Agnete
Forumet er livet
Du skriver jo selv at du har kredittgjeld, og at du heller kunne tenke deg å spare de pengene du betaler i rente.. Hvorfor ikke prioritere å betale ned disse før man bruker penger på f.eks. interiør..?
Du skriver også at "vanlige folk" aldri har så mye penger at de aldri er tomme på konto.. Tror det blir mer og mer vanlig at man begynner å tenke på økonomi i tidlig alder, er f.eks. mange fler som oppretter fond eller høyrentekonto til barna sine i dag (eller BSU for den saks skyld). Vi kommer til å gjøre det til våre barn, slik at faddere/familie kan sette inn penger der til dåp o.l. Da vil barnet vårt ha et bra utgangspunkt når han/hun skal inn i boligmarkedet, og dersom de ønsker å bruke dem på noe annet er det også greit..
Nei, har ikke flere hundre tusen på konto.. Men poenget mitt er at det ikke er dumt med en bufferkonto.. Skjønner ikke hvorfor du er sånn imot å ha en backup om noe skulle skje?
Ja, jeg har kredittgjeld. Bruker kredittkort på nettshopping blant annet, å ha kredittgjeld betyr ikke at man er et luksusfellen tilfelle
Ja, selvfølgelig hadde det vært fint å spare de, men nå prioriterer ikke vi det slik. Vi prioriterer andeledes.
Sparer til barna våre vi også, nettopp for å hjelpe de den dagen de skal kjøpe bolig, det fordi det er ikke vanlig for unge mennesker å ha flere hundretusen på konto i dag.
Jeg har ikke noe mot at noen sparer å har enorme summer på konto, jeg skriver bare til hi at dette er ikke vanlig i dag, har vel heller aldri vært vanlig. Jeg er stolt av hva jeg har fått til i livet jeg, jeg har aldri leid en bolig. Kjøpte min egen bolig da jeg bare var 19 år i dag eier jeg en bolig med verdi på godt over 4 millioner, aldri fått hjelp av noen bortsett fra meg selv.
Jeg kunne prioritert helt andeledes, jeg kunne f.eks kjøpt meg et brukt oppussingproskjekt, kjørt gamle biler og spart flere titusener i måneden. Hvorfor skal jeg det?
Jeg har ikke noe mot at dere sparer, sier så flott at dere gjør det. Jeg kommer aldri til å spare meg til slike summer, ser ingen vits i det
Som sagt vi klarer fint uforutsette utgifter på vår lønn, uten å måtte spare så veldig..
Poenget til hi er jo nettopp det at alt er ikke så rosenrødt som alle skal ha det til når de skryter av sin økonomi langt opp i skyene, hun lurte på om hun var den eneste. Og nei det er hun ikke, de fleste unge i dag sliter med å komme inn på boligmarkedet, har høye utgifter på barnepass og lever fra lønn til lønn. Å ha barn er dyrt, vi får vår tredje nå å det er nesten 10000 i bare barnepassutgifter hver måned. De fleste jeg kjenner lever godt, mye bedre enn da våre foreldre var unge, mem de har ikke flere hundretusen på konto!
Last edited: