Luktesans under graviditet

Lynna19

Glad i forumet
Jeg er gravid og ca. 15 uker på vei. Mange gravide får en veldig sterk luktesans under graviditeten. Luktesansen min har vært ekstrem under graviditeten. Det meste lukter vondt og jeg lukter ting ingen andre lukter eller kjenner. Det er ekstremt slitsomt og det bidrar til at kvalmen min bare blir enda være. Er det noen av dere som har hatt en slik luktesans under graviditeten og ble luktesansen mer normal etter hvert eller var den sånn hele svangerskapet?

Min var sånn hele svangerskapet, egentlig forblitt slik etter svangerskapet også. Med lillebror hadde jeg også hyperemesis under hele svangerskapet, så jeg måtte for det meste holde meg hjemme, jeg holdt ikke ut alle luktene.

Hos meg var det ille kun under første trimester, tålte ikke matlukt. Etter at jeg bikket andre trimester ble det stort sett bedre, noen matlukter jeg fortsatt er litt var for bare :)

Jeg er gravid og ca. 15 uker på vei. Mange gravide får en veldig sterk luktesans under graviditeten. Luktesansen min har vært ekstrem under graviditeten. Det meste lukter vondt og jeg lukter ting ingen andre lukter eller kjenner. Det er ekstremt slitsomt og det bidrar til at kvalmen min bare blir enda være. Er det noen av dere som har hatt en slik luktesans under graviditeten og ble luktesansen mer normal etter hvert eller var den sånn hele svangerskapet?

Jeg er i uke 14 og har det sånn som deg.
Utrolig slitsomt å ha det sånn i kombinasjon med kvalme!

Vi får bare holde ut!
Stor klem til deg ❤️

Var sånn med eldste, spydde akutt på gata flere ganger fordi noen i nærheten røyket. Men minste luktet jeg ingenting gjennom hele svangerskapet, så her varierer det litt :p

Ja, var ekstrem kunne ikke ta å lage meg mat selv, for kjøleskapet lukter kjøleskap...
jeg kastet opp av alt, ungene måtte dusje hver dag etter skolen for de luktet skole.
Dessverre mistet jeg ikke luktesansen min etter svangerskapet så den er sånn enda, helt ekstrem og utrolig slitsomt!

Jepp! Helt drøyt med alle luktene som plutselig var overalt! For meg roet det seg mellom uke 17-20. Lukter fortsatt mer enn normalt, men er ikke så ekstremt som det var første halvdel!

Hadde det sånn jeg og. Var utrolig kult med nr 2
Når jeg måtte skifte bæsjebleier. Fikk utrolig dårlig samvittighet for å brekke meg til jeg grein når jeg skiftet på storebror

Var kvalm fra uke 6 til uke 25 mye pga ekstrem luktesans :inpain:

Hadde det sånn jeg og. Var utrolig kult med nr 2
Når jeg måtte skifte bæsjebleier. Fikk utrolig dårlig samvittighet for å brekke meg til jeg grein når jeg skiftet på storebror
Da skulle du prøve deg i helsevesenet med den luktesansen :hilarious:

Ja, noe så j***** også.. han jeg var sammen med da, jobbet uheldigvis med fisk.. å jeg klarte ikke den stanken.. verken mat eller annet som hadde med fisk å gjøre :p futtiputti, det var ikke så gøy.. da spydde jeg som en kval i 7 mnd. Bare noe minte om fiskelukt, brakk jeg meg. Så helt normalt ser det ut som :p

Var slik i hele graviditeten. Samboeren holdt på å klikke når jeg gjentatte ganger ba han om å vaske av såpen fra hendene sine etter å ha vasket de (han kjente ingen lukt).

Uff, hva kvinner må gå igjenom for å få barn. Jeg synes vi er flinke som greier det, men så kommer det noe utrolig fint etterpå og da må en jo bare holde ut :)

Takk for svar, jeg får bare belage meg på å holde ut med den luktesansen. Blir sprø av den, men sånn er det bare da :wtf:

Jeg hadde også en forferdelig opplevelse med det du beskriver. Jeg klarte ikke å oppholde meg på soverommet vårt, fordi det rett og slett luktet helt jævlig. Jeg ble kjempekvalm. Jeg sov på baderomsgulvet på en tynn enkelmadrass i litt over 3 uker, før det heldigvis ga seg..

Jeg er i uke 14 og har det sånn som deg.
Utrolig slitsomt å ha det sånn i kombinasjon med kvalme!

Vi får bare holde ut!
Stor klem til deg ❤️
Ja, da er det bare å holde ut at alt stinker og at en blir kvalm og brekker seg eller kaster opp. Ingen ting å gjøre med.
Stor klem til deg også :)

Jeg hadde også en forferdelig opplevelse med det du beskriver. Jeg klarte ikke å oppholde meg på soverommet vårt, fordi det rett og slett luktet helt jævlig. Jeg ble kjempekvalm. Jeg sov på baderomsgulvet på en tynn enkelmadrass i litt over 3 uker, før det heldigvis ga seg..
Uff da, jeg synes at det lukter så grusomt i leiligheten jeg bor i. Jeg har prøvd å finne ut hvor lukta kommer fra, men finner den ikke. Ingen andre som lukter den lukta, bare jeg. Må lufte hele tiden uanset hvor kaldt det er ute. Heldigvis er lukta mindre på soveromet. Samoeren min holder på å bli sprø av meg.

Med første var den uforandret, men med andremann var det helt ekstremt! Jeg husker jeg ringte mamma gråtende fordi jeg hadde sittet ved siden av en på bussen som luktet så vondt at jeg holdt på å spy :p Holdt seg sånn hele svangerskapet og merker jeg har heftigere luktesans nå etter svangerskapet enn jeg hadde før!

Uff da, jeg synes at det lukter så grusomt i leiligheten jeg bor i. Jeg har prøvd å finne ut hvor lukta kommer fra, men finner den ikke. Ingen andre som lukter den lukta, bare jeg. Må lufte hele tiden uanset hvor kaldt det er ute. Heldigvis er lukta mindre på soveromet. Samoeren min holder på å bli sprø av meg.

Jeg tror ikke det egentlig det kommer fra et sted. Før jeg ble gravid så luktet soverommet absolutt ingenting, og brått en dag luktet det helt jævlig :hilarious: Har du vurdert å slå opp telt? Hadde jeg vært i samme situasjon, hvor hele leiligheten luktet dritt så hadde jeg enten slått opp telt eller sovet i garasjen, haha! Godt lukta er noe mildere på soverommet, også håper jeg at det gir seg like fort som hos meg.*Krysser fingrene*!

Back
Topp