Lystgass

Ja du har nok helt rett i det. Jeg hadde epidural med førstemann og den funket bare på ene siden, så det var uutholdelige smerte på høyre side og nummen på venstre side, så har egentlig ikke noen erfaring på at riene ikke kjennes. :hilarious:
Third times a charm? :hilarious: Neida! Eller er lov å håpe på en smertefri fødsel :P Gruer meg mer nå enn de andre to gangene. Første gang vet man ikke hva man går til og det går jo ikke an å forestille seg hvor vondt det faktisk gjør. Andre gangen skulle jeg liksom hevde meg og kjøre uten smertelindring. Var like vondt så stille spørsmålstegn ved den epiduralen…. :hilarious: Nå husker jeg hvor vondt begge gangene var og vet så inderlig godt hva jeg går til… skrekk og gru!:bag:
 
Vet ikke hva som er lov eller ikke, men ser ikke helt poenget med lystgass hvis man har epidural. Min erfaring er hvert fall at lystgassen ikke kan sammenlignes når det gjelder smertelindring. Synes hvertfall ikke det hjalp noe særlig på de få riene jeg prøvde det på :dead:

Men er du sikker på at de ikke mener at du bare skal legge kanylen klar i ryggen? Så slipper du vente på anestesilege om du har behov for epidural/det går raskere om du må ha KS? I så fall kan jo lystgass være fint så ser du an behovet for epiduralen. Kanskje du ikke trenger. Er jo fordeler ved å ikke ha epidural mtp. riene og sånt, sies det :) Hadde epidural med første og påvirket ikke riene mine så det varierer :)
Jeg vet bare dette som informasjon fra sykehuset jeg skal føde ved ☺️

IMG_4427.jpeg
 
Jeg vet bare dette som informasjon fra sykehuset jeg skal føde ved ☺️

Vis vedlegget 413160
Ble ikke noe klokere jeg heller :p Men da vet du hvertfall at det er en mulighet å gjøre klar kanylen på forhånd, for så å avvente den faktiske bedøvelsen. Da er det fort gjort for jordmor å koble til uten å måtte vente på en anestesilege. For det kan jo ta sin tid. Hvis du i utgangspunktet ønsker å se an smertene/utviklingen. Vet det gjøres ved andre type risikofødsler. Epidural er magisk altså. Prøver ikke snakke deg ut av det :hilarious:

Edit: det heter kanskje ikke kanyle når jeg tenker meg om, men man setter klart den dingsen inni ryggen :angelic: du skjønner hva jeg mener :P
 
Last edited:
Third times a charm? :hilarious: Neida! Eller er lov å håpe på en smertefri fødsel :p Gruer meg mer nå enn de andre to gangene. Første gang vet man ikke hva man går til og det går jo ikke an å forestille seg hvor vondt det faktisk gjør. Andre gangen skulle jeg liksom hevde meg og kjøre uten smertelindring. Var like vondt så stille spørsmålstegn ved den epiduralen…. :hilarious: Nå husker jeg hvor vondt begge gangene var og vet så inderlig godt hva jeg går til… skrekk og gru!:bag:
Å huff.. ja trodde jeg var godt forberedt på andre fødsel, gledet meg til å føde å liksom "eie" hele greia kontra første :hilarious: alt gikk så fort og intenst at jeg totalt mista hodet. Målet mitt nå er å komme igjennom fødselen uten å rope "jeg vil ikke mer" :laughing002 håper det går like fort denne gangen da.. sykt intenst med styrtfødsel men det går det minste fort over....:shy:
 
Å huff.. ja trodde jeg var godt forberedt på andre fødsel, gledet meg til å føde å liksom "eie" hele greia kontra første :hilarious: alt gikk så fort og intenst at jeg totalt mista hodet. Målet mitt nå er å komme igjennom fødselen uten å rope "jeg vil ikke mer" :laughing002 håper det går like fort denne gangen da.. sykt intenst med styrtfødsel men det går det minste fort over....:shy:
Kan godt gå typ 30 min raskere, men ikke noe mer :nailbiting: Reiser inn ved første tegn og synes det er greit å ha den fødestua en times tid da :hilarious: Målet mitt er å få testet badekar. Gjerne ta i mot selv oppi der. De har aldri rukket å fylle badekaret før jeg må presse, og da får alle det plutselig så travelt at det ikke blir noe av. Håper vi begge oppnår målene våre :D
 
Kan godt gå typ 30 min raskere, men ikke noe mer :nailbiting: Reiser inn ved første tegn og synes det er greit å ha den fødestua en times tid da :hilarious: Målet mitt er å få testet badekar. Gjerne ta i mot selv oppi der. De har aldri rukket å fylle badekaret før jeg må presse, og da får alle det plutselig så travelt at det ikke blir noe av. Håper vi begge oppnår målene våre :D
Det hadde jo vært en fantastisk opplevelse :love017
 
Jeg byttet nylig fødested til et litt mindre sykehus nettopp fordi de kan tilby lystgass og har badekar. Har lest mye om bl.a. igangsetting og epidural, så det var nyttig å lese her om erfaringer med lystgass.

Jeg er rimelig opptatt av å kunne bevege meg under fødselen, så håper jeg ikke trenger epidural siden den kan begrense mulighetene. Så har vært veldig interessert i lystgass. Er det noen andre ulemper enn at man kan bli svimmel og kvalm? Kan lystgass påvirke riene?

Jeg ønsker å bruke lystgass, TENS, akupunktur og varme så lenge jeg klarer å håndtere smertene. Er litt redd for at epidural svekker riene slik at det blir behov for riestimulerende drypp, så føler at det er litt sånn slippery slope. Leser kanskje litt for mye forskning rundt ulike aspekter ved fødsel - kan bli spennende diskusjoner med jordmoren i fødestuen når jeg trekker frem statistikk fra studier :knegg:

Sniker. Jeg har fått epidural to ganger på 4 cm åpning. Da har det bare gått en time før pressrier og ungen har kommet. Så for meg har epidural gitt rask fremgang i fødsel da kroppen slapper av. Så det er ikke slik at epidural alltid svekker rier og er dermed et godt eksempel på at du kan lese så mye forskning du vil, men fødselen din trenger ikke følge statistikken.
 
Back
Topp