Lystgass

Nilli88

Betatt av forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Hei. Lurer på hvordan erfaring dere andre har med lystgass under fødsel?
Jeg brukte det mye selv under første fødsel. Men pga litt dramatisk fødsel innbiller jeg meg at denne lystgassen kanskje ikke var bra for babyen. Ønsker egentlig å bruke det denne gangen også da jeg synes det hjalp veldig underveis, men er blitt engstelig også :nailbiting:
 
Jeg prøvde det med første. Taklet ikke å ha den maska opp i ansiktet, og ble småkvalm av gassen, så ga det opp rimelig kjapt. Prøvde ikke med nr 2.
 
Jeg tok ett drag med nr.2. Ble så svimmel og kvalm at jeg ikke orket prøve noe mer. Gikk heldigvis raskt ut av kroppen igjen, men synes det var ganske grusomt :dead:
 
Levde på lysgassen med første :laughing002 men jordmor tok den fra meg når det var tid for å presse.. med andre rakk jeg ett drag eller to før jeg knakk av munnstykket under første pressrie og så var han ute på andre pressrie:hilarious: ønsker gjerne lystgass igjen med tredje om jeg rekker det.
 
Fikk ikke prøvd det ved første fødsel siden det var begrenset tilgang, kun lystgass på 2 fødestuer og de var opptatt. Gjennom hele den fødselen slet jeg med å kontrollere pusten og hyperventilere mye.
Fødsel nummer 2 fikk jeg prøve lystgass, og den hjalp meg MYE med å klare å kontrollere pusten. Selve lystgassen var stilt ganske «lavt» i styrke siden jeg ble veldig veldig svimmel om de prøvde å stille den opp, så det var ikke såå mye smertelindring i den. Men den hjalp meg så mye med å huske og puste skikkelig. Så dersom jeg får muligheten nå på siste fødseln ønsker jeg gjerne lystgass igjen :)
 
Får man lystgass i tillegg til epidural? Med tvillinger er det sterkt anbefalt å få epidural i tilfelle det blir KS. Men jeg kan tenke meg å prøve det jeg kan få som kan gjøre fødsel mindre smertefull o_O
 
Sniker, hadde kun lystgass som smertelindring, ble skrudd på de siste 25 min av fødselen. Var kun 30%, så hjalp ingenting på smertene, men fikk liksom noe å fokusere på så følte det var mye hjelp allikevel. Jeg er redd for å bli kvalm så hadde tatt afipran på forhånd (kvalmestillende), så er evt mulig å spørre om det - jeg merket kun litt svimmelhet :) Baby var forresten10-10-10 så ingen affeksjon der!
 
Jeg ble så kvalm av det!! Helt sjukt! Ble enda dårligere enn jeg var :p
 
Jeg byttet nylig fødested til et litt mindre sykehus nettopp fordi de kan tilby lystgass og har badekar. Har lest mye om bl.a. igangsetting og epidural, så det var nyttig å lese her om erfaringer med lystgass.

Jeg er rimelig opptatt av å kunne bevege meg under fødselen, så håper jeg ikke trenger epidural siden den kan begrense mulighetene. Så har vært veldig interessert i lystgass. Er det noen andre ulemper enn at man kan bli svimmel og kvalm? Kan lystgass påvirke riene?

Jeg ønsker å bruke lystgass, TENS, akupunktur og varme så lenge jeg klarer å håndtere smertene. Er litt redd for at epidural svekker riene slik at det blir behov for riestimulerende drypp, så føler at det er litt sånn slippery slope. Leser kanskje litt for mye forskning rundt ulike aspekter ved fødsel - kan bli spennende diskusjoner med jordmoren i fødestuen når jeg trekker frem statistikk fra studier :knegg:
 
Sniker, hadde kun lystgass som smertelindring, ble skrudd på de siste 25 min av fødselen. Var kun 30%, så hjalp ingenting på smertene, men fikk liksom noe å fokusere på så følte det var mye hjelp allikevel. Jeg er redd for å bli kvalm så hadde tatt afipran på forhånd (kvalmestillende), så er evt mulig å spørre om det - jeg merket kun litt svimmelhet :) Baby var forresten10-10-10 så ingen affeksjon der!
Kjekt å vite at man kan be om Afipran. :)
 
Jeg byttet nylig fødested til et litt mindre sykehus nettopp fordi de kan tilby lystgass og har badekar. Har lest mye om bl.a. igangsetting og epidural, så det var nyttig å lese her om erfaringer med lystgass.

