Må fadderen være medlem av statskirken?

Agnete

Forumet er livet
Jeg kunne tenkt meg en venninne som fadder. Hun er ikke døpt eller medlem av statskirken.
Er det noen regler på dette?
 
Minst to av fadderne må være medlemmer av staskirken eller tilsvarende kristne trossamfunn fikk vi høre. (F.eks. katolske kirke holdt fint. :) ) Så lenge vi hadde de to på plass, så kunne vi fylle på med andre faddere som ikke fylte kravene.
 
Søstra mi er fadder til min yngste. Hun er ikke medlem i statskirken. Han presten sa bare at de ikke førte henne i protokollen. :)
 
En fadder trenger ikke å være medlem av statskirken så lenge han/hun ikke forkaster dåpshandlingen som det heter. Det betyr i praksis ingenting. En fadder skal vise omsorg for barnet og bidra i barnets trosopplæring.
 
Jeg er ikke medlem og ble spurt om å være fadder. Utrolig hyggelig og en ære å bli spurt, men jeg måtte takke nei. Helt unaturlig for meg å skrive under på at jeg skal bidra til en kristen oppdragelse. Men er fadder til flere gjennom humanetisk forbund da (selv om jeg ikke er medlem der heller, så er det i hvert fall noe jeg kan stå for.)
 
"Fadderoppgaven
Faddere lover å være med å være tilstede for barnet når det vokser opp. Være med å be for barnet, fortelle og snakke med det om Gud og legge til rette for at barnet kan komme til nattverd og høre om Gud. På denne måten er faddere med å utgjøre en ressurs for barnet. Faddere er derimot ikke pålagt noe ansvar dersom det skulle skje foreldrene til dåpsbarnet noe."

Det er jo logisk at en fadder da skal være kristen og tilhøre et kristent trosamfunn. Det er vel derfor de har en regel på minimum to innen kirken. Så blir de andre "bare for kos".
 
Last edited:
Jeg er heller ikke medlem av statskirken, og er fadder.

Noen prester sier det er opp til foreldrene. Nå er det svært få som døper barna sine av andre grunner enn tradisjoner og at det er "koselig". Så om man er kristen eller ei har ikke noe å si..
 
"Fadderoppgaven
Faddere lover å være med å være tilstede for barnet når det vokser opp. Være med å be for barnet, fortelle og snakke med det om Gud og legge til rette for at barnet kan komme til nattverd og høre om Gud. På denne måten er faddere med å utgjøre en ressurs for barnet. Faddere er derimot ikke pålagt noe ansvar dersom det skulle skje foreldrene til dåpsbarnet noe."

Det er jo logisk at en fadder da skal være kristen og tilhøre et kristent trosamfunn. Det er vel derfor de har en regel på minimum to innen kirken. Så blir de andre "bare for kos".

Vet hva oppgaven til en fadder er,men det er ikke på grunn av dette grunnlaget jeg velger en fadder.
En fadder for oss er en som bryr seg om barnet,er tilstede livet til barnet :)
Trosopplæring kommer automatisk uansett da barn er nysgjerrige.
 
Back
Topp