Lystgass

ORIGINAL: Febbis

Blir man ikke bare stein av den?

jeg ble ikke stein nei..bare mer rolig og kontrollert/konsentrert..
noen har jeg hørt kan bli litt kvalme av den.

De har her på fødestua i Alta. Og snart kommer det også lystgass man kan bruke mens man sitter oppi badekarret[:)]

ORIGINAL: Anlise

De har her på fødestua i Alta. Og snart kommer det også lystgass man kan bruke mens man sitter oppi badekarret[:)]

Hvorfor kan man ikke bruke vanlig lystgass i badekaret?

ORIGINAL: Piplup

Har hørt at det er fordi man blir rusa av den. Er ikke sikker,men...

ORIGINAL: Frustrert Frue

ORIGINAL: mai2010

jm sa det var mulig å få det her på sus i stavanger iallefall[;)]

Bra

Jupp, får det her på sus

Har hørt at det er fordi man blir rusa av den. Er ikke sikker,men...

Smertelindring under fødselen var jordmors tema på sist kontroll.
Hun fortalte at hun likte å gi kvinnen akupunktur, tappe i badekaret og få kvinnen oppi der når hun var ca ferdig med nålene. Da ga hun lystgassen så kvinnen skulle bli vant med å bruke denne rett. Begynne så snart rien var på vei, puste dypt og ta vekk masken når rien var på topp. Altså mens hun satt i badekaret.

Epidiural får en ikke når en er i bakdekar pga infeksjonsfare fra stikket i ryggen og nummenhet i beina ?

ORIGINAL: LilleBolle!

ORIGINAL: lillebebis

Blir man ikke bare stein av den?

Alle reagerer forskjellig på lystgass. Hos noen er det ens beste venn under fødselen, mens andre bare blir dårlige. Fikk tips fra jordmor i går på kurs om hvordan man får lystgassen til å funke på best mulig måte. De som blir dårlige fokuserer som oftest på alt som skjer rundt seg, øynene følger alt som rører seg og skjer rundt, og da er det normalt at man lett blir svimmel og litt "rar".

For at lystgassen skal fungere på best mulig måte og man skal slippe å bli dårlig er det lurt å lukke øynene i begynnelsen og blokkere det som skjer rundt. Ta noen minutter for seg selv og droppe å svare på de som spør om noe og bare stenge alt ute. Hun har aldri opplevd at noen har blitt dårlige av lystgassen om de gjør dette riktig :)

Oj, så bra med slike tips! [;)] Dette må jeg prøve å huske på!
Bør man gjøre det slik hver gang? Eller bare de første gangene til man har "vendt" seg på lystgassen?

Tror nok det bare var i begynnelsen slik at kroppen blir "vant" til lystgassen :) Rett meg om jeg tar feil dere som vet! :)

Håper de har det på St.Olavs, det er jo et helt nytt sykehus, så da har de det kanskje også *håpe*
Skal til jm på mandag, må spørre da..

De skulle kutte det ut på St. Olav, men de har ikke gjort det og kommer visst ikke til å gjøre det heller. Nytt sykehus så de har det fremdeles der ja[:)]

Back
Topp