Må alle..

smurfen

Elsker forumet
...som blir henvist til prøverør ta laparoskopi?
Det er samboeren min det er noe galt med, det fant vi ut sist vi prøvde. Og nå har han ene legen sendt meg til time på laparoskopi. Kan ikke skjønne det egentlig.. han menete han ville sjekke meg for endometriose. men hadde jeg hatt det så ville vel blodprøvene indikert det...[8D] Får jo bare ta det da, men måtte alle dere til utredning det? Var det veldig fælt?

Jeg er i gang med ivf nå, og jeg har ikke hatt lap[:)] De finner ingen tegn på at jeg skal ha endometriose eller tette eggledere, så da syntes både gyn (som jeg gikk til før) og legen på ullevål at det var unødvendig med lap. Men det kan hende at jeg må ha lap hvis vi ikke lykkes med ivf med det første[:'(] Jeg tror ikke at man kan se om man har endometriose på blodprøver.

Jeg har ikke hatt lap. Ble spurt en haug med spørsmål på forsamtalen og da konkluderte legen med at det ikke var nødvendig sammen med resultatet fra innvendig UL

Har ikke hatt lap heller. Mannen var problemet og fant ingen feil hos meg. Dersom 3 forsøket ikke hadde klaffet hadde jeg spurt om å få lap bare for å sjekke om det var en grunn til at eggene ikke festet seg. Men det slapp jeg.. [:D]

Jeg trengte heller ikke lap. Sambo som er problemet. Etter at legen fant ut dette, ble vi henvist direkte til prøverør med en gang.

Nei. Jeg har ikke hatt lap. Gyn mente det ikke var nødvendig, og om mulig kunne gjøre ting verre(snakket om komplikasjoner o.l). Jeg har pco light da fant dette ut via blodprøve og innvendig ul. På forsamtalen sykehuset så så de ikke behovet der heller.

Jeg har pco, så min gyn ville utføre en lap før evt behandling med pergotime.
Dette for å rensek opp i cystene slik at pergotimen skulle ha noe effekt..

Off da kan jeg ikke skjønne at jeg må ta det når samboeren min er problemet. Han legen var helt teit, så ble helt satt ut av hele samtalen og undersøkelsen.. Har gjerne lyst å slippe å ta laparoskopi[:)] Og hvertfall hvis det kan gjøre ting værre! Måtte ringe og bytte timen, og da sa jeg at jeg synes det var litt rart, og hun skulle si det på møtet som de har med legen. Så hun skulle ringe meg hvis det ble forandringer. Krysser fingrene for at jeg slipper[&:]

ORIGINAL: småsmurf

Her er det og mannen som er problemet, men tok en lap etter tre mislykkette forsøk, bare for å se om de kunne finne noe, men alt var fint.
Viss alt er normalt med deg og din syklus er stabil så burde det jo ikke være noen grunn til lap med det første. Men lap er ett veldig enkelt og lit inngrep, men en kjenner det jo litt etterpå, men går seg fort til[;)]

Ja jeg har en stabil syklus, og det har aldri vært no tvil eller mistanker fra andre leger og undersøkelser sist vi sleit med å bli gravid.
Så det burde ikke være noe grunn til laparoskopi.[:@] men hvis legen sier det så må jeg vel ellers kommer vi ikke videre i prosessen.
Fikk du narkose under inngrepet? Og arr? Off hater narkose og operasjoner. men må jo tenke på det gode som kommer ut av alt dette[:)]

ORIGINAL: ElinR

jeg var ikke til lap. alt så bra ut på innvendig ul og mannen min sin sperm prøve var elendig.....har du tatt innvendig ul?? kanskje de så noe der???

Ja har tatt det mange ganger, men ingen har sagt noe som skulle tyde på at noe er annet enn bra, og siste legen på riksen sa at jeg skulle ta laparoskopi FØR han tok en innvendug UL, så egentlig hadde han ikke sjekket engang. toske lege!

