Må ALT vaskes?

Rog90

Glad i forumet
Sikkert vasket 10-15 maskiner til nå med str 50 og 56, laken, sengetøy etc. Det jeg lurer på er om nye bamser og nytt babynest sydd av min mor må vaskes i maskin? Hva med ny dyne?

Nei, jeg vasker ikke bamser, dyner, lammeull og slike ting.. Vet noen gjør det, men jeg gjør ikke.

Jeg vasker ALT som skal være direkte inntil huden. Og alt som er nytt pga kjemikalier som kan være igjen...

Vi vasker kun sengetøy, klær og trekket til bilstolen. Ja, også vaska vi dynene. Men vi skal ikke vaske bamser og babynest. :)

Jeg har ikke vasket bamser, og ikke dyner. Men sengetøy og klær har jeg vasket. Jeg vil anta at din mor har vasket alt stoffet før hun sydde nest av det (det er helt standard å vaske stoff før man syr, uavhengig av om det skal brukes av baby eller ikke), så da kommer det litt av på hva det har blitt utsatt for under og etter sying.

Last edited:
Jeg har ikke vasket bamser, og ikke dyner. Men sengetøy og klær har jeg heller ikke vasket. Jeg vil anta at din mor har vasket alt stoffet før hun sydde nest av det (det er helt standard å vaske stoff før man syr, uavhengig av om det skal brukes av baby eller ikke), så da kommer det litt av på hva det har blitt utsatt for under og etter sying.
Hun har ikke vasket stoffet først...

Bilsete trekket har jeg ikke tenkt på at skulle vaskes. Har kjøpt nytt bilsete. Er det noe som burde gjøres? Er ingen problem å vaske, men jeg er spesielt redd for at babynestet skal bli deformert hvis jeg vasker det. Tenker uansett å ha en flanellklut/gulpeklut i bunn, så han kommer ikke til å være hud mot hud i det.

Jeg har vasket alt av klær og sengetøy.. Vasket noen bamser/puter, men det er fordi jeg bestilte de på Ebay fra Kina, men ikke vasket de som er fra Norge. Baby er ikke i direkte nærheten med de før hun er noen mnd og da er hun litt mer rystet tenker jeg :-)

Vasker ikke dundyner som er nye, de er jo godkjent av astma og allergi forbundet, og står ikke på at de må vaskes. Har jo sengetøy over :-)

Vasket trekk til newbornsete og bilstolen, da det er i dirkete kontakt med baby.

Mamma hadde vasket alt av hjemmestrikket og babyneststoff, så det er i orden :-)

Hun har ikke vasket stoffet først...

Da er det litt annerledes ja... Da ville jeg nok vasket det før jeg la en baby i det.

Ulempen med å ikke vaske stoffet først, er at det mest sannsynlig vil krympe litt i første vask og da kan fasongen på nestet endre seg litt. Hvis man har sydd av to forskjellige stoff kan de krympe ulikt, eller sømmen kan bli "dratt" fordi stoffet krymper men ikke tråden. Det er blant annet av disse grunnene at man anbefaler å vaske alle stoffer før man klipper ut biter og syr av det :)

Vi skal vaske alle klær, sengetøy, tepper, kluter, håndklær og slikt. Men jeg har ikke planer om å vaske vognposer og dyner, heller ikke annet som er nytt. Jeg setter det bare ut til lufting. Mamma syns jeg høres helt gærn ut med at jeg mener må vaskes, var visst ikke like ille før i tiden :p

Jeg vasker allt! Alltid. Hvis det ikke kan vaskes bruker jeg det ikke. Puter, dyner, vognposer, kosedyr osv. Reagerer på nytt tøy og sånt selv og har et barn som er hyperallergisk mot noen matvarer og veldig sensitiv hud.

Vaske trekk til bilstol og Stokkesete??? Har jeg ikke tenkt på...

Huh. Krymper det ikke da?

Jo altså det er viktig å vaske det riktig, det vil si følge vaskeanvisningen for garnet som er benyttet. Garn kommer jo i mange kvaliteter og blandinger, og selv ullgarn tåler forskjellig. Har du mulighet til å sjekke med den som har strikket til deg?

Jeg vasker alt utenom trekket til bilstolsetet. Har brent meg på vasking av det før. Vasket på 40 grader sol avvist og fikk det knapt på stolen igjen.

Samme med trekket til stokkestolen. Vasker det ikke

Back
Topp