Lutealfase normal?

Sunnmøring81

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Lese om lutealfase, tiden fra EL til TR. Ser at det normale er 14 dager og at man bør oppsøke lege dersom denne fasen er mindre enn 10 dager.

Jeg har vert uten pillen siden januar, men begynte ikke å mentalt prøve før i august. Det var første gangen jeg prøvde meg på EL-test.

Ser at jeg hadde utslag på eltest 26 august og at TR kom 8 september. Det vil kanskje si at jeg mest sannsynlig hadde EL 27 eller 28 august? Da er det 11 dager om jeg ikke tenker feil.

Neste mnd fikk jeg utslag på eltest 26 sept og tr kom 7 okt. 9-10 dager dersom jeg rekner EL fra 28? For slik ejg har forstått det sier ELtest noe om at EL kommer innen et til to døgn.

Utslag 20 okt mensen 5 nov. 14 dg lutealfasen.

Er dette normalt? Bør jeg kontakte lege? Har ikke satt meg inni noe inntil for tre dager siden (da jeg opprettet konto her), og leste først nå om lutealfase :)

Lese om lutealfase, tiden fra EL til TR. Ser at det normale er 14 dager og at man bør oppsøke lege dersom denne fasen er mindre enn 10 dager.

Jeg har vert uten pillen siden januar, men begynte ikke å mentalt prøve før i august. Det var første gangen jeg prøvde meg på EL-test.

Ser at jeg hadde utslag på eltest 26 august og at TR kom 8 september. Det vil kanskje si at jeg mest sannsynlig hadde EL 27 eller 28 august? Da er det 11 dager om jeg ikke tenker feil.

Neste mnd fikk jeg utslag på eltest 26 sept og tr kom 7 okt. 9-10 dager dersom jeg rekner EL fra 28? For slik ejg har forstått det sier ELtest noe om at EL kommer innen et til to døgn.

Utslag 20 okt mensen 5 nov. 14 dg lutealfasen.

Er dette normalt? Bør jeg kontakte lege? Har ikke satt meg inni noe inntil for tre dager siden (da jeg opprettet konto her), og leste først nå om lutealfase :)

Vanligvis regner man EL-dagen som dagen etter positiv EL-test, men det kan være samme dag eller 48 timer etter. Jeg har ofte EL samme dag som positiv test. Du skulle begynne å tempe nå, ikke sant? Da vil du finne ut om EL-testene faktisk viser tidspunkt for EL hos deg. Man kan få positiv EL-test flere ganger i en syklus dersom kroppen prøver å få til EL, men ikke får det helt til f.eks.

Jeg ville tempet og tatt EL-tester hvert fall en syklus samlet før du går til legen pga. lutealfase, for både 10, 11 og 14 dager kan være helt fin lutealfase, men det høres veldig rart ut at du har så forskjellig lengde. De fleste har sin egen "standard"-lutealfase som er veldig nøyaktig fra syklus til syklus, med mindre den er forsinket pga. en graviditet da. :)

Og der kom Lykkeliten meg i forkjøpet mens jeg skreiv svar! Og der skulle det stå at Lykkeliten sikkert hadde et godt svar til deg- og der hadde jeg rett :)

Ja jeg vet ikke. Når jeg har testet med har den andre streken (den som kommer kun når jeg nærmer meg EL) aldri vert like sterk som den andre. Om det har noe og si. Ser ikke for meg at jeg klarer å tempe hver dag (urutinert) ;), men har bestilt og skal prøve :) Je MÅ vel bare det! Mtp å ha sex er det ikke noe problem, vi har sex hver dag i den perioden det er beregnet jeg kan bli gravid, men hadde vert greit å vite om lutealfasen er normal da!!! :)

Jeg hadde mensen i begynnelsen av november og den var spesiellt ift de andre. Men han jeg er sammen med reiste på jobb dagen før og kommer ikke før neste uke, og i forgårs fikk jeg enda en merkelig mens. Ei klarsynt ei mener jeg er gravid, men jeg føler dete er vanskelig siden jeg ikke har hatt sex siden EL i november og er på min andre mens etter at mannen dro. Tok tre tester før jeg fikk mensen 5 dager for sent denne mnd (første gang siden januar at den er sen), men de var alle negative. Leser om de som har mensen selv om de er gravide, men det burde vel vise på en test så lenge etter siste sex+EL :) Teste heller ikke EL i november siden mannen var vekkreist, så jeg aner ikke lutealfasen fra siste EL.

Jeg er ganske urutinert jeg også, men temping har jeg fått en dreis på. Med unntak av denne perioden da :P Men jeg kom overraskende fort inn i det! La måleren oppå mobilen sånn at jeg kom borti den når jeg skulle skru av alarmen.

Jeg er ganske urutinert jeg også, men temping har jeg fått en dreis på. Med unntak av denne perioden da :p Men jeg kom overraskende fort inn i det! La måleren oppå mobilen sånn at jeg kom borti den når jeg skulle skru av alarmen.

Lurt FruJohnsen! Jeg skal virkelig virkelig prøve!!! Det handler jo bare om å gidde å våkne tidlig når man har fri. Men hvem gidder vel ikke det om det hjelper på å få en liten en i magen laughing6

Da er jo neste "kontrollspørsmål" om du tar EL-testene riktig?

Du skal ikke drikke 2 timer før testing, og du skal ikke tisse 4 timer før testing, og du burde teste mellom kl. 11-15, altså en del timer etter at du har stått opp (ikke på morgenurin). :) Det er flere som tar EL-testene på feil tid av dagen, eller med utvannet urin, og derfor aldri får den positive EL-testen.

