Må nesten starte med smaksprøver

nancy drew

Forumet er livet
Frøkna mi er blitt så voldsomt opphengt i mat. Hun er nå 5,5 mnd, men har lagt veeeldig godt på seg med mm.
Nå da vi var i Spania har hun blitt mer og mer opptatt av mat og en skikkelig utfordring å ha med matbordet da hun desperat prøver å få tak i alt for å putte i munnen. Toppet seg på flyplassen da jeg var supersulten og skulle spise med en wrap. Hun var helt desperat etter å få den inn i munnen. Ga fire engelske pensjonister en god latter da hun ikke ga seg i å prøve å få tak i maten. Tenker kylling wrap fra burger king ikke er helt rett mat å starte med som introduksjon til maten;)

Hva startet dere med å gi dere som har gitt?

Startet med grøt her, deretter søtpotet [emoji4]

Jeg lar ham sutte på alt av vår mat som er ok for ham å sutte på. Til nå har han smakt laks, røkelaks, salami, leverpostei, paprika, tomat, brikkoli, brød, eple, pære, kiwi, melon, appelsin av det jeg kommer på.

Gir ordentlige smaksprøver av grøt, svisker og avokado+mango

Vi har akkurat startet med en sånn pose fra Ellas kjøkken, med smak av banan og sitron [emoji111]️ Tenkte å prøve søtpotet eller svisker neste [emoji4]

Smothie begynner vi med

Vi er endelig igang med smaksprøver. Jeg har dampet/kokt og fryst ned i isbiter og tar opp hver morgen. Tester hver smak i tre dager.

Dette er så langt vi har kommet;
- Tørket sviske
- Søtpotet
- Gulerot
- Tørket aprikos
- Flaskegresskar

Videre på planen står;
- Banan
- Bringebær
- Mango
- Potet
- Avocado
- Honningmelon

Begynte med søtpotet. Har ellers smakt vannmelon, eple, pære, svisker, gulrot, avokado og banan. Begynte å introdusere grøt i går. Alt har falt i smak bortsett fra avokado, men det funka sammen med banan :p

Første vi ga var avokado, men ho er virkelig ikke interrisert i mat, så vi tenker å prøve blw neste uke når ho er 6mnd [emoji2]

Vi begynte med avokade og så søtpotet, men ingen av de falt i smak, så prøvde banan. Kan ikke si det e suksess det heller, men BEDRE enn de andre tingene ihvertfall. Han e kjempeinteressert i mat når vi spiser, men når han får så vil han egentlig bare tygge på skjea [emoji14]

Jeg lar ham sutte på alt av vår mat som er ok for ham å sutte på. Til nå har han smakt laks, røkelaks, salami, leverpostei, paprika, tomat, brikkoli, brød, eple, pære, kiwi, melon, appelsin av det jeg kommer på.

Gir ordentlige smaksprøver av grøt, svisker og avokado+mango
Vi prøvde å la mini sutte på både vannmelon og honningmelon i helgen. Tydeligvis for mye på en gang for den lille magen så nå er vi over på kun morsmelk :( Han blir 5 måneder neste uke så lurer på om vi kanskje startet litt tidlig. Hvor gammel er gutten din?

Vi prøvde å la mini sutte på både vannmelon og honningmelon i helgen. Tydeligvis for mye på en gang for den lille magen så nå er vi over på kun morsmelk :( Han blir 5 måneder neste uke så lurer på om vi kanskje startet litt tidlig. Hvor gammel er gutten din?
Hvordan merka du den dårlige magen? Med å bare sutte på skulle man ikke tro de fikk i seg nok til å bli dårlige? Ville ikke gidd opp med å la de få smke, men kanskje bare enda mindre smaksprøver? Når de er 6 mnd trenger de mat med jern og b12 og de bør relativt raskt opp i en porsjon og to, så det er jo fint at de er litt vannt til å smake og ha andre ting i munnen før den tid. Noen bruker jo en fel tid på å skjønne denne spisinga.

Min er 5 mnd akkurat. Har ikke merka anna på magen enn at han blir litt treig i magen, og gir derfor mye svisker men det starta egentlig allerede før jeg innførte fast føde. Jeg delammer og han går lite opp i vekt så jeg må innføre fast føde i porsjoner nå.

Har lurt litt på om jeg misforstår noe siden jeg har en så anna tilnærming til introduksjon av mat enn andre. Jeg tenker at å venne til anna enn søtsmak er viktig, og å venne til at noe er kaldt, noe varmt, noe surt, noe bittert, noe hardt osv. Men vet egentlig ikke helt hvorfor jeg tenker det. Dere andre, hvorfor starter de fleste med søtpotet, gulerot og potet? Kanskje fordi det er mildt for magen?? Kanskje er den metoden bedre for deg/din CecilieH?

Hvordan merka du den dårlige magen? Med å bare sutte på skulle man ikke tro de fikk i seg nok til å bli dårlige? Ville ikke gidd opp med å la de få smke, men kanskje bare enda mindre smaksprøver? Når de er 6 mnd trenger de mat med jern og b12 og de bør relativt raskt opp i en porsjon og to, så det er jo fint at de er litt vannt til å smake og ha andre ting i munnen før den tid. Noen bruker jo en fel tid på å skjønne denne spisinga.

Min er 5 mnd akkurat. Har ikke merka anna på magen enn at han blir litt treig i magen, og gir derfor mye svisker men det starta egentlig allerede før jeg innførte fast føde. Jeg delammer og han går lite opp i vekt så jeg må innføre fast føde i porsjoner nå.

Har lurt litt på om jeg misforstår noe siden jeg har en så anna tilnærming til introduksjon av mat enn andre. Jeg tenker at å venne til anna enn søtsmak er viktig, og å venne til at noe er kaldt, noe varmt, noe surt, noe bittert, noe hardt osv. Men vet egentlig ikke helt hvorfor jeg tenker det. Dere andre, hvorfor starter de fleste med søtpotet, gulerot og potet? Kanskje fordi det er mildt for magen?? Kanskje er den metoden bedre for deg/din CecilieH?
Ingen tenner ennå, men litt av et bitt uansett. Klarte nok å få i seg mer enn han burde som smaksprøve. Antall bleier siste dagene har vært som da han var nyfødt.

Heldigvis ingen problemer med vekten. Tenker en liten pause og så starter vi forsiktig på igjen. Hvis din lille trives med sånn du introduserer mat så ville jeg bare fortsatt med det. Lurt å introdusere ulike smaker tidlig!

Nå er det jo en del forskjell på anbefalingene om barnet fullammes eller går på erstatning da.

Mi på 4,5 mnd har levd kun på mm. Har prøvd søtpotet og svisker, men fikk veldig vondt i magen og skjønner ikke helt greia. Har fått anbefalinger av barnelege å starte tilvenning. Men hun er ikke klar i det hele tatt, så drøyer det i alle fall en mnd.

Har suttet på det aller meste av det vi selv spiser, såfremt det ikke er sterkt eller vanskelig å suge på uten at det kommer biter.
I dag la jeg ca 1cm av en banan inni sånn mat-smokk (usikker på hva det heter) og han spiste ca halvparten før han viste tegn til å plutselig ikke like det så godt. Veldig gøy å se på, har en veldig stor interesse for mat :happy:

Min har veldig stor interesse for maten, har gitt en del smaksprøver fra glass, smakte søtpotet elsket, ble helt vill etter .

Back
Topp