Lus..

1980

Elsker forumet
Vi fikk beskjed om at det er lus på skolen, så vi måtte sjekke. Har aldri gjort det før, men har googlet litt og det står jo så mye forskjellig. Jeg kjemmet i vått hår men en plass sto det at man skulle ha tørt hår... Brukte kanskje 5 min på det, delte opp håret og brukte hvitt håndkle, tørket av kammen osv. Jentene har noen svarte prikker i hodebunnen men jeg tror det er sand? Var iallefall ingen lus å se, men kan jeg ha oversett? Leste om en som kjemmet i 25 minutter så nå ble jeg litt usikker. Og synes jeg klør som fy selv:p
Er det vanskelig å oppdage lus da? Jeg har aldri hatt selv...

Vi fikk beskjed om at det er lus på skolen, så vi måtte sjekke. Har aldri gjort det før, men har googlet litt og det står jo så mye forskjellig. Jeg kjemmet i vått hår men en plass sto det at man skulle ha tørt hår... Brukte kanskje 5 min på det, delte opp håret og brukte hvitt håndkle, tørket av kammen osv. Jentene har noen svarte prikker i hodebunnen men jeg tror det er sand? Var iallefall ingen lus å se, men kan jeg ha oversett? Leste om en som kjemmet i 25 minutter så nå ble jeg litt usikker. Og synes jeg klør som fy selv:p
Er det vanskelig å oppdage lus da? Jeg har aldri hatt selv...
Hvilken farge har de på håret?

Her hadde vi lus i hus for noen år siden, 3 av 4 hadde det...

Storebror hadde mest, troe jeg fant over 20 lus på ham jeg... De var ganske lette å se, selv om han hadde brunt hår, men de var jo så mange, så sikkert derfor...

Jeg kunne også tydelig se nymfene, så de satt jeg og plukket for hånd siden jeg ikke syntes at kammen tok det...

Voksne lus er ganske store, så skal være mulig å se dem. Svarte prikker som ikke flytter seg behøver ikke være lus, mitt inntrykk er at lusa ikke sitter rolig [emoji23]

Last edited:
Eggene sitter fast på hårstråene og ligger ikke i hodebunnen. De er grå. Du kan skille dem fra sand/støv/flass ved at de ikke kan ristes eller blåses av. Lusa er hvit/lys grå og du kan så vidt se en form. Google bilde av lus så ser du.

Hvor lang tid man børster kommer nok an på hårets lengde, tykkelse osv. Her tok det laang tid pga langt hår og hårsår unge.

Et annet godt tips er å kamme over hvitt papir, da er det lett å se hva som faller av.

Hvilken farge har de på håret?

Her hadde vi lus i hus for noen år siden, 3 av 4 hadde det...

Storebror hadde mest, troe jeg fant over 20 lus på ham jeg... De var ganske lette å se, selv om han hadde brukt hår, men de var jo så mange, så sikkert derfor...

Jeg kunne også tydelig se nymfene, så de satt jeg og plukket for hånd siden jeg ikke syntes at kammen tok det...

Voksne lus er ganske store, så skal være mulig å se dem. Svarte prikker som ikke flytter seg behøver ikke være lus, mitt inntrykk er at lusa ikke sitter rolig [emoji23]
De har vel mørk blondt vil jeg si, ikke brunt. Jeg er mørk og ene og jeg har veldig tjukt hår... Et slit å kjemme. Men jeg skulle altså ha sett hvis det var noen da?:D Man tror jo alt er lus, men det samles jo litt lo i håret også ser jeg..

Eggene sitter fast på hårstråene og ligger ikke i hodebunnen. De er grå. Du kan skille dem fra sand/støv/flass ved at de ikke kan ristes eller blåses av. Lusa er hvit/lys grå og du kan så vidt se en form. Google bilde av lus så ser du.

Hvor lang tid man børster kommer nok an på hårets lengde, tykkelse osv. Her tok det laang tid pga langt hår og hårsår unge.

Et annet godt tips er å kamme over hvitt papir, da er det lett å se hva som faller av.
Brukte et hvitt putevar. Har sett bilder og da var den grå/svart? Men hvis jeg ikke så noe så var det greit? Hvor ofte bør jeg sjekke tror du?

Brukte et hvitt putevar. Har sett bilder og da var den grå/svart? Men hvis jeg ikke så noe så var det greit? Hvor ofte bør jeg sjekke tror du?
Man bør vel sjekke et par ganger i uka tror jeg? Jeg gjorde det, men plutselig klødde hun som besatt i bakhodet og da var det plutselig et par lus og egg der. De jeg fant som var levende var lysere, men om de forandrer seg litt som eldre aner jeg ikke. Var ikke i tvil om at det var lus ihvertfall, og jeg hadde aldri vært borti det før jentungen hadde.

Vi fikk varsel fra bhg i går. Slikt kommer jo fra tid til annen. Bare å kjemme og kjemme og kjemme. Med tykt og langt hår med krøll som knapt tåler en vanlig børste har jeg tidvis skulket litt på meg selv når ungene ikke har. Mellomste har tynt hår men langt så det er litt jobb. Eldstemann tas med maskin ved behov.

Jeg synes det er lettest å se eggene. Er lite stykke ut fra hodebunnen og sitter klistret fast på hårstråene.

De har vel mørk blondt vil jeg si, ikke brunt. Jeg er mørk og ene og jeg har veldig tjukt hår... Et slit å kjemme. Men jeg skulle altså ha sett hvis det var noen da?:D Man tror jo alt er lus, men det samles jo litt lo i håret også ser jeg..
Altså, jeg oppdaget lusa på meg selv først, satt en lørdag kveld (selvfølgelig skjer sånt i helga[emoji23]) og dro fingrene gjennom håret, og kjente at det var noe der. Så jeg tok tak og dro det ut av håret, og når jeg da så det sprellet i fingrene mine så var jeg ikke i tvil[emoji23]
Gikk da og kammet meg, og fant 8 på meg selv.
Gikk inn til eldste som da sov, og løftet på håret ved ørene, og plukket da 4 stk med lykta på mobilen på, så jeg synes ikke de var vanskelige å se. De var nesten svarte her. Og som jeg skrev har han mørkebrunt hår..

Men nymfene er mer gjennomsiktige. Eggene er hvite, og både egg og nymfer bor på hårstråene. De voksne lusene fikk jeg inntrykk av var litt overalt... [emoji23]

Back
Topp