"Lure" til seg en UL??

kjærsti

Glad i forumet
Har så lyst på en til UL før fødsel.. vil få sjekket at d virkelig er en jente der inne så jeg ikke har dummet meg ut med å kjøpe alt i rosa [:)] men vil ikke betale masse penger for d.. vet jo at man har krav på UL hvis man føler at noe er galt å er bekymret, men d gjør/er jeg jo ikke.. noen tips om hva jeg kan si til jordmor for å få en til UL??
 
si at du hadde kraftige kynnere på natten da sjekker di deg skikkelig...det var tilfelle med meg da og jeg har blitt sjekket med 3 innvendige ul og 4 utvendig hittil i svangerskapet..pga noe er galt da men..
 
Si at du kjenner lite liv, og at du er fryktelig redd for at noe skal gå galt, da får du gjerne en ultralyd, for og sjekke at alt er i orden....
 
Synes ikke det er ok å lure til seg en ekstra ultralyd fordi man er nysgjerrig. Tror de fleste gravide synes UL er spennende, men å lyve for å få det synes jeg forteller om litt dårlig moral.
 
Men det er meg, da...
 
Signerer på Siss' innlegg her.. Det går da ikke an å late som det er noe galt bare for å få bekreftet kjønnet??? Huttetu, hold dere for gode for sånt da, vær så snill!!!
 
Er veldig enig her jeg også. Synes ikke man skal lure seg til noe som helst. Da får man heller være ærlig og si at man er nyssgjerrig eller betale for det selv.
 
Kunne aldri falt meg inn å fake en livløs unge i magen. [:'(] Og JA, jeg er også kjempespent på hva det blir.
 
 
Jeg skal i morgen ta ultralyd for tredje gang. Som de fleste andre er jeg veldig nysgjerrig på kjønn og om alt står bra til. Men den første vi tok i uke 12 og den i morgen betaler vi selv. I morgen skal vi ta 3D og da, ekstra stas.
Var inne på å "fake" meg til den i uke 12, men fikk meg ikke til det. For det første er jeg en elendig løgner og for det andre bare føltes det veldig feil. Vi avgjorde det slik at siden det var vi som ville ta ultralyd utenom den ene man får, så får vi ta kostnaden på vår kappe.
 
Det som er verst med viss folk faker, er at de som virkelig trenger det gr. blødning eller lignende må vente... det koster mellom 500- 1000 kr privat.. hvis dere er veldig nysgjerrige ;-)
 
Fortell jordmora di det du sier her. At du er svært spent. Kanskje du har ei snill jormor som henviser deg videre. Da får du nok ikke den første timen. Det skjedde med meg. Sa jeg hadde så lyst til å se babyen og "forsikre" meg at alt var som det skulle. Fikk en time- men det var ingen hastetime. Tok to uker.
 
Er vel ikke helt pent å prøve å lure til seg noe slikt nei,tenk på de som har problemer i svangerskapet og virkelig trenger en ekstra UL,og som kanskje må vente på time fordi det er så mange som vil ha...Skal på UL til fredag jeg,men det skal jeg da jammen betale selv!!Gidder ikke å jamre til legen/jordmor og ta opp tiden til de som virkelig trenger det.Det kan være skummelt å rope "ulv" vet dere...[;)]
Klem fra meg
 
Noen takler greit og lure til seg uskyldige ting, mens andre gjør det ikke ,dette må man respektere,  når dette dreier seg om fred i sinnet og er nokså uskyldig ser jeg ikke noe galt i og lure til seg en ul, tenk om de er blakke da, ikke har råd til privat...  
 
Er man bekymret, så synes jeg at man skal få en ekstra ultralyd, ingen tvil om det.
Men om det kun er for å finne ut kjønn, eller bare for å se babyen en gang til før fødselen, så synes jeg man kan betale for det selv. Eventuelt bare være ærlig med legen/jordmora og se om man får en gratis time via dem. Lyve, for meg i hvertfall, blir feil.
 
ORIGINAL: Siss

Synes ikke det er ok å lure til seg en ekstra ultralyd fordi man er nysgjerrig. Tror de fleste gravide synes UL er spennende, men å lyve for å få det synes jeg forteller om litt dårlig moral.

Men det er meg, da...

