Må jeg ha nytt pass hvis jeg bytter etternavn?

Frk.Desember

Gift med forumet
Julibarna2014
Skal reise til utlandet en uke etter bryllupet...[8D]

Det vet jeg ikke, men det du må passe på et at det står det samme navnet på billetten som i passet ellers kan man få problemer!!!![;)][;)][;)] Så er billetten allerede bestilt i ditt pikenavn, så må du enten vente med å bestille nytt pass, eller forandre billetten hvis det er mulig[:)]

Kos dere masse!![:D][:D]

ORIGINAL: Astra.

nei, ikke nytt. Men når du får bekreftelse av folkeregisteret på at navnet ditt er godkjent, så ta med brevet til politiet og de stempler deres bekreftelse bak i passet.
Men det er veldig irriterende, for du må alltid påpeke dette hver gang de sjekker passet ditt (ett navn på billetten, ett annet i passet)..

Det stemmer, hvis du har manuelt pass.

ORIGINAL: Fru Riskorn

nei, ikke nytt. Men når du får bekreftelse av folkeregisteret på at navnet ditt er godkjent, så ta med brevet til politiet og de stempler deres bekreftelse bak i passet.
Men det er veldig irriterende, for du må alltid påpeke dette hver gang de sjekker passet ditt (ett navn på billetten, ett annet i passet)..

Manuelt = den "gamle"røde boka? Fikk nytt pass i januar....bra timing!! Men måtte ha nytt da...det andre gikk ut i fjor, men hvis det funker med bekreftelse og stempel så...[8D]

Passet mitt gikk ut 5 år etter at jeg bytte navn,så  valgte å ikke kaste bort de kronene på nytt pass. Snakket med fly selskapet og de sa jeg bare skulle bestille i pikenavnet mitt slik at det er samme navn på pass og billett....Ble nektet inngang i irland en gang da jeg hadde glemt å bestille i pike navnet mitt,men etter å ha forklart årsaken bare smilte de og slapp meg gjennom kontrollen.

Du MÅ ha samme navn i billetten og passet!!
enkelt og greit!

vi dro på tur 1 mnd etter bryllupet, hadde nytt navn men bestilte billett i samme navn som passet, og da er det det som trengs!
Passet er jo nok ID i seg selv.

kanskje jeg må ta en tlf til apollo da....

ORIGINAL: Fru Riskorn

Jeg hadde et håndskrevet pass, kunne få tilført ekstra etternavn der, men det gikk ut kort tid senere, så jeg fikk nytt, maskinskrevet/elektronsik. De "gammeldagse" er vel stort sett utgått på dato nå.

Husk en ting, det er ikke bare nytt pass, det er nytt alt. Førerkort, bankkort, legitimasjonskort av alle mulige slag. (Selv ikke nøkkelkortet på jobb fikk jeg beholde...) Å ikke bytte f.eks førerkort, er dokumentfalsk.

Bytta navn litt før bryllupet jeg, og bestilte nytt pass, så hadde jeg det til vi reiste. Men jeg hadde snakka med presten, han ville uansett bruke mitt pikenavn i vigselsritualet, sa han. Ettersom jeg hadde levert prøvepapirene FØR navnebyttet, så var papirene han hadde fra folkeregisteret uansett utstedt i mitt pikenavn. (Hvilket minner meg på at vi i praksis har en falsk vigslesattest, da det står at jeg med mitt pikenavn giftet meg med min mann. Mitt nåværende navn eksisterer ikke på attesten....)

Jeg bestilte billett i mitt "gamle" navn og hadde mitt gamle pass når vi reiste 5 dager etter bryllupet
Når jeg kom hjem hadde jeg byttet navn (får bekreftelse i posten) og kjøpte nytt pass til neste reise etter det..

Og du må ha byttet navn i folkeregisteret for å få nytt pass - så du må nesten gjøre 1 av 2:
1: bytt navn nå og få nytt pass og bestill billetten i ditt nye navn
eller
2: bestill reisen i ditt gamle navn og bruk ditt gamle pass

Back
Topp