Må bare få ut en tanke

MammaMai2017

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Jeg føler ofte at folk forsvarer røyk og snus-bruk under svangerskapet og at de som gjør det "trøster" hverandre. Eller? [emoji848] helt ærlig, er du gravid, så har ikke det tullet NOE å gjøre i kroppen, og det kan på ingen måte forvares. Og det finnes jo tross alt mange hjelpemidler som kan taes i bruk. Kontakt legen og få riktig veiledning til å ta knekken på avhengigheten. Jeg tenker at et vesen med et bankende hjerte i magen burde være MER enn nok motivasjon til å stumpe røyken ol.
Jeg snuste før forrige svangerskap. Så fort jeg fikk positiv test gikk boksen rett i søpla, og det var faktisk ikke vanskelig i det hele tatt.
Behovet for å dytte noe i munne var selvsagt der, da ble det pastiller osv for å "dekke behovet". Jeg ble dessuten så fort kvalm at jeg aldri hadde klart å dytte inn en snus.
Dette er ikke et angrep på noen, men et høyt rop om å be folk få opp øynene for det ansvaret det bærer med seg å gå gravid. [emoji173]️

PS: dette var på en måte en generell utblåsning, ikke rettet mot noen. Har bare gått med disse tankene alt for lenge gjennom forrige svangerskap og gjennom diskusjoner i vennegjengen

Folk må få mene hva de vil.
Har aldri røykt så jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er. Men må si jeg syns det er grusomt å se høygravide stå å røyke :)

Har aldri røyket så føler jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt.

Men min mening er at det ikke har noe å gjøre i kroppen i det hele og det store. Og værtfall ikke når du er ansvarlig for et annet menneske.

Trur nokon har lettare for å slutte enn andre. Trur ikkje det "e så enkelt" for alle. Folk har forskjellig viljestyrke, psyke og vilje. Men nei, det er jo ikkje bra, å trur heller ikkje dei som slit med å slutte synst det. Tenke at den samvittigheten dei må(rekna eg med) sitte med er hard, om ikkje andre skal fortelle dei kor gale da er :-)

Men for all del, om ein ikkje vil slutte eller ikkje ser skaden ved det, så synst eg dei bør få litt informasjon.

Forrige svangerskap sluttet jeg så fort pinnen viste to streker, dro på ferie uten snus og hadde en spontanabort der. Det var kjempetøft... derfor var det vanskeligere å slutte i dette svangerskapet fordi jeg var så redd for at det skulle gå til helvette igjen.. fant ut at jeg var gravid i uke 4, sluttet i uke 5.

Jeg er enig med deg, men syns samtidig at en må respektere at det er vanskeligere for noen å slutte. Har inntrykk av at de aller fleste klarer det da, heldigvis. Men har aldri selv røykt eller snust, så jeg syns heller ikke at jeg kan dømme noen for det.

Jeg er enig. Jeg røykte før jeg ble gravid med femtemann, slutta i det sekundet testen viste "Gravid 1-2". Da kasta jeg nesten en hel sigarettpakke i søpla, og så meg aldri tilbake.

Samme hvor vanskelig det er for noen å slutte å røyke mener jeg det er helt uakseptabelt å røyke når man er gravid. Skjønner at det kan være innmari hard, hvert fall dersom man blir i dårlig form pga graviditeten i tillegg, men likevel - helt uakseptabelt.

Helt enig med deg! Uansett hvor vanskelig det er..

Enig! Hadde noen venninner som røkte under svangerskapet, synes det var så fælt å se på [emoji22] Spurte forsiktig en gang om dem skulle slutte og da fikk jeg til svar at legen sa det var bedre å røyke litt enn å stresse med å slutte for det var værre for barnet. Men sånn sett fra mitt synspunkt så synes jeg de ikke prøvde nok [emoji53] Men det var jo bare sånn jeg så det.
Skjønner det kan være vanskelig for noen altså, men som du sier så tenker jeg at dem unnskylder det på en måte.

Jeg vil tro vi snakker til «menigheten» her. Alle som er i sånne forum som dette er nok oppegående nok til å forstå at det ikke er bra å røyke når man er gravid.

Jeg mener tobakk burde være forbudt, sånn generelt. Men jeg dømmer ikke enkeltpersoner som røyker, fordi jeg ikke kjenner til historiene deres godt nok.

Jeg har aldri røyket en eneste sigarett selv, og heller aldri snust. Mannen min holdt på å dø før han ble født, morkaken ble ødelagt av at moren hans røyket, og han måtte ut med keisersnitt i hui og hast.

Selv om dette var på åttitallet visste de at det skyldtes røyking, og de fortalte svigermor dette. Likevel røyket hun igjen under neste svangerskap.. (da gikk det heldigvis bra). Og etter at hun fikk hjerteinfarkt for en stund siden og ble bedt av legen om å slutte å røyke har hun kuttet ned men fortsatt ikke slutta å røyke(!)

Men hun er verdens hyggeligste, varmeste menneske. Hun en en fantastisk mor, svigermor og bestemor. Hun vet veldig godt hva vi mener om røyking, og før vi kommer på besøk lufter de godt ut og de (hun og svigerfar) røyker bare ute.

Men vi maser ikke om det. De må slutte å røyke på eget initiativ. (Mannen min og jeg røyker/snuser aldri)

Alle har sitt.

Everybody is fighting a battle you know nothing about, be kind, always :) <3

Røyk har ingneting å gjøre hos en person under graviditet og ei heller i nærheten av barnet. Syns nesten det er verre når foreldre har barnet eller barnevognen i ene hånden og røyken i den andre..

Men jeg har også full forståelse for at det er vanskelig.

Back
Topp