Lure ting de ikke fortalte på helsestasjonen

Peeves

Glad i forumet
Marsboerne 2023
Hei,

Jeg tenkte det kunne være gøy å høre fra andre om ting dere ikke ble fortalt på helsestasjonen, men som du er glad for at du hørte om. Ting som du opplever passet godt for ditt barn eller noe du skulle ønske du hadde visst om tidligere.

Eksempler på ting jeg har kommet over tilfeldig: babypotting, babytegn og baby led weaning (barnestyrt mattilvenning).
 
Skulle inn og kommenter babypotting/tidlig bleieslutt, Babystyrt mattilvending og babytegn - haha :hilarious: ❤️❤️❤️
 
Skulle inn og kommenter babypotting/tidlig bleieslutt, Babystyrt mattilvending og babytegn - haha :hilarious: ❤️❤️❤️

Samme!!

Forøvrig så synes jeg det er teit at helsestasjonen ikke engang legger opp til STØRRE potting engang, her :bag: Nevnte det for hs, at jeg savnet en vask man kunne bruke for babypotting (for man må liksom bære ungen naken gjennom to dører dersom man skal til toalettet nå.. skulle jo hatt en utslagsvask ved stellebordene), og i det minste en doring eller noe til toalettet! Tilrettelegging for at små barn kanskje trenger toalettfasiliteter...
 
Samme!!

Forøvrig så synes jeg det er teit at helsestasjonen ikke engang legger opp til STØRRE potting engang, her :bag: Nevnte det for hs, at jeg savnet en vask man kunne bruke for babypotting (for man må liksom bære ungen naken gjennom to dører dersom man skal til toalettet nå.. skulle jo hatt en utslagsvask ved stellebordene), og i det minste en doring eller noe til toalettet! Tilrettelegging for at små barn kanskje trenger toalettfasiliteter...
Har ikke vært på toalettet på helsestasjon så vet ikke hva som fins der, men skulle tro at en helsestasjon hadde doring tilgjengelig for de litt større barna ja! Jeg var overraska over at de ikke hadde det hos et barnelegesenter her i byen..
 
Har ikke vært på toalettet på helsestasjon så vet ikke hva som fins der, men skulle tro at en helsestasjon hadde doring tilgjengelig for de litt større barna ja! Jeg var overraska over at de ikke hadde det hos et barnelegesenter her i byen..

Jeg ble litt paff. Koster liksom ikke allverdens for en liten doring liksom :p Og de har da vel omtrent daglig besøk av barn mellom 1,5-3/4 som gjerne ønsker doring når de skal gå på do
 
At grunnen til at babyen vår ønsket pupp hver halvtime i månedsvis (også om natta), svelget og hostet masse uten at hun var forkjøla, og var mye urolig når hun lå flatt på ryggen, sannsynligvis var fordi hun hadde stille refluks...og det er det jo mulig å behandle! :inpain: Helsestasjonen var fullstendig ubrukelige når det kom til å prøve å hjelpe oss med å forstå årsaken bak.:facepalm: Måtte snuble over informasjonen selv, og da var det dessverre for sent til at vi rakk å gjøre noe med det (vokste det til slutt av seg).
 
Savnet kanskje informasjonen mer fra barsel enn helsestasjonen, men tenker det burde vært informert fra alle man møter rett etter fødsel, at den første doturen for nr 2 etter fødsel vil kanskje oppleves litt ubehagelig, men at det ikke er farlig å presse og at man gjerne kan holde litt på underlivet med en klut eller papir samtidig :shy:

Ellers savnet jeg kanskje en forklaring på noen råd som gis, eller at de er tydeligere på at det er anbefalinger de kommer med, ikke en standard alle følger. For eksempel knyttet til soving og mat.
 
Tidlig start med bæretøy, gjerne sjal pga ks... hvis det blir en nr 2 så skal jeg ha det med meg på sykehuset. Gjerne også bare pakke det på mannen sånn at han MÅ.
 
Listen er lang og går også til Barsel:
At fødsel ikke er slutten på smerte for kropp og psyke. I tillegg til amme- og fødselsforberedende kurs, bør de tilby et kurs om barseltiden. For oss ble det sjokk grunnet manglende informasjon. Greit å vite at mange går fra hverandre pga. omstendighetene

At dietak er en ting for vellykket amming, men at intet nytter dersom hyppighet uteblir i starten.

De bør ikke vise til ammehjelpen som oppslagsverk, men heller en objektiv kilde til informasjon og ikke en interesseorganisasjon som til tider virker i sterk opposisjon til offentlige retningslinjer. Det skaper så mye usikkerhet og tvil.lys

At etterrier finnes


At mannens rolle på barsel feks. er å avlaste mor slik at hun får hvile, spist , dusjet, skrevet en melding i ny og ne. Min mann dro hjem og vasket huset mens jeg satt utslitt på en sengepost
 
Listen er lang og går også til Barsel:
At fødsel ikke er slutten på smerte for kropp og psyke. I tillegg til amme- og fødselsforberedende kurs, bør de tilby et kurs om barseltiden. For oss ble det sjokk grunnet manglende informasjon. Greit å vite at mange går fra hverandre pga. omstendighetene

At dietak er en ting for vellykket amming, men at intet nytter dersom hyppighet uteblir i starten.

De bør ikke vise til ammehjelpen som oppslagsverk, men heller en objektiv kilde til informasjon og ikke en interesseorganisasjon som til tider virker i sterk opposisjon til offentlige retningslinjer. Det skaper så mye usikkerhet og tvil.lys

At etterrier finnes


At mannens rolle på barsel feks. er å avlaste mor slik at hun får hvile, spist , dusjet, skrevet en melding i ny og ne. Min mann dro hjem og vasket huset mens jeg satt utslitt på en sengepost
Mange gode poeng, men hvilken informasjon hos ammehjelpen mener du strider mot de offentlige retningslinjene?
 
Back
Topp