Lyd fra hjerte

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Lucas må behandles for det "fødselsmerke" han har i panna, og de behandler det med en type medisin de også bruker på folk med hjerteproblemer. Derfor måtte de lytte på hjertet hans for å dobbelsjekke at alt er bra med hjertet hans. Og da sa de at de hørte en rar lyd. Normalt er det dunk-dunk, dunk-dunk sant? Men hos han var det dunk-pssssh, dunk-pusssh som de sa.

Men vi har ikke hørt noe om det når han ble født? Og jeg troooor helsesøster sjekka på seks ukerskontrollen. Litt usikker. Glemsk sju.

Men er det noe farlig? Jeg og han skal legges inn neste uke, for de vil ikke la så små babyer ta en sånn medisin uten oppfølging hele døgnet. Og da skal de ta ekg og noe annet rart for å sjekke at alt er bra med hjertet.

Blir så nervøs.. Føler det er så mye med Lucas, og føler meg nesten litt skyldig for at det er så mye styr med han :'(

Hvorvidt den lyden er noe farlig eller ille, er det nok dessverre ingen her som kan svare deg. Det må nok lyttes på av noen som kan det. Men jeg regner med at de som skal operere han, har rutiner for hvordan unormale funn håndteres?

MEN - uansett er jo ikke dette du kan noe for!! Noen barn er det bare litt mer med enn andre. Uansett så er du ditt barns alle beste mamma i hele verden!

Den lyden kan være en bilyd, i fosterlivet er det en åpning mellom skilleveggen i hjertet, den skal lukke seg etter fødsel, men hos noen lukker den seg ikke helt, eller ikke i det hele tatt.
Det kan gi en bilyd og det høres ut som det som du beskriver. Hos de fleste barn lukker dette seg etterhvert eller åpningen er så liten at det ikke påvirker sirkulasjonen.
Tipper Lucas skal ta en Ekko ( ultralyd av hjertet) i tillegg til EKG.
Det må sies at på de fleste så lukker det seg i løpet av de første leveårene.
Hadde det vært alvorlig, ville du merket det på han, f eks kaldsvett/ blå ved mating, dårlig økning av vekt, utilpass og/eller veldig sliten. Blå på lepper.
Når det er sagt så vil jeg tro at dette konmer til å gå strålende, som sagt, liten sannsynlighet for at det er av den alvorlige sorten.
Og du må hvertfall ikke sitte der med dårlig samvittighet, du gjør det beste du kan for Lucas.
Skjønner du er bekymret men husk at du er onde beste hender, og at de undersøker han grundig.
Klem

Tusen takk for støttende ord!! <3 det varma.

Ja, ekko var det de kalte det. Og han er ikke i noe dårlig form som jeg ser. Han sover mye, men kaldsvetter ikke, ikke blå på leppene eller noe sånt. Så får håpe det bare er som dere sier, at det ikke har lukka seg ordentlig.

Litt derfor jeg spurte også, for jeg mente å ha lest om noe sånt for en stund siden, men huska ikke helt hva jeg hadde lest eller hvor jeg leste det. Får uansett høre mer til uka :) måtte bare dele litt tanker og følelser.

Tusen takk for støttende ord!! <3 det varma.

Ja, ekko var det de kalte det. Og han er ikke i noe dårlig form som jeg ser. Han sover mye, men kaldsvetter ikke, ikke blå på leppene eller noe sånt. Så får håpe det bare er som dere sier, at det ikke har lukka seg ordentlig.

Litt derfor jeg spurte også, for jeg mente å ha lest om noe sånt for en stund siden, men huska ikke helt hva jeg hadde lest eller hvor jeg leste det. Får uansett høre mer til uka :) måtte bare dele litt tanker og følelser.

Masse lykke til, regner med det går veldig bra:)

Back
Topp