Må man ha en brystpumpe?

Det kommer an på så mye. Ønsker du å bruke mye barnevakt, eller la pappaen være alene med baby over tid? I så fall kan pumpe være kjekt å ha (hører mange skryter av Medela Swing - hvis du skal pumpe en del, er elektrisk å foretrekke). Noen trenger pumpe fordi amming er vanskelig, men de vil fortsatt gi morsmelk - det finner du i så fall ut av, ingen grunn til å kjøpe inn allerede nå. Mange apotek leier også ut pumpe. Jeg vrukte ikke noe pumpe eller flaske sist, følte ikke noe behov for barnevakt og var aldri borte over måltider. Håndmelka noen få ganger og hadde i kopp.

Det kommer ann på. Jeg fikk veldig melkespreng etter noen dager etter babyen var født. Jeg hadde mer melk enn babyen klarte å spise, og pumpen var redningen for å få ut melken slik at puppen ikke var vonde. Men kan jo håndmelke, men det får jeg bare ikke til.
Så var det veldig greit å ha pumpe og spare opp litt melk, viss jeg ville finne på noe en kveld uten babyen. Men jeg vet om mange som klarer seg helt fint uten:happy:

Jeg ventet til etter fødselen med pumpe. Etter 2 dager hjemme fra sykehuset, hadde jeg sånn spreng at jeg MÅTTE ha pumpe. Kanskje lurt å vente å se om du får bruk for det.

Jeg har kjøpt denne gangen, for jeg gikk med konstant brystspreng sist gang og har tenkt å opprettholde produksjonen denne gangen :-) i tillegg er det kjekt hvis jeg skal til frisøren f.eks og pappaen kan være hjemme :-) jeg kjøpte medela swing.

A propos spreng : hvis man har veldig mye melk og det er ubehagelig, anbefaler de heller å håndmelke forsiktig ut det verste trykket og så la det være. Pumping opprettholder eller øker produksjonen. Men hvis man gjerne vil samle opp ekstra er det selvsagt fint :)

Kjøpte brystpumpe den dagen vi ble skrevet ut fra sykehuset. Hadde ikke planer om det, men lille klarte ikke å ta brystet så måtte ha det.

Jeg kjøpte medela pumpe brukt for sikkerhetsskyld, men hadde kun behov for den et oar ganger etter 3 mnd, da jeg neesten fikk brystbetennelse. Så hadde absolutt klart meg uten :)

Nei, og du kan låne på helsestasjonen/av ammehjelper før du evt. kjøper.
Noen trenger det, mens andre trenger det ikke.
Ikke kjøp det før du føder, du trenger den ikke de første dagene uansett, og gjør du det, får du låne på føden. :)

De fleste har spreng i begynnelsen, men det gir seg av seg selv for de aller fleste. ;)

Jeg MÅTTE ha fordi jeg ble sinnsykt sår. Fikk åpne sår på nippelen og pumpet ut melk med blod. Gruet meg sykt til å amme, så pumpet annenhver gang og ga flaske så jeg kunne hvile puppen. Grodde etter 2-3 uker.

Jeg hadde sist gang og den ble brukt flittig allerde i starten. Var så utrolig sår at jeg måtte bare ha muligheten til litt flaskemating! Skal kjøpe en denne gangen også.

Vi begynner med delt permisjon ganske tidlig, to måneder etter fødselen. Vurderer å kjøpe brystpumpe på tilbud nå, bør jeg det?

Vi begynner med delt permisjon ganske tidlig, to måneder etter fødselen. Vurderer å kjøpe brystpumpe på tilbud nå, bør jeg det?
Jeg kjøpte på Vitus apotek forrige uke. :) Var 30% på Medela. Kjøpte elektrisk pumpe, startkit og 4 flasker. Er det tilbud må du jo bare slå til :) Det er dyrt med baby, så kjøp i vei når det er tilbud ;)

Jeg hadde sist gang og den ble brukt flittig allerde i starten. Var så utrolig sår at jeg måtte bare ha muligheten til litt flaskemating! Skal kjøpe en denne gangen også.

Æsj, tilbudet gikk ut i går. Får følge med og slå til neste gang :)

Kjøpte brystpumpe den dagen vi ble skrevet ut fra sykehuset. Hadde ikke planer om det, men lille klarte ikke å ta brystet så måtte ha det.
Samme her

Var på ammekurs gjenom kommunen min i går. Der sa jordmor at vi ikke skulle gå til innkjøp av noe sånnt før vi visste vi trengte det.
Hun mente håndmelking var mye bedre... Usikker på om jeg tenker det samme.
Hun mente også at ammepute var unødvendig å kjøpe før du visste du trengte det. Selv har jeg kjøpt det og tror dette er noe jeg virkelig får bruk for om jeg får til å amme.

Back
Topp