MÅ man ha åpen bar i bryllup?

Kun til maten synes jeg er for dårlig. Det er vanlig med noe til kaffen når det er kaker. Og så synes jeg bryllup er familiefest så det trenger ikke serveres noe særlig mer drikke før senere på kvelden når de eldste barna har gårt hjem. Da begrenser man automatisk utgiftene også.

Her serverte vi vin og øl til middagen. Men alkohol etter det måtte folk medbringe sjøl.

Kun til maten synes jeg er for dårlig. Det er vanlig med noe til kaffen når det er kaker. Og så synes jeg bryllup er familiefest så det trenger ikke serveres noe særlig mer drikke før senere på kvelden når de eldste barna har gårt hjem. Da begrenser man automatisk utgiftene også.
Endret HI, mener selvsagt til kaffe og kakene og. :)

Man må jo ikke, men jeg hadde nok da gitt feks 2 bonger til baren. Da kan de som vil ha mer stå for det selv.

Tenker og at det kommer litt an på hva slags fest du vil at det skal bli. Har vært i ett bryllup der det ikke var noe særlig alkohol, ingen danset eller noe, kjipeste bryllupet ever i mine øyne. Og det er jo ikke dermed sagt at man må bli drita for at det skal bli en bra fest, men det er jo ingen hemmelighet at folk slipper seg litt mer løs med litt innabords :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Må slett ikke.

Vi hadde det, vi hadde lokale der vi hadde med selv, men vi hadde også en erfaren bartender som både blandet (da går det faktisk mindre sprit) og passet på hvem som fikk. Med et par som ikke burde få for mye, og en håndfull 16-17 åringer (vi pekte dem ut for ham på forhånd. Og mannen nappet fra dem noe de hadde fått servert ved bordet før baren åpnet...)

Alle var enige om at det var en god løsning. Og bartenderen blandet en god alkoholfri drink til meg. Jeg er nemlig personlig avholds.

Nei man må ikke det, har ikke hvert i så mange bryllup men syntes det burde hvert opplyst på forhånd at man måtte kjøpe All drikke bortsett fra rødvin som ble servert under middagen. Det ble et ganske kjipt bryllup da det var en del som ikke hadde beregnet penger til drikke og mange som ikke drakk rødt (det var ikke noe annet alternativ da enn brus og vann).

Takk for alle ærlige svar, folkens! Dere er gode!
Blir det til at det ikke er åpen bar, så skal vi informere om dette på et eller annet vis. Tenker vi må ha en eventside på fb eller lignende med informasjon, for er flere ting som isåfall ikke blir helt etter boka i dette bryllupet. :p
Men ja. Hadde jo spandert på gjestene velkomstdrink, + en øl/et glass vin til hver rett - altså 4 enheter til middagen. I tillegg skulle de ha fått whisky/konjakk/baileys/øl/vin til kakene. Og selvsagt ubegrenset med brus.
Så er jo ikke SÅ lite, sånn egentlig. Jeg klarer iallefall aldri drikke mer enn det. :p
Men gifter oss ikke før neste år, så vi får se litt hva som skjer i mellomtiden. For alt vi vet så blir de vi er skeptiske til tørrlagte på den tiden. :p

MÅ ikke!

Men jeg synes det spørst hvor en skal ha bryllupet! Skal det være på hotell, så tenker jeg alkohol til maten+ 1-2 bonger til hver er greit! Resten kan kjøpes selv om folk ønsker!

Skal det være på en plass hvor du leier ett grendahus osv. Så synes jeg det bør være fri bar! (Så lenge dere tenker og ha alkohol i bryllupet) :) da blir ikke alkoholen så dyr.

Vi hadde fri bar selv, og vi hadde 195 gjester. Leide inn folk som jobbet i bar til vanlig, og fekk dem til og sette opp en drink meny, samt øl, vin og cider/smirnoff ice. Kostet oss 20.000, men var vel verdt pengene. Folk var veldig fornøyd.

