Luksusfellen

Boblefrua

Forumet er livet
Sitter å ser på det nå.

Bør det blir mer fokus på personlig økonomi i skolen? Budsjetter, vise hva man kan få råd til om man prioriterer pengene riktig?

Tja, det hadde nok ikke vært dumt. Men skolen kan heller ikke dekke alle tema. Dette er hovedsaklig foreldrene sin jobb, tenker jeg. Vise hvordan en kan lage budsjett, gjøre barna kjent med hva ting koster, og lage gode verdier når det gjelder bruk av penger, prioritering og sparing :)

Tja, det hadde nok ikke vært dumt. Men skolen kan heller ikke dekke alle tema. Dette er hovedsaklig foreldrene sin jobb, tenker jeg. Vise hvordan en kan lage budsjett, gjøre barna kjent med hva ting koster, og lage gode verdier når det gjelder bruk av penger, prioritering og sparing :)
Nå er det vel slik at dårlig økonomisk styring ofte blir overført til barna.

Nå er det vel slik at dårlig økonomisk styring ofte blir overført til barna.

Ja, og nettopp derfor mener jeg det må inn i skolen.
De som kanskje trenger det mest er de som har foreldre som ikke evner å lære det bort (ikke alltid, men etter å ha jobbet i sosialtjenesten ser man at ting går i arv).

Med tanke på at unge i dag får tilbud om kreditter og lån så snart de fyller 18 år så ja!

Ja! Skolen skal bidra til å gjøre barn og ungdom til gode samfunnsborgere, og forberede dem på voksenlivet. Økonomi mener jeg er en naturlig og viktig del av den forberedelsen, og det burde ha en selvfølgelig plass i skolen - mye mer plass enn en del andre emner som de færreste får bruk for (mer kan jeg ikke si uten at jeg "banner i kirka", for jeg er lærer ;-)..). Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi én dobbelttime med budsjett/økonomi, og det var det. Alt for dårlig..

Ja, og nettopp derfor mener jeg det må inn i skolen.
De som kanskje trenger det mest er de som har foreldre som ikke evner å lære det bort (ikke alltid, men etter å ha jobbet i sosialtjenesten ser man at ting går i arv).

Personlig økonomi er allerede tema I mange skolefag, blant annet matte, mat & helse, samfunnsfag og krle. Men det er vanskelig å lære personlig økonomi i en gruppe på opp til 30 elever med opp til et par millioner forskjell I årlig familieinntekt. Tror vi må si Jatakk, begge deler. Skolene må fortsette å utjevne, men personlig økonomi er kanskje for ...personlig for gruppeundervisning?

Ja, det burde være obligatorisk. Kan fint legges under samfunnsfag. Vi hadde om økonomi på ungdomsskolen og lærte å sette opp budsjett. Det var veldig abstrakt husker jeg at jeg syntes. Utregningen og budsjettlagingen gikk supert, men vi fikk aldri forklart konsekvenser av å ikke ha råd til noe eller ikke ha evnen til å betale regninger. Det var veldig praktisk, og jeg kan aldri se for meg at det ga så mye til de som ikke hadde økonomisk sans og evne. Men det finnes sikkert gode måter å lære ting bort, for det er kjempeviktig å kunne håndtere penger.

Ja! Økonomi er en så viktig del av det å være voksen, at det bør være en naturlig del av matematikkundervisningen.

Personlig økonomi er allerede tema I mange skolefag, blant annet matte, mat & helse, samfunnsfag og krle. Men det er vanskelig å lære personlig økonomi i en gruppe på opp til 30 elever med opp til et par millioner forskjell I årlig familieinntekt. Tror vi må si Jatakk, begge deler. Skolene må fortsette å utjevne, men personlig økonomi er kanskje for ...personlig for gruppeundervisning?

Ja, skolene kan ikke gjøre alt :-)

Jeg vet at i nabokommunen er økonomisk rådgiver i kommunen inne i tiende klasse 3-4 ganger i løpet av et skoleår og har fokus på disponering og prioriteringer. De har også med seg reelle anonymiserte caser elevene får snakke om, som omhandler alt fra "lett" inkasso til tvangstrekk og tvangssalg av eiendeler og bolig.
Prosjektet er rimelig nytt, så effekten ser man nok ikke før disse har blitt eldre,men jeg har trua på at det kan ha noe å si.

Husker ikke at vi hadde noe som helst om privatøkonomi, men å sette opp budsjetter for små bedrifter osv - det lærte vi :p selv om jeg i dag klarer å sette link mellom dem var nok ikke det like logisk som 15-16 åring.

Det undervises i personlig økonomi både på yrkesfag og studiespesialisering på vgs (samfunnsfag). :)

Ja! Personlig økonomi burde inn fra ungdomsskolen. Hun dnb-silje har mye smart å si om det. :)

Ja, det bør absolutt bli en del av pensum. Jeg hadde rettslære som valgfag på vgs, og der lærte vi også en del som burde bli pemsum for alle. Basic..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde om budsjett, renter og renters renter i familielære (antar det faget ikke finnes i "likestilte" Norge)

Sitter å ser på det nå.

Bør det blir mer fokus på personlig økonomi i skolen? Budsjetter, vise hva man kan få råd til om man prioriterer pengene riktig?

Vi underviser om dette på vgs. Mine opplegg består stort sett av luksusfellen, teenage boss, sette opp eget budsjett der vi både regner på lærlinglønn, bokostnader, bilkostnader osv.

Er vel matematikk og budsjett i skolen? Jeg tenker foreldre må lære konsekvenser og at det ikke bare er å kjøpe alt.. Blir jo en avhengighetsdannelse med disse kredittkortene.

Helt klart.
Jeg vokste opp i et hjem uten mye økonomisk styring, og levde selv slik i flere år før jeg endelig fikk tatt grep og ryddet opp.
Personlig økonomi er noe som legger grunnlaget for en stor del av livet til hver enkelt, og dermed synes jeg skolen skulle ha tatt et ansvar for at folk lærte det. Det er alt for mange hjem uten kontroll på økonomien, og barna herifra har dermed ofte et dårlig utgangspunkt.

Vi hadde økonomi på allmennfag på VGS. Lærte å sette opp budsjett og regnskap i excel :) :) veldig lurt.

Enig i at det burde inn på både ungdomsskule og videregående. Her voks eg opp i ein skikkelig økonomifamile; 2 bankansatte og 1 rekneskapsfører, i tillegg til at eg har økonomiinteresse selv, så i vårt hus blir budsjett osv lært tidlig. :)

Utenom det, så kan man også lære av Nemi; "Hvis du ikke hadde brukt mye penger, på å få folk til å tro at du har mye penger, så hadde du hatt mye penger". :)

Back
Topp