Lyst på katt :)

CatieS

Forelsket i forumet
Har noen her katt?

Har hatt lyst på det lenge, men mannen trenger overtalelse i såfall.. Vi er begge usikre på hvordan det er ift lillesøster her (fylte 1 år i juni). I tillegg merker jeg det holder oss tilbake å ha dyr ift ferier osv. Vi har ingen som kan passe, som vi vet om på forhånd hvertfall. Det er viktig for oss å kunne reise på ferie to uker innimellom, så hva gjør dere som evt har katt / husdyr når dere skal på tur?

Vi har utemuligheter for katten, men så er det en stor vei ved huset som er litt skummel som vi også er litt engstelige for. Samtidig hadde vi innekatt ett år tidligere (kjøpte fra Dyrebeskyttelsen i Oslo og det viste seg at det ikke var innekatt da våren og sommeren kom gitt!), så det er uaktuelt med innekatt..

Hva er fordelene og ulempene ved å ha katt?
 
du kan trygt ha utekatt selv om du bor nærmt bilvei. ja det skjer ulykker, men de fleste katter vender seg til miljøet og har som regel kontroll på trafikken. :)
jeg har hatt katt på pensjonat en gang, og det gikk greit det. Men vet at det enkelte steder finnes mennesker som kan passe katten for deg, enten hjemme hos deg eller hos de.
katter har alle forskjellige personligheter. Noen kan være kjempe kosete mens andre knapt lar deg røre de, noen elsker barn mens andre rygger unna når ungene nærmer seg.

Hvis du velger katt fra dyrebeskyttelsen vil jeg anbefale at du har med hele familien, og gjerne gå der flere ganger. på den måten ser du hvordan ungen reagerer på kattene, og hvordan kattene oppfører seg. grunnen til at jeg ville gått flere ganger, og gjerne til forskjellige tider på døgnet, er fordi katter også kan ha dårlige dager. og enkelte ganger blir de gjerne ivrig fordi det snart er mat, eller kanskje de har kranglet med en annen katt og dermed er ikke er seg selv.

konklusjonen er at katter er herlige, men de har alle forskjellige personligheter akkurat som mennesker.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Takk for gode råd Maisen :)
Du har nok rett ift det å gå flere ganger for å hilse på med hele familien. Det kan være en idè. Mannen har ikke lyst på katt i det hele tatt egentlig og det er ikke aktuelt at vi har fremmede som passer katten i huset vårt. Alternativet blir pensjonat evt..

Har tittet endel på finn.no på katter i fylket og jeg vil trolig ikke ha en bitteliten kattunge mtp alt styret når de er små, men gjerne en litt voksen katt som er vant til barn. Det blir jo ikke noe av hvis mannen ikke vil så klart, men det er jo lov å gjøre litt research i tilfelle han ombestemmer seg.... ;)
 
Oi, han sier han skal tenke på det! :D

Hva er "best" ift hunnkatt eller hannkatt??
 
Oi, han sier han skal tenke på det! :D

Hva er "best" ift hunnkatt eller hannkatt??
Jeg har alltid sverget til hanndyr ;) sikkert bare i huet mitt, men de er liksom lettere å ha med å gjøre :p mtp katt så er det rimeligere å kastrere enn å sterilisere. Pluss at hvis du ikke steriliserer så får du en haug av katteunger.. for banna bein har ikke de andre nabokattene blitt kastrert ;)
Når det kommer til dyr (ingen kritikk til noe eller noen!) Så syns jeg generelt man skal tenke seg godt om. De er levende vesener som knytter seg til familien. Ferier etc må man så klart ha! Men det følger med et ansvar jeg tror mange tar litt for lett på. Spesielt med katt.. jeg har hatt utallige dyr opp gjennom årene, og hadde hest i 11 år. Det blei mange ferier og fester som måtte komme i andre rekke, økonomisk tøft i perioder. Men det var verdt det ♡♡ men nå hadde det ikke gått.. men så er det litt mer jobb med hest enn katt ;)
Blei langt dette... (som vanlig... ;) ) men for å oppsummere syns jeg dere skal ha en katt hvis det føles riktig :)sikker på at den kommer til å ha det fint!
 
Har du katt, så må du uansett ha noen til å passe den når du ikke er hjemme. JEG syns ikke noen katt skulle trenge å måtte gå ute i 2 uker, bare fordi dem har mat og vann i en Skål som naboen fyller på.
Vi har hatt både han og hun, trivdes best med hun. Har henne ennå. Men d kan ha noe med at han var sjuk, og oppførte seg ikke helt ok.
Uansett hva du velger så må du sterilisere/kastrere og vaksinere. Kattunger kan være litt i heftigste laget for 1 åringen, men d kan også gå veldig bra.
Viktig med klorestokk, leker osv, og møbler dere ikke er så veldig nøye med, da jeg nesten kan garantere at kattungen kommer til å klatre i møbler, gardiner og tapet. Hahah! En katt trenger mye hjernetrim, både store og små. Ååh, nå fikk jeg lyst på kattunge. :p Savner pusen min såå fælt! :(
 
Har så lyst på katt! Har bestandig hatt katter, fra jeg var bitteliten, og nå har vi en hund. Jeg er kattemenneske.