Vi skal snart i bryllup selv. Der må vi først leie oss en hytte, all alkohol må en ta med selv ( dei skal ha stor fest på kvelden)..+ gave. Da synes jeg det begynner og bli ganske dyrt og Være gjest! I tillegg til ut drikkingslag. Men folk er forskjellige, så dette er bare mitt synspunkt! ;)

Jeg har vært i bryllup både med åpen og ikke. Det går fint begge deler, men jeg foretrekker åpen. Bryllup er så utrolig dyrt, kjole, gave, taxi, kanskje overnatting. Ett bryllup kan komme på nesten over 4000-5000 kroner for gjestene. Så om jeg skulle måtte betale for ett glass vin også synes jeg det er litt kjipt. Av den grunn skal vi ha åpen bar, men vi har ingen i vår familie som vil tømme baren heller :)
Signerer denne.
Og for di som blir bedt i utdrikningslag blir det fort enda dyrere.

Vi hadde ikke bar i vårt bryllup.

Det ble servert vin til maten og congac/likør til kaffen, thats it! De fleste tok 1-2 enheter til kaffen og så var det ikke mer alkoholservering. :)

Vi ønsket ingen "fyllefest", og ikke hadde vi økonomi til åpen bar. Ville heller ikke at gjestene skulle betale noe selv. Så da ble det en grei løsning. :)

MÅ ikke!

Men jeg synes det spørst hvor en skal ha bryllupet! Skal det være på hotell, så tenker jeg alkohol til maten+ 1-2 bonger til hver er greit! Resten kan kjøpes selv om folk ønsker!

Skal det være på en plass hvor du leier ett grendahus osv. Så synes jeg det bør være fri bar! (Så lenge dere tenker og ha alkohol i bryllupet) :) da blir ikke alkoholen så dyr.

Vi hadde fri bar selv, og vi hadde 195 gjester. Leide inn folk som jobbet i bar til vanlig, og fekk dem til og sette opp en drink meny, samt øl, vin og cider/smirnoff ice. Kostet oss 20.000, men var vel verdt pengene. Folk var veldig fornøyd.

Vi skal snart i bryllup selv. Der må vi først leie oss en hytte, all alkohol må en ta med selv ( dei skal ha stor fest på kvelden)..+ gave. Da synes jeg det begynner og bli ganske dyrt og Være gjest! I tillegg til ut drikkingslag. Men folk er forskjellige, så dette er bare mitt synspunkt! ;)
Ja, det blir litt mye. :o
Var selv i bryllup i utlandet for noen år siden, der vi måtte betale for reise + opphold (helt ok), alkohol OG de sendte ut ønskeliste i god tid. Da syns jeg det begynte å bli mye. Tror vi brukte 10.000 på det bryllupet. :p

Det blir isåfall på et flott selskapslokale, ikke grendehus eller noe. Men en plass der de har egne kokker og bartendere. Og de få som evt trenger overnatting, de har vi plass til hos oss, og så legger vi oss på hotell.
For våres del så er det ikke hovedsakelig pengene det står på - selv om det såklart er et tankekors det og. Men det med at per dags dato er 3 av gjestene vi "må" ha alkoholikere, én er på kjøret, og en liten gruppe andre som ikke eier måtehold eller blir veldig sjarmerende når de blir overstadig beruset. Og de tar mye plass, når det totale antall gjester blir rundt 50.
Men vi får tenke litt mer på det. Ta en samtale med dem det gjelder og evt. :)

Ja, det blir litt mye. :eek:
Var selv i bryllup i utlandet for noen år siden, der vi måtte betale for reise + opphold (helt ok), alkohol OG de sendte ut ønskeliste i god tid. Da syns jeg det begynte å bli mye. Tror vi brukte 10.000 på det bryllupet. :p

Det blir isåfall på et flott selskapslokale, ikke grendehus eller noe. Men en plass der de har egne kokker og bartendere. Og de få som evt trenger overnatting, de har vi plass til hos oss, og så legger vi oss på hotell.
For våres del så er det ikke hovedsakelig pengene det står på - selv om det såklart er et tankekors det og. Men det med at per dags dato er 3 av gjestene vi "må" ha alkoholikere, én er på kjøret, og en liten gruppe andre som ikke eier måtehold eller blir veldig sjarmerende når de blir overstadig beruset. Og de tar mye plass, når det totale antall gjester blir rundt 50.
Men vi får tenke litt mer på det. Ta en samtale med dem det gjelder og evt. :)

Da skjønner jeg at du er litt skeptisk! Bryllupet blir nok flott:) og har du plass til gjestene, så blir jo ikke det noe kostnad for dem heller. Gjør det som passer dere:)

Man må ikke ha åpen bar.
Kan informere gjestene om å ta med seg bankkort og betale for alkoholen selv.

