Må bite i det sure eplet....?

Martta

Andre møte med forumet
Hei!
Gutten min er snart tre mnd. Etter 1 sykehus opphold pga RS-virus, og enda en forkjølelse har jeg nesten gitt opp ammingen. Han vil ikke ta pupp, pga at han har fått flaske da han var syk, og melkeproduksjonen min er ikke det det engang var... Har pumpa og pumpa,men får ikke nok melk til å dekke hans behov... Nå er jeg sikkelig trist, og trenger gode råd. Både til hva jeg kan gjøre for å få i gang amminga,og gode tips til enkel og praktisk flaskemating, hvis det blir løsningen.
 
 
Håper på mange gode svar...
 
Hilsen små deppa mamma som gjerne skulle ha ammet lengre [:(] 
 
Løpet er ikke kjørt. Bare du får din lille til å ta brystet skikkelig, så skal du se dette tar seg rett opp! [:)]
 
At barnet dier er mer effektivt enn å pumpe for å trigge produksjonen. I tillegg får barnet ut mer melk enn det vi noen gang klarer å pumpe. Så selv om man sliter med pumpingen, så får barnet ut mye mer melk enn vi tror.
 
Nå kjenner jo ikke jeg til helsesituasjonen til gutten din. Men om han er frisk nå og har bra vekt, så ville jeg kuttet flaske helt, og gitt kun pupp et par dager, for å se om produksjonen øker.
 
Da er det også viktig å ta det veldig med ro, drikke godt osv. Hvis du får han til å ta pupp i det hele og det store da? Det er jo slik at noen barn nekter brystet etter å ha fått "smaken" på flaska. Men prøv å smøre deg med en stooor dose tålmodighet, og prøv så godt du kan å tenke positivt. Enten så går det bra og dette går seg til, eller så finner dere andre alternativer. [:)]
 
Et triks er å legge han til når han er søvnig. Det å ha brystet bart og barnet mye inntil seg er også viktig. Hudkontakt. Ikke press han på, men la han selv snuse seg frem. Tilbring mye tid sammen slik et par dager. Ikke ha mye gjøremål, men la alt annet enn deg og barnet bare vente. Ha fokus på å kose dere sammen.
 
Han er jo også kommet i en alder der de blir mer og mer opptatt av det som skjer rundt. Å være på soverommet i dunkel belysning feks kan derfor være lurt.  
 
Jeg vet flere som har klart å få barnet til å ta brystet igjen, men da har det vært en svært viktig faktor å kutte ut flaske helt. Om man må gi noe pumpet mm ekstra fordi det tar tid å få barnet til å ta brystet, så er det bedre å gi med skje eller en liten kopp i denne tiden.
 
Har du ellers hørt om nesesprayen syntocinon (fås på resept av legen)? Den består av utdrivningshormonet oxytocin. Den kan være lur å ta i en slik periode for da kommer gjerne melka fortere, og det vil nok falle i smak siden han nok er utålmodig etter å være vant til flaske der alt kommer med en gang. (Den er forøvrig også veldig grei når man skal pumpe.)
 
Jeg kjenner jeg har litt formuleringsproblemer idag (lite nattesøvn[;)]), og dette ble nok litt rotete.[&:] Men jeg håper det går høvelig greit å forstå hva jeg har skrevet.
 
Lykke til! Og jeg vil gjerne høre hvordan det går hvis dere velger å prøve.[:)]
 
 
ORIGINAL: Star83

For en kjempe innstilling!!![:)]
Masse lykke til!!![;)]

 
Signerer denne!!!!
Prøv å slappe av å kos dere!!!!
 
 
Back
Topp