Men når det er ferie.og slik så finnes det slike kenneler for katter, mye bedre tilbud enn at naboen skal hive litt mat i en Skål.
Jeg liker best hokatter, han katter har en god tendens til å markere overalt (spess om de ikke er kastrert) og det lukter ikke godt. Har også opplevd at ene pusi jeg hadde som var en kastrert hannkatt unge markerte overalt. Søskenbarnet mitt tok over han og han har aldri tisset inne der :p

Men som de andre sier, man må tenke seg godt gjennom først. For de er bare en kattunge en stund, de blir voksne, kansje tjukk og lat og ikke så artig, men de er fremdeles et husdyr :)

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app
 
Ift å la katten gå ute i to uker mens vi er på ferie så er det fullstendig uaktuelt. Det er klart h*n skal få mulighet å være inne også! :) Kunne aldri kost meg på ferie hvis jeg visste at jeg lot katten være ute hele tiden mens vi var på ferie. Kan sjekke litt rundt ift kattepensjonat, for jeg syns det er viktig å ha en plan for slike tilfeller før man skaffer seg dyr.

Jeg tror ikke jeg har lyst på kattunge, nettopp fordi det som blir nevnt ovenfor. Det er mye ødeleggelser og styr, og mer å tenke på ift minstejenta her. Har hatt kattunger før og måtte gi de fra meg fordi de klorte og ødela leiligheten jeg leide.

Sendte mail til kattehuset/dyrebeskyttelsen i går og spurte om råd ift hvordan velge riktig katt for vår familie.
Interessant det dere skriver om hunn - og hannkatter, ser ut som det er litt opp til kattens personlighet hva som er best ;) Uansett hva vi ender med dersom vi skal ha katt, så skal den kastreres / steriliseres. Ingen tvil! Det finnes altfor mange katter der ute og kattungekull, enten det er på vår hunnkatt eller noen annens katt, er uaktuelt.

Spent på om vi ender opp med noen katt jeg... :)
 
Vi har to katter, og nå på sommeren er de ute hele døgnet uansett om vi er hjemme eller ikke :) De velger det selv, får maten sin på trappa og i fjøsen og har et stort område de "passer på" :) På vinteren er de inne så og si hele døgnet :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Elsker katter og vi har fått kattunge når mellomste var 7-8 mnd. Gikk helt fint og de var veldig gode venner. Den første katten vår klorte aldri på møbler eller klatret på benken, mens katt nr 2 gjorde det hele tiden. Di hadde samme oppdragelse, men var veldig forskjellige. Vi har bare hatt hankatter.
Vi har mistet katter og det er forferdelig trist for små og store, men også en del av livet. Vi har hatt folk som har passer når vi har vært borte. Finnes også kattekennel.
 
Vi har hannkatt- kastrert :D Rolig og kjælen ;) Veldig selskap med katt og lille er kjempe glad i "psss" <3 Vi er skjeldent borte og bor på landet. Katten er avhengig av oss, så dere må finne på noe lurt i ferier evt ;-)
 
Vi har hannkatt- kastrert :D Rolig og kjælen ;) Veldig selskap med katt og lille er kjempe glad i "psss" <3 Vi er skjeldent borte og bor på landet. Katten er avhengig av oss, så dere må finne på noe lurt i ferier evt ;-)

Har sjekket ut litt ift kattepensjonat og fått anbefalt et som ikke er så altfor langt unna.
Men så kom jeg plutselig på at lillemor utredes for astma og da er det vel ikke alkurat det smarteste å få seg katt??
Hun har det nok ikke, men hun hostet til hun kastet opp i vinter og det hjalp med astmamedisiner. Det kan være fordi hun fikk bhage-basiller fra storebror og fordi hun var så liten så ble hun dårligere enn vanlig kanskje.
Kan ringe legekontoret og spørre de hva de tenker. Må kanskje vente til hun er ferdig utredet sikkert..?
 
Vi har to katter (gutt og jente). Vi bor 20 m fra fylkesveien og det er gått bra hittil md kattene. Kattene og veslemor går også veldig bra, litt kloremerker her og der men:p
Her har kattene våre "innetider" så de er alltid inne innen 21:00 og skal vi reise bort for en natt eller mer så får jg noen til slippe de inn/ut, sjekke mat, skader osv;) om du bekymrer deg for katt og ferie virker det som for mg at dere kanskje ikke er klar for katt. En katt er ett familiemedlem og blir de tatt inn i ett hus klarer de seg ikke ute alene i to uker. De er små sjeler som trenger trygghet og omsorg. Men som nevnt ovenfor så finnes det pensjonat og venner/familie osv;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp