Må barna gå i 17.mai tog?

Er det ikke litt trist å tenke på at noen synes 17 mai ikke er viktig?
Her må barna gå, ferdig snakket og ikke opp til diskusjon. Barna mine lærer Norgeshistorien og de lærer å sette pris på landet vi bor i som mange andre bare kunne drømme om å bo i ett så flott land. Så barna må gå[emoji5]
Nei det kan da være flere grunner til at de ikke synes det , det dømmer jeg ingen for
 
Tenker man er forskjellig på hva som er viktig og ikke jeg da og at barns medvirkning ogsp blir forskjellig.
For noen er ikke 17.mai viktig og derfor får barn beatemme

Ja men generelt så er ingenting så viktig lenger. Jeg synes det er litt trist.

Synes det er flott at barn blir sett og hørt og forstått om det er noe spesielt. Men synes det går for langt når de får liv å slippe fordi de ikke gidder eller orker osv. Og ikke minst fordi foreldrene ikke «gidder å ta kampen» fordi det kan være ubehagelig å gi barna sine danning.
 
Ja men generelt så er ingenting så viktig lenger. Jeg synes det er litt trist.

Synes det er flott at barn blir sett og hørt og forstått om det er noe spesielt. Men synes det går for langt når de får liv å slippe fordi de ikke gidder eller orker osv. Og ikke minst fordi foreldrene ikke «gidder å ta kampen» fordi det kan være ubehagelig å gi barna sine danning.
Hvordan vet du at det er fordi de ikke gidder ?
Jeg kunne godt sagt til folk at min ikke vil, de som kjenner oss vet da hvorfor han ikke vil men folk som ikke kjenner oss vil dømme å tenke vi ikke gidder ta kampen. Syns det er synd at man skal dømme så mye jeg da.
 
Hvordan vet du at det er fordi de ikke gidder ?
Jeg kunne godt sagt til folk at min ikke vil, de som kjenner oss vet da hvorfor han ikke vil men folk som ikke kjenner oss vil dømme å tenke vi ikke gidder ta kampen. Syns det er synd at man skal dømme så mye jeg da.

Hvordan vet du at jeg dømmer alle uansett grunn?
Jeg dømmer ikke uten å vite årsaken nei.
 
Nei det kan da være flere grunner til at de ikke synes det , det dømmer jeg ingen for

Å dømme noen av den grunn har jeg ikke sagt man skal, men jeg synes da man er bortskjemte og historieløse når man ikke forstår hvor heldig man er for å bo i landet vårt. Synes vi fint kan bruke en dag hvert år for å vise at vi hedrer landet vårt. Barnas jobb er da å gå i toget, voksene sin jobb er å komme å se :)
 
Hvordan vet du at jeg dømmer alle uansett grunn?
Jeg dømmer ikke uten å vite årsaken nei.
Tror du alle legger ut om hvorfor barnet ikke vil ?
Om noen sier barn et ikke vil så tenker jeg det er sikkert grunner til det, hva tenker du da?
 
Tror du alle legger ut om hvorfor barnet ikke vil ?
Om noen sier barn et ikke vil så tenker jeg det er sikkert grunner til det, hva tenker du da?

Nå har jeg aldri sagt at jeg dømmer alle barn og foreldre som ikke går i tog - sånn uten videre. Jeg trenger heller ikke vite hvorfor de ikke går i tog.

Men jeg synes ikke det er greit å la barna få slippe fordi de ikke gidder eller orker osv. Og jeg synes ikke det er greit at foreldrene ikke gidder å gi barna sine danning.
 
Kjenner jeg kommer til å oppmuntre veeeldig til å gå i tog. Det er jo stas! Så får vi se.. han er alt for liten enda :p
 
Ja det syns jeg
 
Jeg likte ikke selv å gå i tog, så det tvinger jeg ikke ungene til heller. Her går toget kl 11 og vi er ikke klare til å gå ut døra innen den tid uansett :p Men om de har veldig lyst når de blir litt eldre skal de gjerne få gå.
 
Jeg likte ikke selv å gå i tog, så det tvinger jeg ikke ungene til heller. Her går toget kl 11 og vi er ikke klare til å gå ut døra innen den tid uansett :p Men om de har veldig lyst når de blir litt eldre skal de gjerne få gå.

Hvordan kommer dere dere ut når dere skal på jobb og skole til barna (evt når den tid kommer)? Man bruker ikke 3 timer på å kle på bunad istedenfor vanlige klær.
 
Greia med ungdomsskolen her er at den går ikke i samme tog som barneskolen for den ligger ikke i bygda. Derved må vi i så fall reise dit når den tid kommer. Og det er bare aktuelt dersom det ikke kræsjer med toget på barneskolen, korpsbarn spiller der selv om de går på ungdomsskolen og vi prioriterer yngste i første klasse over eldste i åttende om vi måtte velge den dagen når det skjer.

Her så går alle som vil til slutt. Skolen først, så barnehagene og så resten.
 
Her så går alle som vil til slutt. Skolen først, så barnehagene og så resten.

Ja, det er det vel alle steder jeg vet om, og ungdomsskolen også og de kan sånnsett gå der, men altså så går jo selve klassene og skolen et annet sted enn i bygda vår, og vi prioriterer de yngste. Fortsetter de i korspet så går de uansett der da . (Bar en i kropet enda men nr to gleder seg til å bli gamle nok og melde seg som aspriant om et år) I skolekorpset går de til de er 18 om dei kke slutter før, og spiller de enda er de da hjertelig velkommen til å gå med korpset likevel.

Men det er mange år til, så vi får se. Vår eldste blir 10 i år så han er fersk i korpset enda,ingen vet hvor lenge han fortsetter. Vi mister jo mange derfra i tenårene.
 