Jeg vil virkelig anbefale deg å tempe. Vekkerklokke på mobilen, 7 dager i uken, og FF appen. Det er virkelig ikke store jobben, og da får du utrolig god oversikt over hva kroppen holder på med (eller ikke holder på med), og det kan være til hjelp ved eventuell senere utredning også.

Lurt FruJohnsen! Jeg skal virkelig virkelig prøve!!! Det handler jo bare om å gidde å våkne tidlig når man har fri. Men hvem gidder vel ikke det om det hjelper på å få en liten en i magen laughing6

Du trenger ikke stå opp, og du skal jo helst forsøke å holde deg så rolig/i ro som mulig.

Jeg dytter termometeret i armhulen første gang alarmen piper (fordi det er kaldt på soverommet). Neste gang alarmen piper så temper jeg vaginalt (ofte to ganger på rad for å være sikker, lyser på termometeret med mobiltelefonen for å lese av at det ble ordentlig måling, så jeg slår ikke på lyset i rommet). Så legger jeg meg til å sove videre. Termometeret husker siste temp når jeg slår det på neste gang, så når jeg står opp så leser jeg av termometeret på nytt og registrerer i FF på appen på mobilen.

Da er jo neste "kontrollspørsmål" om du tar EL-testene riktig?

Du skal ikke drikke 2 timer før testing, og du skal ikke tisse 4 timer før testing, og du burde teste mellom kl. 11-15, altså en del timer etter at du har stått opp (ikke på morgenurin). :) Det er flere som tar EL-testene på feil tid av dagen, eller med utvannet urin, og derfor aldri får den positive EL-testen.

Jeg vil virkelig anbefale deg å tempe. Vekkerklokke på mobilen, 7 dager i uken, og FF appen. Det er virkelig ikke store jobben, og da får du utrolig god oversikt over hva kroppen holder på med (eller ikke holder på med), og det kan være til hjelp ved eventuell senere utredning også.

Jeg skal prøve det Lykkeliten!! Jeg har faktisk testet meg om ettermiddagen siden jeg har lest at det fungerer best på ELtest.. men om jeg har drukket innen to timer før har jeg ikke peiling på. Vi får se til julen når jeg tester meg igjen :) Er det bare en dag den vil gi utslag eller kan det komme flere dager på rad?

Jeg skal prøve det Lykkeliten!! Jeg har faktisk testet meg om ettermiddagen siden jeg har lest at det fungerer best på ELtest.. men om jeg har drukket innen to timer før har jeg ikke peiling på. Vi får se til julen når jeg tester meg igjen :) Er det bare en dag den vil gi utslag eller kan det komme flere dager på rad?

Kan komme flere dager på rad, du kan titte på bilder blant annet her;

http://forum.babyverden.no/threads/el-testgalleriet.1654707/

Forresten, om du får positiv veldig mange dager på rad så kan det være tegn på hormonforstyrrelse som PCO/PCOS eller annet.

Og å ta tempen i halvsøvne også sovne igjen går helt fint for meg iallefall!

Og å ta tempen i halvsøvne også sovne igjen går helt fint for meg iallefall!

Bortsett fra de gangene vi drømmer at vi har tempet og bare sover videre.... :p *Fnis*.

PCO/PCOS er det noe normalvektige kan få? Jeg er 159 høy oh 52 kg.

Men da har jeg lært noe nytt her vertfall, for jeg har testet til første gangen jeg ser to streker og har regnet med at eggløsningen har kommet dagen etter.. Så det er da vi har passet på å ha sex! haha. Forstår at jeg får brukt de 12 testene som ligger i skuffen til julen ;)

Men da har jeg lært noe nytt her vertfall, for jeg har testet til første gangen jeg ser to streker og har regnet med at eggløsningen har kommet dagen etter.. Så det er da vi har passet på å ha sex! haha. Forstår at jeg får brukt de 12 testene som ligger i skuffen til julen ;)

Du mener vel frem til du har to like streker? Om strekene er like sterke eller om teststreken er sterkere er testen positiv. EL-tester har jo nesten alltid to streker, for vi har hele tiden litt LH (hormonet den måler) i blodet.

Jeg har pco(s)
Jeg var mer på grensen til undervekt da jeg var hos gynekolog, veier litt mer nå, men er i nedre normalområde.
Så ja, man kan ha det selv om man er normalvektig, selv om det ofte er vanlig at man er/blir overvektig.

Du mener vel frem til du har to like streker? Om strekene er like sterke eller om teststreken er sterkere er testen positiv. EL-tester har jo nesten alltid to streker, for vi har hele tiden litt LH (hormonet den måler) i blodet.

Første gangene jeg testet var der bare en strek, ikke anntydning til noe annet. Når jeg har fått to streker er den nye streken litt svakere enn den andre, men jeg har som sagt sluttet å teste med en gang jeg ser to streker.. skal ta flere nå neste gang :)

Jeg har pco(s)
Jeg var mer på grensen til undervekt da jeg var hos gynekolog, veier litt mer nå, men er i nedre normalområde.
Så ja, man kan ha det selv om man er normalvektig, selv om det ofte er vanlig at man er/blir overvektig.

Vet egentlig ikke så mye om det, men hva er sjansene for å bli gravid dersom man har det? Har lest det kan vere vanskelig å bli gravid, men vet ikke så mye mer enn det :)

problemet er i hovedsak lange, uregelmessige sykluser og evt manglende el.

Uten EL blir man ikke gravid, Har man el, så er sjangsen lik andre, men siden den gjerne kommer ikke like ofte, blir det uansett lavere sjangs på å lykkes i løpet av et år.

Bare det at mine sykluser er 35+ dager i stedet for 28 gjør at jeg mister 1-2 sjangser på et år. For dem som har eviglange sykluser uten el, er det et must å gå til lege å få piller for slikt. (pergo brukes ofte)

Back
Topp