Lus

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Ene guttungen kom hjem med brev om varsel om lusutbrudd på skolen.
Kom til å tenke på at det gjerne er en del ting man kan gjøre for å hindre lus i størst mulig grad foruten å sjekke barna ofte såklart.
Hva gjør dere når det er høysesong for lus?

Sjekker jevnlig for lus, også har vi en sånn forebyggende lusespray. Usikkert hvor god effekt den egentlig har da:)
Ellers får barna beskjed om å bruke egne luer, også behøver de ikke å klemme på alle:p

Sjekker jevnlig for lus, også har vi en sånn forebyggende lusespray. Usikkert hvor god effekt den egentlig har da:)
Ellers får barna beskjed om å bruke egne luer, også behøver de ikke å klemme på alle:p
Hehe. Klipper gutta kort jeg :P sånn veldig kort :D
Klemming har jeg ikke tenkt på faktisk :o klemmeforbud under lusutbrudd heretter :P

Hehe. Klipper gutta kort jeg :P sånn veldig kort :D
Klemming har jeg ikke tenkt på faktisk :o klemmeforbud under lusutbrudd heretter :P
Det er jo klart mest effektivt, uten tvil:) Men tror frøkna mi på 7 år hadde klikka i vinkel om jeg hadde klippet det lange håret hennes pinnkort:p

Det er jo klart mest effektivt, uten tvil:) Men tror frøkna mi på 7 år hadde klikka i vinkel om jeg hadde klippet det lange håret hennes pinnkort:p
Hehe. Ja. Blir spennende å se om vi holder oss like lusfri nå når jenta kommer :P

Sjekker ofte. Prøver å si hun ikke skal bytte huer, hjelmer, osv.
Ellers lite.. Føler vi får kjempe ofte emailer fra klassen om at det er oppdaget lus i klassen. Var aldri et problem på barnehagen...

Nå begynte jeg å klø bare av å åpne e tråden.

For å unngå lus:
Ikke lov at jentene låner hårstrikk og slikt av hverandre.
Ikke byttene hodeplagg.
Sjekker jevnlig for lus.
Jenter med langt hår anbefales å flette håret.
Ikke flett hverandre/dill med hverandres hår.
Vask luer og jakker ofte.

Lusa er imun mot slik forebyggende spray. Bortkasta penger.

Nå begynte jeg å klø bare av å åpne e tråden.

For å unngå lus:
Ikke lov at jentene låner hårstrikk og slikt av hverandre.
Ikke byttene hodeplagg.
Sjekker jevnlig for lus.
Jenter med langt hår anbefales å flette håret.
Ikke flett hverandre/dill med hverandres hår.
Vask luer og jakker ofte.

Lusa er imun mot slik forebyggende spray. Bortkasta penger.
Mange som begynner å klø bare de hører ordet ja :P svigermor begynte med en gang jeg nevnte det :P hehe.

Grer med lisekam og sjekker ofte, nøye med hårvask og har håret i strikk....

Vi har også brukt lusekur forebyggende...

Lus liker nyvasket hår så vi vasker ikke håret mer enn annenhver dag.
Bodde med to som fikk lus mens jeg og snuppa ikke fikk, så holder meg til det ;)

Vi har aldri fått lus, selv ikke da jeg og søs var små. Vi gjør ikke noe spesielt for å unngå det. Lusen liker oss bare ikke :p

Hehe. Ja. Blir spennende å se om vi holder oss like lusfri nå når jenta kommer :P

Hu mi har hår nedenfor rompa og har aldri hatt lus iløpet av sine 9 leveår ;) så ikke alltid hårlengden har noe å si trur jeg :)

Grer med lisekam og sjekker ofte, nøye med hårvask og har håret i strikk....

Vi har også brukt lusekur forebyggende...

Lusa liker rent hår.

Og lusekur forebyggende er i beste fall bortkastede penger. Bruker du den sorten de blir immun mot et det i tillegg å gjøre vondt verre i verste fall

Lusa liker rent hår.

Og lusekur forebyggende er i beste fall bortkastede penger. Bruker du den sorten de blir immun mot et det i tillegg å gjøre vondt verre i verste fall

Nå kan ikke jeg forskjell på kurene men den vi har en anbefalt av helsesøster som forebygging, vi ble også anbefalt å vaske håret og bruke balsam med olje i....

Dette her er et tips for dere som en eller annen gang får lus/barn med lus:
I stedet for å bruke hundrevis av kroner på lusekur (for ja, det er svindyrt!!), så kan matolje brukes i stedet. Oljen kveler lusa, uten å skade håret. Jeg lot oljen være i håret i en time både på meg selv og datteren, og kammet ut mange døde lus:) For å unngå søl, pakk håret inn i plastfolie/gammel lue eller skjerf. Gjenta prosessen etter ca 7 dager. Da skal du være kvitt alt, om ikke gjenta enda en gang etter nye 7 dager:)
Vær også obs på at sengetøy, luer/hodeplagg, børster, kammer osv bør fryses i minimum ett døgn etter kontakt med et "lusehode".

Back
Topp