 
Det handler vel ikke om å lyve? Syns det var å ta litt hardt i. Det er jo ikke bare for spenningen sin skyld. Det er mye bedre å få sjekket opp en ekstra gang enn for lite. Det er bra for mor å bli kvitt litt bekymringer syns jeg omså bare for å få bekreftet at alt er bra.
 
jeg ringte min fastlege i dag og sa jeg ønsket meg henvisning til ul. Jeg har mistet flere ganger før + konisert og som følge av det veldig engstelig for magen min. Jeg bestilte time selv hos gynokolog neste fredag. Man kan sikkert si at det er tøv, jeg vil se babyen min en gang til før den ordinære ul.timen, den er ikke før 18.04. Det er sinnsykt lenge til!
 
Jeg syns hele forskjellen er at det virker som man vil lyve seg til en ekstra UL bare for å få vite kjønnet, hadde det vært bekymringer for barnet så skulle jeg ikke sagt noe..!
Jeg har hatt to SA på 4 mnd og har vært fryktelig bekymret selv, men det har ikke ramlet meg inn å be om ekstra UL fordet. Hadde legen ment at det var riktig å følge meg bedre opp så hadde de vel gjort det (jeg er i forbindelse med Riksen, tror ikke de tar lett på sånt).
 
Kan vel og legge til at vi var på ordinær UL 06.02, og vi ville gjerne vite hva det blir, men JM kunne ikke se det. Så da har jeg tenkt litt på å bestille 3D, men jo mer jeg lurer på om jeg skal bestille eller ikke jo mer sikker blir jeg på at det spiller absolutt ingen rolle om jeg vet det eller ikke. Alt så veldig bra ut på UL, og selv om dette ikke er en garanti for at babyen er helt frisk, så er sjansene utrolig store for at den er det. Og jeg syns at det burde være det viktigeste!!!
 
Sikkert hormoner som ikke spiller på lag akkurat nå, men jeg blir fryktelig provosert av dette.. [>:]
 
Enig med de fleste her. Synes det blir HELT FEIL å lure seg til en gratis UL bare for å prøve å få vite kjønnet på barnet man bærer. Er det så viktig for en å vite kjønnet får man betale for en ekstra UL selv!
Selv har jeg vært på 3 UL. De to første pga av blødninger, og den tredje var rutineUL. De to første var raske UL for å finne ut hvorfor jeg blødde, på den tredje klarte hun ikke å se kjønnet.
 
Nei, vil du ha en ekstra Ul bare for å vite kjønnet - pung ut! Det er min mening. Og han man ikke råd til å betale for det - ja da får man vente og se hva som kommer! Spennende det da?
 
var jo ikke akkurat snakk om en mor som var urolig for barnet sitt her da!!! handler jo om ei som ikke kan vente med å få vite kjønnet pga klæskjøp. da er det bare på sin plass at hun betaler for det selv. synes det er utrolig så frekke folk er med å kreve ting og mene at de ikke skal trenge betale..
 
 
 
 
 
ORIGINAL: bæibi

ORIGINAL: Siss

Synes ikke det er ok å lure til seg en ekstra ultralyd fordi man er nysgjerrig. Tror de fleste gravide synes UL er spennende, men å lyve for å få det synes jeg forteller om litt dårlig moral.

Men det er meg, da...


Det handler vel ikke om å lyve? Syns det var å ta litt hardt i. Det er jo ikke bare for spenningen sin skyld. Det er mye bedre å få sjekket opp en ekstra gang enn for lite. Det er bra for mor å bli kvitt litt bekymringer syns jeg omså bare for å få bekreftet at alt er bra.
 
så så så... ro dere ned (take a chill pill).
fulgte rådet til "ma" å fikk en UL... helt gratis [:)] jordmor hadde veldig forståelse for at jeg ville se pia mi en gang til før fødsel.. pluss at d var greit å få sjekket at alt var ok. MEN, skjønner ikke at folk "hisser" seg så opp her inne.. seriøst ta å skjerp dere...
 
hisser meg ikke jeg! men sier hva jeg synes, og jeg synes ikke det er greit å lure til seg noe som helst. ul eller hva det måtte være! men kjekt at du fikk ny ul da.
 
Siss
New Member

Synes ikke det er ok å lure til seg en ekstra ultralyd fordi man er nysgjerrig. Tror de fleste gravide synes UL er spennende, men å lyve for å få det synes jeg forteller om litt dårlig moral.

Men det er meg, da...

 
Helt enig der!! Da kan det skje at de som virkelig trenger det ikke får det! Er man så nysgjerig bør man heller betale for det! UL er et kjempefint tilbud til gravide for å finne ut om alt er bra, ikke for å få vite hvilket kjønn det er!! Det er bare å smøre seg med trålmodighet hvis man ikke vil betale![;)]
 
Back
Topp