Lystgass...

2 Stjerner

Betatt av forumet
Jeg ser det er mange av dere som tenker på lystgass som smertelindring ved fødsel, og det funker til en viss grad. Jeg selv fikk ikke det til og funke da jeg ble så ukonsentrert og sleit med å puste meg gjennom riene :-(

Uansett så vet jeg at det er en del sykehus som har slutta med lystgass som smertelindring pga. dårlig ventilasjon på sykehusene og dårlig arbeidsforhold for jormødrene.Kan også føre til spontanabort for gravide jordmødre fikk jeg høre på forrige kontroll.

Ullevål bla. tilbyr ikke lystgass, så det kan være lurt og sjekke opp om deres fødested gjør det. Kjedelig og komme dit med forventninger om det som smertelindring og bli superskuffa :-(

Ja, stemmer det. Jeg skal føde på Rikshospitalet. Der har de heller ikke lystgass lengre. Synd for meg, som hadde god effekt av det. Men bra for arbeidsmiljøet til de som jobber der:)

Jeg skal føde i Ålesund,og der har dem ikke lystgass lenger. Synest det er helt greit. Prøvde med første,men kasta den fra meg like fort.

Gjøvik sykehus har så er heldig der :) 
Er jo verdt et forsøk i det minste selvom man nok enten elsker eller hater lystgass 

De hadde lystgass på st olavs i 2010, men fikk ikke prøvd det da jeg var kvalm og kastet opp..Regner med at de har lystgass ennå og vil kanskje prøve det dersom jeg ikke blir kvalm denne gangen også!

Så vidt jeg vet har St.Olav enda.
Det ga meg ingen smertelindring, men jeg konset veldig om pusten når jeg brukte lystgassen, så jeg fant på en måte lindring i det likevel :)

De har ikke lystgass på Haukeland.
Og det er like greit for min del.
Føler det er så fjasete med den lystgassen ihvertfall.

Noen som vet om de har lystgass på Drammen sykehus?

Noen som vet om de har lystgass på Levanger sykehus? Jeg fødte på St. Olavs sist, og der hadde de det i hvert fall. Syns det hjalp utrolig godt! Fikk en sånn "ut av meg selv"-opplevelse av det. Kroppen og hodet hang ikke sammen på en måte. Herlig ;)

i haugesund hadde de det vertfall, og der prakka de det på meg. Men for meg var det bare kvalmende. Så kommer ikke til å bruke det denne gangen. Kjenner nesten følelsen velte over meg her jeg sitter.. blææ.. vamebehandlig var det sm hjalp meg, og manne som maserte ryggen. siden riene kun satt i ryggen på meg. 

Jeg har brukt lystgass både på Ullevål og Rikshospitalet og hadde stor nytte av det. Men det er 9 og 7 år siden. Skal på Ahus nå og der håper jeg de har lystgass :-)

Nassemor skrev:
Jeg har brukt lystgass både på Ullevål og Rikshospitalet og hadde stor nytte av det. Men det er 9 og 7 år siden. Skal på Ahus nå og der håper jeg de har lystgass :-)

Ahus har! Men tror Ullevål og riksen har slutta med det.

Jeg håper st. olav har enda!
Sist ble jeg skikkelig kvalm av lystgassen, men så stilte hun ned på den så det kom bare oksygen i maska, og det funka faktisk knall det og! :P haha..
Det hjalp skikkelig bare å puste i maska.. Fikk konsentrert meg om pusten på en annen måte!
Så om de ikke har lystgass vil jeg ha oksygenmaske emoticon

Lystgassemoticon

joda, St. olavs har..hadde de ikke hatt hadde jeg dratt mot et sykehus som har :)

Ja denne lystgassen er nok veldig enten eller... Fikk det med førstemann og hadde null effekt, følt bare det luktet ekkelt og var irriterrende:) Men har jo hørt om mange som har god effekt..

*Snuppo+1+1* skrev:

Mente det kom tilbake når føden ble renovert? De tok det jo bort da alle gikk rundt og fniste fordi det sev ut i ventilasjonen XD

Jeg skal føde på Nordlandssykehuset i Bodø, og jeg fikk hvertfall lystgass da jeg fikk førstemann i 2010.
For meg fungerte det fint og det hjalp meg med pustingen.
Og så fikk jeg noe annet å tenke på en smertene.

Mortania skrev:

*Snuppo+1+1* skrev:

Mente det kom tilbake når føden ble renovert? De tok det jo bort da alle gikk rundt og fniste fordi det sev ut i ventilasjonen XD

fra helse-bergen sine sider:

Lystgass 
Lystgass er ein vanleg smertelindringsmetode mange stader. Den verkar betre på nokon enn andre. Lystgass er en fargelaus gass med svak søtaktig lukt.

Tilbodet blei stoppa på Kvinneklinikken i 2003, sidan det blei målt for høge konsentrasjonar av lystgass utanfor fødestogene. 

Back
Topp