Luksusfellen

Mhm det kan jeg forstå ❤️ Noe som gjerne gir glede der og da, får tankene over noe annet en kort tid
Mhm sånnvar det , vi ble tvunget ut sv sykehuset og dro på senteret like i nærheten og da var det lett å bare handle uten å tenke for å få tankene over på noe snnet

Det at jeg ikke kan se for meg å havne i en slik situasjon handler ikke om min empati til andre folk . For det har jeg . Nesten litt for mye til tider :sorry: økonomisk vil ikke vi måtte selge verken hus eller biler om en krise situasjon skulle oppstå. Men det er jo pga måten vi har håndtert økonomien vår med tanke på fremtiden.

Så dere sitter med flere årslønner på kontoen og er ikke avhengig av å jobbe. Imponerende. Svært få som lever i en slik luksus. De fleste er avhengig av å få lønn på kontoen sin kanskje ikke første måneden men 3, 4, 5 osv. Men det kommer en tid der man faktisk må ha lønn.
Havnearbeiderne streiket i 10 måneder. De fikk minimalt med penger inn, jeg sier ikke at de sitter i en økonomisk krise nå men uten lønn på kontoen i 10 måneder vil de fleste av oss slite

Joda, visse ting kan man ikke styre. Men jeg vet selv at hvis noe så traumatisk som dødsfall o.l hadde skjedd, så hadde jeg fått god hjelp (ikke å få penger jeg tenker på da) av dem rundt meg. F.eks til å få betalt regninger (alt er lagt inn automatisk her da) og slike ting. Selvfølgelig tenker man ikke regninger hvis man nettopp har mistet barnet sitt, det forstår jo jeg også :shy:
Jeg har forsikring hvis jeg ødelegger meg på noe vis, samme har ungene og samboer. Man må ta de forholdsreglene man kan og håpe det går bra. Vi har store buffere i bakhånd, nettopp i tilfelle ting skjer.
I det hele tatt tenkte jeg generelt på dem som (tilsynelatende) ikke har noen veldig grunn for at det har blitt som det har blitt. Jeg skrev jo at jeg har forståelse for at ting skjer.

Forsikringer vil ikke alltid hjelpe deg, jeg håper ikke dere kalkulerer med at de deler ut penger så fort de kan

Mhm sånnvar det , vi ble tvunget ut sv sykehuset og dro på senteret like i nærheten og da var det lett å bare handle uten å tenke for å få tankene over på noe snnet
Forskjellen er vel at du vet når det er nok :happy: men jeg ser at shopping absolutt kan være en form for terapi for mange, slik mange hobbyer kan være. Jeg skulle gjerne ha drevet med hest fortsatt, men ikke har jeg tid og det blir ikke prioritert :sorry:

Så dere sitter med flere årslønner på kontoen og er ikke avhengig av å jobbe. Imponerende. Svært få som lever i en slik luksus. De fleste er avhengig av å få lønn på kontoen sin kanskje ikke første måneden men 3, 4, 5 osv. Men det kommer en tid der man faktisk må ha lønn.
Havnearbeiderne streiket i 10 måneder. De fikk minimalt med penger inn, jeg sier ikke at de sitter i en økonomisk krise nå men uten lønn på kontoen i 10 måneder vil de fleste av oss slite
Jeg vet vi er utrolig heldig på det området. Og skjønner at ikke alle har det likt. Men håper jo uansett at verken vi eller andre havner i slike kriser. Norge burde vært flinkere til å steppe inn og gi hjelp til de som begynner å falle ut på før det går for langt. Skulle vært unødvendig med programmer som luksusfellen , du skulle fått hjelp uten å måtte blottlegge seg på TV i en slik situasjon.

Vi er såpass heldige (vi er heldige og vi har planlagt) at vi faktisk hadde klart oss fint gjennom ganske lang tid :Heartred

Jeg vet vi er utrolig heldig på det området. Og skjønner at ikke alle har det likt. Men håper jo uansett at verken vi eller andre havner i slike kriser. Norge burde vært flinkere til å steppe inn og gi hjelp til de som begynner å falle ut på før det går for langt. Skulle vært unødvendig med programmer som luksusfellen , du skulle fått hjelp uten å måtte blottlegge seg på TV i en slik situasjon.
Enig, det burde være en løsning før man må åpne seg på den måten :Heartred

Vi er såpass heldige (vi er heldige og vi har planlagt) at vi faktisk hadde klart oss fint gjennom ganske lang tid :Heartred

Da er dere heldige. Man kan ikke forvente at andre i etableringsfasen sitter med flere milioner kroner på kontoen. Og når man selv har så mye penger så bør man selv forstå at slik er det ikke for oss vanlige arbeidere. Vi er avhengig av inntekt.
Om jeg mister min inntekt så mister vi nesten 800.000 i året, vi har etablert oss og har ikke 800.000 på kontoen til å redde oss om jeg skulle miste inntekt.

