselen er i gang?

Fortell det du vil og ikke noe mer. Sist hadde vi sagt til min søster og to nærmeste venninner at vi skulle sende melding og holde de oppdatert, men det endte med at vi ble nedringt da ting sto på som verst og det klikket helt for meg :p Fikk jo slått av telefonene da, så da var det jo greit. Neste gang må vi ha barnevakt, så noen kommer jo til å vite det, men kommer nok ikke til å si noe til noen andre før dagen etter eller noe.

Det er vel bare å si at det skjedde så mye, og det å sende melding eller ringe folk for å informere om fødselen var det siste dere tenkte på.

Vi skal ikke si noe før en god stund etter at alt er over :) Sånn er det bare.

Jeg har også mange som sier vi må holde de oppdatert når noe skjer, og får nesten meldinger daglig om noe har skjedd (6 dager til termin nå).
Det blir nok noen som får vite at ting er på gang, da vi må ha pass til hester og sau, og mine foreldre vil vite det da jeg bor hos de nå ( de bor 30 min unna sykehuset, jeg bor 2,5 time unna sykehus).
Men de som må vite av praktiske årsaker får det, også blir tlf slått av frem til vi er klar etterpå å fortelle hvordan det har gått og hvem som befant seg i magen :)
Alle disse som vil vite bare for nysgjerrighetens skyld, de får fint vente :-p jeg svarer bare jada når de sier vi må oppdatere de. Men kommer ikke til å gjøre det før fødsel er over og jeg er klar for det :)

Jeg kommer ikke til å fortelle det til noen, vil helst slippe mas og tenke på at noen må oppdateres :) Sender melding til de nermeste familiemedlemmene når jeg har født, så får heller venner og de andre få vite det litt etterpå.

Folk får si og forvente det de vil :) Her fortalte vi når sønnen vår var født osv.

Og folk fortsatte å ringte på og strømmet på med SMS osv, ikno vondt med det men jeg var jo dødstrøtt så tlf sku ikke vært lov på barsel avd, jeg var der første dagen også flyttet over til hotellet. Jeg måtte ha på tlf pga mannen min og mamma. Så brydde meg ikke særlig om mld og tlf som strømmen på, men forstyrrende var det....

Vet hvordan du har det! De eneste jeg fortalte, var damene på termingruppa mi, og noen få gode venner som jeg stoler på.
Når folk sa "ååh du må fortelle når ting skjer!" Så sa jeg rett å slett bare "tror nok ikke jeg kommer til å sitte med mobilen under fødselen, hehe" (selv om jeg gjorde det helt til 7-8 cm hahha) :)

Synes dere skal fortelle det når dere er klar for det om det er når fødselen er igang eller etterpå. Som du sier det er deres fødsel og dere har nok med dere selv da om ikke folk skal drive og ringe underveis for å høre hvordan det går.
Husker selv jeg hadde noen venner som hadde lyst på oppdatering når ting var igang men ga beskjed at de får melding når vi er klar for det ikke før. Ingen sure miner for det. Eneste var at jeg har en venninne som jobber på føden med å vaske og hun håpet i det lengste at jeg skulle føde mens hun var på jobb slik at hun kunne komme inn og hilse på før jeg dro opp til barselhotellet. Ga beskjed at selv om hun skulle få hilse på så ønsket jeg absolutt ikke besøk på fødestuen. Venner fikk fint vente til vi var kommet hjem før de fikk hilse på. Mest fordi vi også lå på nyfødt intensiven og var begrenset med hvem som kunne besøke. Endte med at jeg fødte på natten og venninnen min hadde ferie akkurat da

Første visste ingen om før etter fødsel var over :-) Jeg hadde ikke lyst å si det til noen heller, for jeg orket ikke tanken på at noen skulle mase underveis! Men denne gangen kommer de som skal passe storebror til å få vite når det setter i gang, men jeg tenker at vi sier vi ikke ønsker at de sier det til noen.

Jeg hadde ikke tenkt å si noe med første mann men mamma skjønte det ut i fra samtalen, og ba meg ringe sykehuset. Så gjorde det, og dro ned på sjekk. 15 min etter ringte mamma og lurte på om hvor langt jeg var kommet. Og i fødselen etter jeg hadde fått epidural sjekket samboer Facebook og der hadde mamma skrevet en status, ikke dirkete at jeg fødte men siden jeg var på termin dato var det ikke vanskelig å skjønne. Ble skikkelig forbanna! Også tok fødselen ganske lang tid etter jeg fikk epidural, så mamma syntes at jeg burde være ferdig, og begynte å ringe når jwg hadde press rier og jeg hadde glemt å slå av tlf! Og hun tok ikke hintet når jeg ikke tok den så ringte 3 ganger på rad. Hun hadde også ringt rundt til hele familien og sagt jeg var i aktiv fødsel. Jenta kom midt på natten, så ventet til 6 tiden om morgen med å sende melding at nå var hun her. Og da hadde de nærmeste sittet oppe hele natten for mamma hadde ringt rundt å sagt nå kommer hun snart. Så mitt råd er ikke si noe til noen :p Og denne gangen skal ingen få vite noe. Uten om min søster som skal være barnevakt men hun sier ikke noe videre.

Ja her har vi to stykker som er kjent for å plapre (da de er veldig ivrig) men må nesten si fra da de skal passe dyra. Men de får begge streng beskjed om å holde stilt. Vil jo selvfølgelig være den som forteller den store nyheten og jeg tror simpelten at ikke alle tenker.

Last edited:
Eneste som får vite noe når ting er i gang er hundepasseren her, og hun kjenner ingen i familien og ikke en sånn som sladrer. Litt avhengig av formen min såklart, mulig hun må hente ham før fødselen er i gang, men det vet vi jo ikke enda :) Resten får pent vente til etterpå, det er min og mannen sin opplevelse ene og alene, så telefonen skrus av hvis det blir mas :)

Her blir det sendt en felles meld til de nærmeste, å de VET at de ikke skal si noe til noen. Jeg har også gitt beskjed om at VI tar kontakt når det er noen nytt å babyen er ute :)

Jeg ville nok svart "mest sannsynlig så har jeg litt andre ting å tenke på når fødselen er i gang, men jeg lover å si ifra når babyen er født" :)

Jeg og mannen er i utgangspunktet forferdelig dårlig å svare på sms, tlf osv. Så selv om folk er nysgjerrige og vil vite, så får de ikke det før alt er overstått. Men må dessverre si ifra til de som skal ha guttongen under fødselen, og hvem det er blir spennende å se. Aner jo ikke hvem som er hjemme, har tid osv i påsketida :-P det er forresten ingen som har noe med det å gjøre, utenom deg og pappen! Slå av tlf/sett på lydløs når den tid kommer, og ikke tenk mer på det!

Back
Topp