Lystgass.. Noen som har prøvd?

Klaramor

Elsker forumet
Hvordan kjennes det ut? Ble du kvalm? Funket det mot smertene?

Håper jeg klarer en fødsel uten epidural denne gangen :)

Fødte helt naturlig begge gangene.
Har da også kommet inn på føden med 5-8 cm åpning, og tilbys lite så langt i forløpet.

Her tilbys ikke lystgass lenger.

Jeg hadde lystgass med førstemann! Skal prøve å forklare hvordan den funket for meg :p

Jeg synes ikke den hjalp særlig på smertene, men for meg var det gull verdt å ha noe å konsentrere seg om og som "hjalp" meg med pustingen under riene! Jeg ble ikke kvalm av den, men ble dog litt "drita" :p

Jeg sier bare takk himmel for lystgass!! Var det enste jeg brukte og det funket som bare pokker! Jeg hadde den masken over ansiktet konstant til pressriene startet. Det var den pipelyden av maskinen når jeg pustet som gjorde meg rolig, for da hadde jeg noe og konsentrere meg om:) Jeg sovnet også hele tiden, så ble veldig avslappet av den, da jeg som sagt pustet den inn hele tiden, når jeg ikke hadde rier og:)

På sykehuset her tilbyr de ikke lystgass.. Sist så rakk jeg ikke å få epidural, håper jeg klarer det uten denne gangen også. Huff, jeg unngår å tenke på fødsel så lenge jeg klarer merker jeg :p

Jeg brukte kun lystgass og føler at det var til god hjelp. Tror nok den tok noe av smertetoppene, men mest hjelp var det nok i at jeg fikk noe annet å konsentrere meg om. Man må huske på å puste inn rett før eller idet rien kommer for best effekt, i tillegg må luften pustes ut igjen i masken og ikke rommet, slik at det ble litt å tenke på (jeg hadde kun masken til munnen under riene). Ble ikke kvalm og ville definitivt ha brukt det igjen :)

Ikke tilbud om lystgass her.. trodde det var mindre og mindre av det, jeg..

Mannen prakket på meg lystgass. :P jeg syntes ikke den hjalp, og jeg syntes den var veldig ekkel, så jeg la den fort ifra meg.

Jeg brukte kun lystgass og det funka for meg. Som flere her skriver så fikk man noe annet å tenke på fordi man ble veldig konsentrert om riktig pusting ;) Blei noe omtåka men fikk oksygen da fødselen var i gang :)

Brukte kun lystgass sist. Ble ikke dårlig av den. Følte den ikke hjalp. Så droppet den en rie. Trodde jeg skulle dø. Konklusjon: DEN VIRKER [emoji1][emoji106]

Det tilbys kun på de sykehusene som har tilstrekkelig lufting/ gode nok ventilasjonsanlegg, som f.eks på Ahus som er såpass nytt. Dette fordi det ble påvist en markant økning i spontanaborter hos jordmødre som jobbet ved sykehus som tilbød dette, men hvor det ikke var god nok ventilasjon.

De var veldig strenge med dette på Ahus-måtte blåse ut gassen i masken før jeg kunne ta den bort fra munnen, hvis ikke kunne jeg ikke få bruke den..

Jeg bodde omtrent i lystgassmaska sist gang. Hadde riestimulerende drypp så hadde knapt ett sekund mellom åpningsriene. Det virket godt, tok toppen av smertene, ble ikke kvalm eller "pussa". Når det er sagt, etter to timer med lystgass var det likevel himmelsk å få epidural.. Men lystgass er en av grunnene til at vi valgte Ahus.

Ja. Det er ikke mange steder igjen som tilbyr det tror jeg.
Man må jo tenke på de jordmødrene som faktisk puster det inn daglig der det er i bruk.

Back
Topp