Jeg er rimelig opptatt av å kunne bevege meg under fødselen, så håper jeg ikke trenger epidural siden den kan begrense mulighetene. Så har vært veldig interessert i lystgass. Er det noen andre ulemper enn at man kan bli svimmel og kvalm? Kan lystgass påvirke riene?

Jeg ønsker å bruke lystgass, TENS, akupunktur og varme så lenge jeg klarer å håndtere smertene. Er litt redd for at epidural svekker riene slik at det blir behov for riestimulerende drypp, så føler at det er litt sånn slippery slope. Leser kanskje litt for mye forskning rundt ulike aspekter ved fødsel - kan bli spennende diskusjoner med jordmoren i fødestuen når jeg trekker frem statistikk fra studier :knegg:
Ja, afipran er kjekt!

Nei, lyst gass påvirker ikke rier. Det hjelper heller ikke på smerter egentlig, men gjør deg mer likegyldig til smertene. For noen virker det kanskje også som smertelindring, mens for andre, som meg, så hjalp det mest på «fokuset». Du bestemmer også selv hvor høy dose du vil ha, jeg satte på minimum, altså 30%, selv om jm foreslo 60% :)
 
Har brukt det på 3 fødsler, har ikke noe negativt å si om lystgass. Funket ikke sånn kjempebra med nr 1 og 2(trengte epidural i tillegg) men med nr 3 funket det råbra. Men da drog jeg nok inn på en helt annen måte også. Dro inn alt jeg klarte, så jeg ble borte, og dermed ikke merket toppen av riene :cool: Rakk ikke epidural med nr 3, så var helt desperat. Jeg kunne bruke lystgassen til babyen var ute, for hun borret seg ut på egenhånd.
 
Jeg byttet nylig fødested til et litt mindre sykehus nettopp fordi de kan tilby lystgass og har badekar. Har lest mye om bl.a. igangsetting og epidural, så det var nyttig å lese her om erfaringer med lystgass.

Jeg er rimelig opptatt av å kunne bevege meg under fødselen, så håper jeg ikke trenger epidural siden den kan begrense mulighetene. Så har vært veldig interessert i lystgass. Er det noen andre ulemper enn at man kan bli svimmel og kvalm? Kan lystgass påvirke riene?

Jeg ønsker å bruke lystgass, TENS, akupunktur og varme så lenge jeg klarer å håndtere smertene. Er litt redd for at epidural svekker riene slik at det blir behov for riestimulerende drypp, så føler at det er litt sånn slippery slope. Leser kanskje litt for mye forskning rundt ulike aspekter ved fødsel - kan bli spennende diskusjoner med jordmoren i fødestuen når jeg trekker frem statistikk fra studier :knegg:
Jeg brukte kun lystgass under min fødsel, men du blir jo litt låst da også, siden slangen har begrenset lengde. Du kan jo fint stå, men ikke rom for mye bevegelse rundt.
 
Får man lystgass i tillegg til epidural? Med tvillinger er det sterkt anbefalt å få epidural i tilfelle det blir KS. Men jeg kan tenke meg å prøve det jeg kan få som kan gjøre fødsel mindre smertefull o_O
Vet ikke hva som er lov eller ikke, men ser ikke helt poenget med lystgass hvis man har epidural. Min erfaring er hvert fall at lystgassen ikke kan sammenlignes når det gjelder smertelindring. Synes hvertfall ikke det hjalp noe særlig på de få riene jeg prøvde det på :dead:

Men er du sikker på at de ikke mener at du bare skal legge kanylen klar i ryggen? Så slipper du vente på anestesilege om du har behov for epidural/det går raskere om du må ha KS? I så fall kan jo lystgass være fint så ser du an behovet for epiduralen. Kanskje du ikke trenger. Er jo fordeler ved å ikke ha epidural mtp. riene og sånt, sies det :) Hadde epidural med første og påvirket ikke riene mine så det varierer :)
 
Jeg byttet nylig fødested til et litt mindre sykehus nettopp fordi de kan tilby lystgass og har badekar. Har lest mye om bl.a. igangsetting og epidural, så det var nyttig å lese her om erfaringer med lystgass.

