Luksusdilemma: å overta andres ting

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
I dag kom en kollega til meg på jobb og sa han ville sette meg i kontakt med kusina hans som har et 6mnd gammelt barn, og da kunne han ta med seg klær i jula når han besøker henne til meg.

For å være ærlig kjenner jeg at jeg overhodet ikke har lyst på klærne til en fremmed person som jeg ikke kjenner, selv om jeg er fan av ideen om å overta andres ting og minske forbrukstrykket. Har tenkt å overta mye fra svigersøstrene mine, men de kjenner jeg jo så godt! :)

Får dere også sånne innfall av ".....nei... :bag:" av og til? Uten at dere helt klarer å forklare hvorfor? F.eks med overtakelse av klær eller leker eller noe? Hvis det er fra noen dere overhodet ikke kjenner, og ikke vet hvordan "hjemlige" forhold har vært?

EDIT: Snakk om både gravideklær og babyklær.

Hvis du ikke ønsker det kan du jo si at du får mye fra familien, at det blir litt mye så du vil få litt oversikt først?

Nei, jeg har ingen kvaler med det. Jeg vasker jo alt før bruk uansett, så jeg ser ikke helt hva som er ekkelt. Vi kjøper myr brukt, både av folk vi kjenner og folk vi ikke kjenner.

Men det er jo lov å si nei.

I dag kom en kollega til meg på jobb og sa han ville sette meg i kontakt med kusina hans som har et 6mnd gammelt barn, og da kunne han ta med seg klær i jula når han besøker henne til meg.

For å være ærlig kjenner jeg at jeg overhodet ikke har lyst på klærne til en fremmed person som jeg ikke kjenner, selv om jeg er fan av ideen om å overta andres ting og minske forbrukstrykket. Har tenkt å overta mye fra svigersøstrene mine, men de kjenner jeg jo så godt! :)

Får dere også sånne innfall av ".....nei... :bag:" av og til? Uten at dere helt klarer å forklare hvorfor? F.eks med overtakelse av klær eller leker eller noe? Hvis det er fra noen dere overhodet ikke kjenner, og ikke vet hvordan "hjemlige" forhold har vært?

EDIT: Snakk om både gravideklær og babyklær.

Hahah! Skjønner deg veldig godt! Vi blir nok også tilbudt en masse (igjen!) når vi går ut med nyheten, men sorry - dette er vårt første barn og jeg skal kose meg med innkjøpene. For meg er det en stor glede i seg selv og vi har råd til det. Kommer ikke til å ha noe problem med å si det som det er og at de heller kan gi bort på Finn eller Tise [emoji4]

Tror jeg hadde sagt som over her at du har andre å arve frå og at det er mer enn nok, men takket for omtanken :joyful:

Om klærne kommer fra hjem med røyk ol så kjenner man vel det. :)

Hadde en blanding av nytt og brukt sist. Var veldig fornøyd med det. Denne gangen gjør det meg ingenting om noen har lyst til å donere hele garderoben til oss, så kan jeg kjøpe noen få plagg og strikke litt attåt.

Jeg tenker at alt kan vaskes jeg :) jeg hadde gladelig tatt i mot ting fra andre, håper det virkelig daler noe ned i fanget vårt denne gangen også dersom det skal bli motsatt kjønn av hva vi har :) eneste jeg ikke tar i mot av noen vi ikke vi kjenner er vel bilstol tror jeg, og sengetøy :) alt annet er ja :)

Kan få for mye også, særlig om det er andre man får av i tillegg, så det er helt innafor å si nei takk. Sist så fikk vi så mye at vi kunne gi sikkert to søppelsekker videre som vi ikke hadde rukket å få brukt selv :facepalm: Men altså, vi fikk mye rart, noen leker måtte vi bare kaste fordi det var tøy og plastikk som ikke kunne vaskes i maskin og ikke så ut i måneskinn engang. Klær som var ferdig flekkete osv, det er helt opp til en selv hvem en tar imot fra, men det er kanskje mindre sannsynlig å få ødelagte ting fra noen som er nærme :)

Her går klær på rundgang i familien, jeg kjøpte nesten alt nytt til de eldste guttene mine, så fikk store broren min klær og utstyr da han fikk barn, så fikk jeg de tilbake når minsten kom, og så nå har jeg alt vi trenger til mini.
Har også fått en del hos venninnder.
Hadde nok ikke hatt noe imot å få ting, uansett fra hvem. Eneste vogn og bilsete vil jeg velge selv. :)

Litt spesielt da, er ikkje sikkert kusina til han du jobber med vil gi bort klærne heller :rolleyes:

Men eg har kjøpt klær brukt før, vasker jo de uansett :)

Kanskje du kan sei at du har arva so mykje klær allerede at du har nok ?:)

Vi arva mye sist. Fikk masse klær og utstyr av et vennepar, hun hadde sortert og kasta på forhånd det som var flekkete og ødelagt. Fikk også en stor kasse med klær av en i familien, det var lett blanding av klær brukt av mange barn med variabel tilstand. Der kasta jeg en del. Ga bort til Fretex det som var helt men som vi ikke kom til å bruke/fikk bruk for.

Den første tida syns jeg det er fint å kjøpe klær selv, men har ikke hatt problemer med å bruke arveklær. Nå kjente jeg begge vi arvet fra da.

Etter barnehagestart går det mye klær, så da var det kjekt å ha arva en del.

Litt spesielt da, er ikkje sikkert kusina til han du jobber med vil gi bort klærne heller :rolleyes:

Men eg har kjøpt klær brukt før, vasker jo de uansett :)

Kanskje du kan sei at du har arva so mykje klær allerede at du har nok ?:)

Godt poeng, hvem vet om hun egentlig vil, haha :p

Men ja, jeg tar nok den at jeg allerede har fått så mye at han ikke trenger å ta med seg fra julebesøk. Det var et godt tips fra dere!! :)

Back
Topp