Jeg likte ikke selv å gå i tog, så det tvinger jeg ikke ungene til heller. Her går toget kl 11 og vi er ikke klare til å gå ut døra innen den tid uansett [emoji14] Men om de har veldig lyst når de blir litt eldre skal de gjerne få gå.
Her går bhgtoget 9.45 [emoji13]

Men her prioriteres det altså, for det blir jo øvd på i bhg og snakket om. Så tenker at når ungene blir større (stor avdeling) så er det jo noe med å føle at man er en del av et fellesskap tenker jeg. [emoji4]
 
Her går bhgtoget 9.45 [emoji13]

Men her prioriteres det altså, for det blir jo øvd på i bhg og snakket om. Så tenker at når ungene blir større (stor avdeling) så er det jo noe med å føle at man er en del av et fellesskap tenker jeg. [emoji4]

Det var tidlig [emoji28]
Er vel ikke helt lov å si her i denne tråden, men så prioritert er det ikke hos oss. :)
 
Det var tidlig [emoji28]
Er vel ikke helt lov å si her i denne tråden, men så prioritert er det ikke hos oss. :)
Tidlig ja [emoji23] Og så må man være ute i god tid for å få parkert og finne bhg der man skal stille opp. Så vi dro kl 09 [emoji13]

Men det må gå så tidlig fordi skoletoget går kl 11 [emoji13]
Arrangement begynner på skolene 13/13.30, så da må det gå så tidlig skal man rekke.

Neste år trenger vi ikke være i byen før 10.45 [emoji6]

Hva gjør dere på 17.mai dere da, når man ikke går i tog?
Jeg bare lurer, for gjør man da noe annet spesielt på en sånn dag?
Det har i grunnen ikke vært i mine tanker at man ikke gjør noe ut av Norges bursdag når man har barn (eller i grunnen generelt uansett alder). Før vi fikk barn, gikk jeg i toget sammen med min bhg (arbeidsplass) og samboer med sin klasse.
17.mai er jo en viktig dag for landet vårt, og en stor del av vår historie som jeg tenker det er flott og fint om ungene får være en del av.

Men det er jo meg da [emoji6]
 
Tidlig ja [emoji23] Og så må man være ute i god tid for å få parkert og finne bhg der man skal stille opp. Så vi dro kl 09 [emoji13]

Men det må gå så tidlig fordi skoletoget går kl 11 [emoji13]
Arrangement begynner på skolene 13/13.30, så da må det gå så tidlig skal man rekke.

Neste år trenger vi ikke være i byen før 10.45 [emoji6]

Hva gjør dere på 17.mai dere da, når man ikke går i tog?
Jeg bare lurer, for gjør man da noe annet spesielt på en sånn dag?
Det har i grunnen ikke vært i mine tanker at man ikke gjør noe ut av Norges bursdag når man har barn (eller i grunnen generelt uansett alder). Før vi fikk barn, gikk jeg i toget sammen med min bhg (arbeidsplass) og samboer med sin klasse.
17.mai er jo en viktig dag for landet vårt, og en stor del av vår historie som jeg tenker det er flott og fint om ungene får være en del av.

Men det er jo meg da [emoji6]

Kl 9 satt vi og spiste frokost fremdeles [emoji23]
Tog gikk vi i bare noen få ganger da jeg var liten. Har ikke så mye forhold til det. Da jeg var liten gikk vi bare rundt i byen, så på toget, spiste og kjøpte is. Husker ikke at vi gjorde så mye mer.

Her i bygda går toget fra nærbutikken til skolen/barnehagen som er i samme bygg. Der lager 17.mai-nemda til arrangement som vi deltar i. Forskjellige leker, matservering, naturløype og selvfølgelig is! :) Så er vi der en stund før vi drar til svigers og spiser rømmegrøt og kake. Slik feirer vi :)

Tror ikke det er noe obligatorisk for skolen å være med i toget, det vet jeg ikke. Eldste begynner på skolen til høsten så finner det vel ut da [emoji23]
 
Kl 9 satt vi og spiste frokost fremdeles [emoji23]
Tog gikk vi i bare noen få ganger da jeg var liten. Har ikke så mye forhold til det. Da jeg var liten gikk vi bare rundt i byen, så på toget, spiste og kjøpte is. Husker ikke at vi gjorde så mye mer.

Her i bygda går toget fra nærbutikken til skolen/barnehagen som er i samme bygg. Der lager 17.mai-nemda til arrangement som vi deltar i. Forskjellige leker, matservering, naturløype og selvfølgelig is! :) Så er vi der en stund før vi drar til svigers og spiser rømmegrøt og kake. Slik feirer vi :)

Tror ikke det er noe obligatorisk for skolen å være med i toget, det vet jeg ikke. Eldste begynner på skolen til høsten så finner det vel ut da [emoji23]
Jeg har spilt i korps, så 17.mai har alltid vært en dag med mye tradisjon for meg.

Men jeg kan jo tenke at man viderefører det man er vant til fra man var liten selv.

Men da gjør dere jo noe da, i stedet for å bare sitte hjemme. Det er jo forskjell på det også [emoji4]
 
Jeg har spilt i korps, så 17.mai har alltid vært en dag med mye tradisjon for meg.

Men jeg kan jo tenke at man viderefører det man er vant til fra man var liten selv.

Men da gjør dere jo noe da, i stedet for å bare sitte hjemme. Det er jo forskjell på det også [emoji4]

Da skjønner jeg jo at toget er veldig viktig for deg :)

Jada, vi feirer på vår måte. :)
 
Back
Topp