Lurt opp i en svart maleaffære. Hva gjør man?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Vi manglet litt på huset av malearbeid da vi ikke kom opp i de høyeste spissene. Mannen ringte et firma som står registrert i BRREG og MVA. Personen kommer, og sier han kan ha det ferdig på to dager, og at han skal få med seg tre andre på jobben. Vi kan få en fastpris på kr 8000. Jeg er hjemme med barnet den dagen han kommer for inspeksjon og avtaler dette. Jeg spør ikke om hvordan oppgjøret skal være for utfra tall på nett ser firmaet seriøst ut. De starter samme dag og er i full gang, og mannen snakker med han som eier firmaet som sier han vil ha oppgjøret kontant i konvolutt. De var vi ikke klar over før de startet på jobben. Hva kan man gjøre? Har vi gjort noe ulovlig? Vi mener å ha lest at man kan betale hver person inntil kr 2000 uten å kalle det "svart arbeid" og så lenge de er 4 mann på jobb og vi betaler kr 8000 så er det innenfor på beløpet.

Føler at vi kom veldig uforskyldt oppi dette. Jeg er veldig motstander av "svart arbeid" men vet rett og slett ikke hva man skal gjøre her.

Synes kr 8000 er mye å betale i kontakter når man sannsynligvis ikke får en kvittering! :eek: Hva om de kommer og sier i etterkant at vi aldri betalte???

For all del, mannen vi snakker med virker både høflig, hyggelig og alt det der, men ble overrasket over hvordan de driver business.
 
Du kan betale privatpersoner skattefritt ja men ikke firma. Har han et firma som er registret og likevel vil ha betalt svart snylter han på skatten og det hadde jeg ikke støttet. Du kan kreve kvittering, få betalt lovlig eller rett og slett anmelde til skatteetaten
 
Skal du betale uten kvittering. Hva gjør han da om du ikke betaler? Kan jo ikke purre uten en lovlig faktura...
 
Du kan betale privatpersoner skattefritt ja men ikke firma. Har han et firma som er registret og likevel vil ha betalt svart snylter han på skatten og det hadde jeg ikke støttet. Du kan kreve kvittering, få betalt lovlig eller rett og slett anmelde til skatteetaten

Ja, det var det som ante meg. Det blir ikke sagt det er svart, men hvorfor skal man ellers levere kontanter i konvolutt???? Til et firma?
 
Skal du betale uten kvittering. Hva gjør han da om du ikke betaler? Kan jo ikke purre uten en lovlig faktura...
Nei, tenker at betaler man uten å få kvittering er det jo bare ord mot ord - begge veier!
 
Nettopp
Så krev skikkelig kvittering ellers nekter du å betale i førte omgang og står de på sitt er det liv å si at du tipser skatteetaten, evt rett og slett gjøre det.
 
Nettopp
Så krev skikkelig kvittering ellers nekter du å betale i førte omgang og står de på sitt er det liv å si at du tipser skatteetaten, evt rett og slett gjøre det.

Blir litt redd for sånne typer også kjenner jeg :eek:
 
Blir litt redd for sånne typer også kjenner jeg :eek:
Skjønner jeg godt..
Personlig hadde jeg satt min mann på dem. Han har jobbet i skatteetaten ..
 
Dette er jo typisk. Selv når vi har avtalt faktura, kommer de med kontant betaling. Du kan i alle fall forlange å få en faktura uavhengig om hvordan betalingen skal skje. Der bør det stå mva spesifisert. Da har du ditt på det tørre.
 
Back
Topp