Lystgass

M

Mamma_i_2020

Guest
Har aldri prøvd dette før.
Er det sånn at man sier mye rart man ikke husker når man kommer til seg selv igjen?

Eller er man seg selv 100% bare glad og bekymringsløs? :)
 
Merka ikke noe Av den egentlig.. men fokuset på puste i maska tok fokuset litt bort fra smertene. Pusta litt lenge i den ene annen og da ble jeg svimmell:wtf:
 
Jeg har brukt lystgass under begge fødslene mine, helt fantastisk! Jeg sa ikke mye rart når jeg brukte den. Når en har maska over nesa og munnen skal en jo puste, og er jo smertepåvirket, så tanken på å snakke da falt meg ikke inn engang :) «Rusen» var over få sekunder etter jeg tok maska vekk. Hvordan det oppleves er nok veldig individuelt, men tror ikke du trenger å bekymre deg for at du kommer til å være fjasete ;)
 
Har aldri prøvd dette før.
Er det sånn at man sier mye rart man ikke husker når man kommer til seg selv igjen?

Eller er man seg selv 100% bare glad og bekymringsløs? :)
Lystgass var redningen min siste fødsel. Jeg ville heller kalt det bedøvelsesgass enn lystgass. Man sier ikke noe rart. Man konsentrerer seg om å puste riktig ut og inn i munnstykket, og ikke sier noe som helst:) Straks man puster vanlig luft igjen forsvinner effekten. Jeg følte et snev av å bli susete i hode fra 20-30 sekunder uti, men ikke slik at jeg tenkte uklart eller følte meg mer glad eller likegyldig, mer som trøtt kanskje, litt nummen/sliten. Husker alt. Smertelindringen økte gradvis opp til maks fra ca 20sekunder. Smertetoppen i en rie nådde jeg gjerne ved 30 sekunder. Så slapp virkelig unna toppene, ved at det stoppet på smertenivået 10 sekunder før toppen.
 
Merket heller ikke noe til rusen, men jeg var ekstremt fokusert på å puste riktig i maska! For min del tror jeg det var at fokuset ble flytta, men det var absolutt ikke noe redning. Ikke snakket jeg noe særlig de siste timene under fødsel heller, gikk helt inn i meg selv!
 
Hatt 2 fødsler uten smerte lindring, nr 3 prøvde jeg lystgass å da svimte jeg av. Så jeg sverger heller til en fødsel uten noen smertelindring med nr 4 :) aldri lystgass igjen:)
 
Jeg ble bare kvalm og måtte kaste opp. Lystgass var ingenting for meg
 
Jeg kan legge til at jeg prøvde lystgass første fødsel også. Da merket jeg ingen effekt. Føltes like effektivt som om jeg hadde pustet vanlig luft med snorkel. Så jeg gikk over til å puste slik jeg hadde lært på yoga, og det lindret mye mer. Etterpå overhørte jeg hun som hadde gitt meg lystgassen, som var ei jordmor under opplæring, spørre bakvakten hvor sterk blanding hun startet lystgassen på. Jeg husker ikke talla, men det var noe i stilen: «Jeg starter på minst 50» - «Åh? Jeg starta på 10 jeg.» Så jeg hadde visst i praksis pustet vanlig luft. Men da var epiduralen montert. Ved siste fødsel kjente jeg også lite først, og måtte be om sterkere blanding.
 
Jeg var veldig fornøyd med lystgass. Vet ikke hvor mye den hjalp smertemessig, men den gjorde meg mindre bekymret på en måte, litt som når man er brisen. Jeg har lett for å bli engstelig, men var ikke redd et sekund under fødselen, og jeg er ganske sikker på at jeg kan takke lystgassen for det. Men den eneste tingen jeg ikke likte med lystgass, og som jeg ikke var forberedt på, var at den bråkte en del, så jeg fikk ikke med meg hva som ble sagt i rommet (jordmødrene seg i mellom feks. ).
 
Back
Topp