Enig, det burde være en løsning før man må åpne seg på den måten :Heartred
Tror egentlig nav kan hjelpe med å se på tilstanden og legge opp en plan. De gjorde det hvert fall før tror jeg? Men om det er nok hjelp å få der vet jeg ikke. Det skulle som sagt vært noen som kunne tatt kontakt når det er på vei til å gå for langt. For å forsøkt å få de tilbake på riktig vei :)

Vi også . Det har vært viktig for oss fra starten. Vi feks gikk aldri å lånte maks beløp av hva vi kan få. Ingen ønske om å bo oss ihjel liksom. For oss var det viktig å kunne betale ned lånet i løpet av noen få år, og samtidig legge av penger og leve slik som vi ønsker å leve :)

Da er dere heldige. Man kan ikke forvente at andre i etableringsfasen sitter med flere milioner kroner på kontoen. Og når man selv har så mye penger så bør man selv forstå at slik er det ikke for oss vanlige arbeidere. Vi er avhengig av inntekt.
Om jeg mister min inntekt så mister vi nesten 800.000 i året, vi har etablert oss og har ikke 800.000 på kontoen til å redde oss om jeg skulle miste inntekt.
Når du sier etableringsfasen, vil det si ang huskjøp og barn du tenker da?
For 3 år siden fikk jeg første barn, og bodde hos samboer der jeg spyttet inn penger i "husleie".
Jeg jobber i helsevesenet som vikar for å presisere det, aka lønn ikke så mye å skryte av. Samboer har en ganske godt betalt jobb (med litt overtid så havner han på 800-900tusen, så ca som deg). Så vi er vanlige arbeidere, vi også.
Jeg forstår at alle ikke har det slik, det gjør jeg:Heartred Vi er veldig heldige som har fått mulighet til å spare, men vi har også jobbet beinhardt for det.

Vi også . Det har vært viktig for oss fra starten. Vi feks gikk aldri å lånte maks beløp av hva vi kan få. Ingen ønske om å bo oss ihjel liksom. For oss var det viktig å kunne betale ned lånet i løpet av noen få år, og samtidig legge av penger og leve slik som vi ønsker å leve :)
Samme her :)

Når du sier etableringsfasen, vil det si ang huskjøp og barn du tenker da?
For 3 år siden fikk jeg første barn, og bodde hos samboer der jeg spyttet inn penger i "husleie".
Jeg jobber i helsevesenet som vikar for å presisere det, aka lønn ikke så mye å skryte av. Samboer har en ganske godt betalt jobb (med litt overtid så havner han på 800-900tusen, så ca som deg). Så vi er vanlige arbeidere, vi også.
Jeg forstår at alle ikke har det slik, det gjør jeg:Heartred Vi er veldig heldige som har fått mulighet til å spare, men vi har også jobbet beinhardt for det.
Etableringsfasen er når man etablerer seg ja.
Hus, barn osv.
Vi alle har jobbet beinhardt, men vi har ikke hatt muligheter til å spare slike summer.
Det er forskjell på boligpriser. Min bolig koster en del, jeg bor ett sted der det er dyrt og man må betale ganske mye for å få seg en bolig.
Jeg er stolt av det vi har fått til, men det betyr ikke at jeg ikke forstår at andre har ikke vært så heldige og kan slite mye.
Har man klart å spare flere milioner samtidig som man har betalt ned på boliglån på flere milioner så har man jo hatt de pengene der og det er svært få som får til det når man er ny etablert.

Samboer selv har 2,5mill, jeg har vel 700tusen. Men samboer overfører et beløp hver mnd, da jeg må gjerne si nei til vakter pga en må være hjemme med minsten.

Wow, hvordan får man så mye penger? :) Har han vunnet i Lotto? :P

Etableringsfasen er når man etablerer seg ja.
Hus, barn osv.
Vi alle har jobbet beinhardt, men vi har ikke hatt muligheter til å spare slike summer.
Det er forskjell på boligpriser. Min bolig koster en del, jeg bor ett sted der det er dyrt og man må betale ganske mye for å få seg en bolig.
Jeg er stolt av det vi har fått til, men det betyr ikke at jeg ikke forstår at andre har ikke vært så heldige og kan slite mye.
Har man klart å spare flere milioner samtidig som man har betalt ned på boliglån på flere milioner så har man jo hatt de pengene der og det er svært få som får til det når man er ny etablert.
Vi tok boliglån sammen i slutten av 2016 (på 2,1 og brukte egenkapital), før det eide han 2/3 av et hus der broren eide 1/3 (forskudd på arv fra svigers). Han betalte 600tusen mens broren betalte 300tusen. Han opplevde sterkt press på å selge resten av huset til broren for 1mill (han hadde ingen lån på huset etter nesten 2år betaling). Så i realiteten har han spart 1,5 da.

Vi alle skal være stolte av det vi får til og oppnår, kan vi ikke si det slik? :)
Mine største stoltheter i livet mitt er jo mine to småtroll da:D

Wow, hvordan får man så mye penger? :) Har han vunnet i Lotto? :p
Forklarte litt under (kjøpte 2/3 av et hus for 600tusen, forskudd på arv fra svigers). Betalte ut på underkant av to år, og solgte det (med litt press) for 1mill til broren som eide den siste tredjepart :) så har de aksjer gjennom jobben der han setter inn 10% av lønnen hver mnd, og de øker i verdi. I tillegg er han rett og slett en racer til å spare :p
svigermor sa at da han var rundt 10 år, så sparte han til ny data og kjøpte en til 10tusen. slik var ikke jeg på den tida:hilarious:

Back
Topp