Vi hadde bryllupet på er hotell. Betalte for en pakke så gjestene fikk vin til alle rettene (3retter), champagne før maten og kaffe og avec etterpå. Etter det kunne gjestene kjøpe drikke i baren.

Synes ikke det er noe problem. Det kostet nesten 2000 per snute, så vi hadde rett og slett ikke råd til noe mer.

Har vært i 2 andre slike bryllup og har aldri tenkt at det var dumt som gjest. Man får jo sykt bra servering i slike bryllup og 5 enheter alkohol rekker jo godt.

Vi så også på å ha festen i et leid lokale. Da hadde vi nok kjøpt inn drikke og stilt med egen åpen bar for gjestene. Men da er det et helt annet bryllup og et helt annet budsjett. Men selvfølgelig ikke nødvendig i slike bryllup heller.

Sist jeg var i brylup ble det servert middag (3retters) med drikke til alle retter :p var et rimelig "staselig" brylup :p men når maten var ferdig ble det satt fram et bord med div drikke, glass, is, blender og shaker ;) altså "fri" bar men selvbetjent ;) syns det var ganske kult og sikkert mye billigere enn å lage skikkelig bar. Så om du leter etter en mellomting så er jo det et alternativ ;)

Vi hadde semiåpen bar:
6 enheter alkohol servert i forbindelse med mat: 1 musserende velkomstdrink, 1 enhet til forret, 2 til hovedrett, 1 til dessert, avec til kaffe og kaker, 2 drikkebonger til hver, resten fikk de ta ansvar for å kjøpe selv ;)

Vi gjorde det på den måten fordi enkelte av gjestene har problemer med å holde alkoholinntaket på et sosialt akseptabelt nivå når alkoholen er gratis, mens de klarer å begrense seg når de betaler selv.
Og 8 enheter alkohol på en sammenkomst hvor første servering er kl. 16.00 og baren stenker 02.00 er mer enn innafor i forhold til hva man strengt tatt trenger av alkohol i sosiale sammenkomster som ikke skal bli fyllefester ;)

Det var hvertfall det vi la til grunn da vi planla festen ;)

Takk for alle ærlige svar, folkens! Dere er gode!
Blir det til at det ikke er åpen bar, så skal vi informere om dette på et eller annet vis. Tenker vi må ha en eventside på fb eller lignende med informasjon, for er flere ting som isåfall ikke blir helt etter boka i dette bryllupet. :p
Men ja. Hadde jo spandert på gjestene velkomstdrink, + en øl/et glass vin til hver rett - altså 4 enheter til middagen. I tillegg skulle de ha fått whisky/konjakk/baileys/øl/vin til kakene. Og selvsagt ubegrenset med brus.
Så er jo ikke SÅ lite, sånn egentlig. Jeg klarer iallefall aldri drikke mer enn det. :p
Men gifter oss ikke før neste år, så vi får se litt hva som skjer i mellomtiden. For alt vi vet så blir de vi er skeptiske til tørrlagte på den tiden. :p

Har vært i endel bryllup med fri bar. Alltid uten unntak blir noen overstadig..

Jeg tenker at de som arrangerer bryllupet har valgt det slik som de har for en grunn og det må gjestene bare respektere synes de det er for ille (nok til å slenge med leppa )kan de bare holde seg hjemme.

Jeg vurderer å gifte meg i utlandet. Men da forventer jeg at ikke alle inviterte kan bli med nettopp pga utgiftene.. Og forventer ingen gave. Gave nok i seg selv at de tar seg råd å blir med da. For vi kan jo ikke betale reise og opphold for folk heller.

Nei, det må du ikke. Vi kommer ikke til å ha åpen bar, siden store deler av samboers familie kommer til å gjøre sitt for å tømme den baren. Blir bare dårlig stemning av sånt.

Gratis alkohol er jo ingen menneskerett akkurat. :p I bryllupet til venninna mi her i bygda var vi invitert på kaffe, kake og bryllupsfesten, og da betalte vi for all drikke. Vet ikke hva de gjorde under middagen.
I bryllupet til venninnen min i Bergen var det alkoholfritt. Helt supert det. :)

Jeg ville foretrukket åpen bar, men syns absolutt ikke det er ett must :) Er jo alltid noen som blir overstadig beruset uansett, men kanskje lettere å unngå hvis man ikke har åpen bar..?

Back
Topp