lurer litt på en ting

PrincessMom

Flørter med forumet
Hvorfor blir gravide etter uke 12 så sterkt annbefalt å ta svineinfluensa vaksinen, men de som er før uke 12 bør absolutt ikke ta den?

Hva med de som tar vaksinen og er gravide, men ikke vet det enda. Kan de risikere missdanelser på fosteret de da eller?

ORIGINAL: Hoppande TeltPlugg

Bivirkning på SI-vaksinen før uke 12 e spontanabort, etteså eg har lest i alle fall..

okei. hvordan vet de dette da? har det hendt noen?

det er vel ofte sånn med ting man ikke er sikker på.. Fosteret er jo mest sårbart de ukene, å etter det tåler de veldig mye.. Vet ikke jeg..

ORIGINAL: Hoppande TeltPlugg

Bivirkning på SI-vaksinen før uke 12 e spontanabort, etteså eg har lest i alle fall..

Er jo det etter uke 12 også..

Det er ikke slik at gravide før uke 12 absolutt ikke må ta vaksinen, tror du har misforstått litt der. WHO anbefaler den for alle gravide uansett svangerskapslengde, det samme gjør helsemyndighetene i EU og USA. Sverige vaksinerer alle. Vaksiner gir ikke misdannelser, og fører ikke til SA, influensa derimot er en mulig årsak til SA. I Norge er vi tradisjonelt veldig restriktive med medisiner til gravide, men også her får gravide før uke 12 vaksinen "etter vurdering av lege". De 12 første ukene er da de fleste problemer oppstår, de fleste SA, og det er da misdannelser oppstår. Dessverre tror jeg de norske anbefalingene mest er fordi de ikke vil at alle skal skylde på vaksinen for alt som ville skjedd uansett. Du kan lese litt her om hvordan andre land prioriterer, og hvordan fhi tenker om gravide: www.fhi.no/dav/043bcf8b2e.pdf

Fosteret er jo mest sårbart de ukene
ORIGINAL: lillejente

det er vel ofte sånn med ting man ikke er sikker på.. Fosteret er jo mest sårbart de ukene, å etter det tåler de veldig mye.. Vet ikke jeg..

Back
Topp