Lurer på noe..

Januarjente17Oktobergutt19

Forelsket i forumet
Angående påvist gardanella (bakteriell vaginose) tidlig i svangerskapet. Hvorfor er det ulike meninger/oppfatninger om dette skal behandles før uke 12 eller ikke og hvilket grunnlag legges det på at det ikke skal behandles før uke 12? Har påvist tilbakefall av dette men gynekolog vil vente med behandlingen og fastlege sier seg enig. Vanskelig å stole på riktig avgjørelse når en leser på nett at dette kan ha uheldige innvirkninger på svangerskapet.
 
Som i en rekke medisinske spørsmål påpeker du at meningene her er delte. Bakteriell vaginose er vanlig forekommende hos både ikke-gravide og gravide. Man regner med at mellom 10 og 30 % av gravide vil kunne få påvist BV under svangerskap. Noen studier har konkludert med at BV er forbundet med blant annet økt risiko for for tidlig fødsel. Men nylig leste jeg en artikkel i Lancet, som er et viktig medisinsk tidsskrift, som setter et spørsmålstegn ved om dette er riktig. Og sier at det trengs mer forskning rundt spørsmålet. Så her kan jeg ikke trekke noen mer sikker konklusjon enn de du allerede har rådført deg med. Hvis du har plager som ved BV - med økt utflod og vond lukt ville jeg behandlet. Hvis det bare er påvist gardnerella ved dyrkning ville jeg latt være.
 
Back
Topp