ORIGINAL: Ivara

Da vi startet utredningen var det helt klart min manns sædkvalitet som var problemet, den var elendig, mens alt så fint ut med meg på UL, blodprøver osv.
Jeg var på en HSG som er røntegundersøkelse av eggledere, og fikk konstantert åpne eggledere.
Med det var utredningen ferdig og vi dro til med forsøk. I mellomtiden hadde min manns sædkvalitet blitt bra, så da var vi "uforklarlig barnløse". På dette første forsøket fikk jeg ut 6 fine egg (og en blodcyste), men ingen ble befruktet.

På UL i ettertid så de noe som kunne tyde på små spor av endometriose på eggstokken, noe som førte til at jeg ble henvist til lapraskopi. Lapraskopi viste omfattende endometriose, jeg hadde endometriosevev så og si overalt, bortsett fra i egglederene (så mye for HSGrøntgen liksom).

Ble litt langt dette, men poenget mitt er at det er like greit å ta en grundig utredning med en gang så er man sikker på at man har skjekket for alle eventualiteter. For vår del har vi gått igjennom to runder med nedregulering, stimulering og uttak uten nytte fordi endometriosen ble oppdaget så sent. Kunne jeg skrudd tiden tilbake ville jeg ha stått hardere på å be om lapraskopi med en gang.
Før lap'en var det ingen ting som tydet på at det var noe galt med meg, alle leger mente feilen lå hos min mann.

Takk for det lange svaret ditt[;)]
det var jo litt skremmende da. Jeg har også tatt røntgen undersøkelse av eggledere, men det var i 2005-06.og de var åpne og fine. Så kanskje det er likseså greit å bare ta Laparoskopi så har jeg sjekket alt liksom[:)] Men jeg fødte jo i 2007 så da må det ha skjedd no med meg etter det isåfall da.. Samboeren min hadde også ubrukelig sperm sist han sjekket i sommer, men nå mente de på Riksen at den var brukbar, så det er derfor de vil sjekke meg nå.. hm, ja får se hva det blir til. fikk time til laparoskopi 10 feb. hvertfall.[8D]

Nei, i grunn skulle det ikke være nædvendig om de ikke finner noe.

Hos meg hadde jeg ingen symptomer på endometriose eller noe annet. Ikke noe de kunne se på ultralyd og jeg hadde heller ikke smerter.

MEN etter lapraskopi fant de ut at jeg hadde endometriose. Så det kan være greit med et svar..
Egglederne kan også se fine ut på ultralyd, men etter lap kan de finne ut om de er trege eller tette..

Hei.

På meg så alt tipp topp ut.Regelmessig mens og blodprøver viste at jeg har eggløsning.
Men legen sendte meg til lap likevel.Og det var bra , for det viste seg at jeg har endometriose.

Jeg har absolutt ingen symptomer på det.Har også et barn på 2 og et halvt år,Brukte kun 4 pp da.Nå har vi prøvd i 16 mnd uten resultat!
Skal inn til ivf på riksen snart[:)]

Så lapraskopi er veldig greit å ha.Så vet man om alt er iorden eller ikke.

Lykke til[;)]

Jeg har vært til lap som en del av utredningen.

Hos oss finner de ikke noe galt, så var naturlig at jeg måtte gjennom det før å utelukke "feil" hos meg.
Jeg synest egentlig det var helt greit jeg. Bedre å ta det i starten enn og måtte gjøre det etter endt behandling som Ivara sier.
Lapen gjekk helt fint, selve inngrepet, narkosen og dagene etter var helt fine. Eneste jeg merka var noe smerter i såret hvor bukselinningen er.. Men det tåler man fint, ikke noe å grue seg til [;)]

Jeg er også på Riksen og mannen som er prob. har ikke behøvd å ta lap.....

Rart om du må det syntes jeg ....[:'(]

Jeg trengte heller ikke ta det selv om det er jeg som er problemet. Men her vet de grunnen

Back
Topp