Jeg er rimelig opptatt av å kunne bevege meg under fødselen, så håper jeg ikke trenger epidural siden den kan begrense mulighetene. Så har vært veldig interessert i lystgass. Er det noen andre ulemper enn at man kan bli svimmel og kvalm? Kan lystgass påvirke riene?

Jeg ønsker å bruke lystgass, TENS, akupunktur og varme så lenge jeg klarer å håndtere smertene. Er litt redd for at epidural svekker riene slik at det blir behov for riestimulerende drypp, så føler at det er litt sånn slippery slope. Leser kanskje litt for mye forskning rundt ulike aspekter ved fødsel - kan bli spennende diskusjoner med jordmoren i fødestuen når jeg trekker frem statistikk fra studier :knegg:
Du blir litt låst av lystgass også. Den er gjerne koblet rett ved sengen og med en slange som ikke er alt for lang. Har aldri hørt at den påvirker riene. Effekten er jo veldig kortvarig og den funker kun så lenge du puster den inn så skjønner ikke helt hvordan den skal ha noe påvirkning på riene, men jeg er virkelig ingen ekspert.

Det kan være du blir litt låst av andre ting enn epidural. Noen ganger har de behov for å feste en elektrode i hodet på babyen. Da er det ikke så lett å bevege seg rundt. Andre ganger blir du stuck med CTG belte rundt magen og du må være i ro for at den skal ligge riktig. Er nok en del andre ting jeg ikke vet om også. Intravenøst av ulike slag… Ja, mange andre ting som kan begrense bevegeligheten din. Sikkert greit å vite om så du ikke blir skuffet
 
Får man lystgass i tillegg til epidural? Med tvillinger er det sterkt anbefalt å få epidural i tilfelle det blir KS. Men jeg kan tenke meg å prøve det jeg kan få som kan gjøre fødsel mindre smertefull o_O
Jeg hadde lystgass før jeg fikk satt epidural. Så skal ikke være noe i veien for å ha det i begynnelsen, selv om epiduralen er satt klar iallfall :)
 
Du blir litt låst av lystgass også. Den er gjerne koblet rett ved sengen og med en slange som ikke er alt for lang. Har aldri hørt at den påvirker riene. Effekten er jo veldig kortvarig og den funker kun så lenge du puster den inn så skjønner ikke helt hvordan den skal ha noe påvirkning på riene, men jeg er virkelig ingen ekspert.

Det kan være du blir litt låst av andre ting enn epidural. Noen ganger har de behov for å feste en elektrode i hodet på babyen. Da er det ikke så lett å bevege seg rundt. Andre ganger blir du stuck med CTG belte rundt magen og du må være i ro for at den skal ligge riktig. Er nok en del andre ting jeg ikke vet om også. Intravenøst av ulike slag… Ja, mange andre ting som kan begrense bevegeligheten din. Sikkert greit å vite om så du ikke blir skuffet
For meg hjalp det å trekke inn alt jeg kunne på rieroppen så ble jeg litt svimmel og borte så smertene føltes som de kom litt mer på avstand.
 
For meg hjalp det å trekke inn alt jeg kunne på rieroppen så ble jeg litt svimmel og borte så smertene føltes som de kom litt mer på avstand.
Ja, det er vel det som er meningen :joyful: en rar form for smertelindring spør du meg, som jeg har inntrykk av funker bra for noen, men ikke alle :)

Det jeg mente ved at det ikke påvirker riene er at den ikke svekker de eller gjør at de dabber av, sånn som epidural kan. Var det jeg fikk inntrykk av at Melimerri lurte på :)
 
Ja, det er vel det som er meningen :joyful: en rar form for smertelindring spør du meg, som jeg har inntrykk av funker bra for noen, men ikke alle :)

Det jeg mente ved at det ikke påvirker riene er at den ikke svekker de eller gjør at de dabber av, sånn som epidural kan. Var det jeg fikk inntrykk av at Melimerri lurte på :)
Ja du har nok helt rett i det. Jeg hadde epidural med førstemann og den funket bare på ene siden, så det var uutholdelige smerte på høyre side og nummen på venstre side, så har egentlig ikke noen erfaring på at riene ikke kjennes. :hilarious:
 
Back
Topp