Luftsmerter på ettermiddag og kveld

Sofia85

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Noen tips? Vi bysser, sykler, prøver å få han til å rape under ammingen (ikke så ofte han får noe opp), masserer, henger han over skuldra, kolikkgrepet.. Hva mer kan jeg prøve? Drikker ammete, gir han 10 dråper minifom 2 ganger daglig, unngår løk og kål. Noe annet jeg bør kutte fra kosten? Kan feil ammeteknikk være årsaken? Han har ikke kolikk, så så ille er det ikke. Men veldig slitsomt likevel. Og han roer seg stort sett kun hos meg (ikke hos pappaen), så blir en ekstra belastning på meg som har han hele dagen ellers.

Brus, kaffe og jordbær kan være syndere. Men det kan og være at han bulker seg opp til natten. Vi prøver å få han til å sovne i 7 tiden. Da overtrøtthet gjør han sutrertte. Går en tur med vognen da.

Minifom før hvert måltid (står det på anvisningen)? Kan jo hende det hjelper..
Evt legge mini på magen i f.eks vogna og rugge?
Vet ikke, men føler med deg/ dere!!

Jeg var hos naprapat med lille og hun hadde låsning i nakke og ryggvirvel, noe som visstnok kunne påvirke tarmsystemet. Han sa at en del av babyene som har kolikk-lignende smerter har låsninger.

Det virket som vår lille også hadde litt magevondt ettermiddag og kveld så for noen dager siden begynte vi å gi Semper dråper. Vet ikke om det er tilfeldig men syns det har blitt litt bedre

Noen tips? Vi bysser, sykler, prøver å få han til å rape under ammingen (ikke så ofte han får noe opp), masserer, henger han over skuldra, kolikkgrepet.. Hva mer kan jeg prøve? Drikker ammete, gir han 10 dråper minifom 2 ganger daglig, unngår løk og kål. Noe annet jeg bør kutte fra kosten? Kan feil ammeteknikk være årsaken? Han har ikke kolikk, så så ille er det ikke. Men veldig slitsomt likevel. Og han roer seg stort sett kun hos meg (ikke hos pappaen), så blir en ekstra belastning på meg som har han hele dagen ellers.
Jeg kan ikke spise egg, rosiner, sitrusfrukter, peanøtter og sjokolade. Drikker nesten ikke koffein.

Å holde babyen rundt brystet og løfte opp slik at kroppen blir strekt og så ned igjen så bena blir bøyd kan hjelpe.

Å legge babyen på venstre side kan også hjelpe for å få lufta til å gå.

Vi hadde det på akkurat samme måte... I tillegg til alt det du nevner gav vi også semperdråper og dro til kiropraktor. Hadde tre behandlinger og lille ble mye bedre... Var stiv i bekkenet og hadde låsning i nakken...

Jeg må passe på så det blir små doser søt og sur drikke, unngår sterk mat, kål, løk, belgfrukter, spiser lite meieriprodukter og det viktigste, - sammensett hvert måltids mat og drikke med mangfold. Blir det for ensidig går det skeis. Har redusert inntak av mye forskjellig, det er nok litt individuelt så prøv deg fram.

Mange gode råd over.

Personlig lykkes jeg veldig med å få opp rap om jeg liksom retter ut kroppen hans, de sægger jo liksom som en C i ryggraden første året, og lufta er fanget nedi der. Holder ham oppe en stund etter måltidet. Noen ganger legger jeg ham på magen på min mage, mens jeg ligger på skrått bakover. Litt press på magen så kommer luften ut.

Det som jeg har veldig god erfaring med er å rape ham flere ganger undervegs i måltidene. Hvis man også ammer liggende svelges mindre luft, er et vanlig råd på helsestasjon og ammehjelpen. Dette funker veldig bra for oss.

Jeg drikker også ammete med fenikkel fra apotek. Ren fenikkelte er også bra mot luft både for mor og diebarn.

Kaffe droppet jeg helt. Men har kjøpt koffeinfri kaffe fra black cat, som jeg skal teste litt framover.

Vi har gitt Semperdråper (melkesyrebakterier) fra apotek, etter anbefaling fra helsesøster, men nå er han 2,5 mnd så vi har sluttet og det gikk fint, han har modnet og blitt sterkere i trykke muskulaturen.

Helsesøster anbefalte også 1 teskje lunket ammete til baby før hvert måltid, men dette testet jeg ikke ut.

Vi har vært hos manuellterapeut som fant låsning/ stivhet øverst i ryggen/ nakken.

Last edited:
Jeg har lest at det er kun bevist at tre ting går over i morsmelken av det mor spiser: koffein, søtstoff og melkeprotein. De to førstnevnte er vanligst at baby reagerer på.

Brus i seg selv skal ikke gi mageknip, men søtstoffet i lettbrus kan gi det.

Ellers så er bæretøy og hvitt støy gull mot urolig baby!

Jeg var hos naprapat med lille og hun hadde låsning i nakke og ryggvirvel, noe som visstnok kunne påvirke tarmsystemet. Han sa at en del av babyene som har kolikk-lignende smerter har låsninger.
Men smertene begynner jo alltid på ettermiddag eller kveld. Om det hadde vært låsninger hadde han kanskje hatt smerter gjennom hele dagen? Eller?

Jeg kan ikke spise egg, rosiner, sitrusfrukter, peanøtter og sjokolade. Drikker nesten ikke koffein.

Å holde babyen rundt brystet og løfte opp slik at kroppen blir strekt og så ned igjen så bena blir bøyd kan hjelpe.

Å legge babyen på venstre side kan også hjelpe for å få lufta til å gå.
Det hjalp å få opp rap å legge på venstre side; tusen takk!:)

Det hjalp å få opp rap å legge på venstre side; tusen takk!:)
Så fint! Har lært det av mannen som hadde mye magevondt som liten. Dersom det ikke skjer noe på venstre side, bytt til høyre og så til venstre igjen. Da får tarmen litt hjelp til å flytte på ting!

Siste del av tarmen før utgangen ligger på vår venstre side. Derfor den er best

Vår lille hadde låsning i nakken og stivt bekken, men smertene kom stort sett på ettermiddag og kveld... Tenker det er verdt å sjekke ut :)
Ok, skal sjekke ut om det vedvarer. Tusen takk :) Bestiller man bare privat da eller? Har time hos barnelege på helsestasjonen på onsdag (6 ukers kontroll), er det noe jeg kan ta opp da?

Ok, skal sjekke ut om det vedvarer. Tusen takk :) Bestiller man bare privat da eller? Har time hos barnelege på helsestasjonen på onsdag (6 ukers kontroll), er det noe jeg kan ta opp da?
Absolutt! Kan hende de har fysioterapeut som du kan bli henvist til og som henviser videre til manuell terapeut. Da er alt gratis!

Jeg har lest at det er kun bevist at tre ting går over i morsmelken av det mor spiser: koffein, søtstoff og melkeprotein. De to førstnevnte er vanligst at baby reagerer på.

Brus i seg selv skal ikke gi mageknip, men søtstoffet i lettbrus kan gi det.

Ellers så er bæretøy og hvitt støy gull mot urolig baby!
Har ikke turt å drikke hverken brus eller noe annet med kullsyre i, men vil det si at å drikke f.eks. Farris er ok?

Har ikke turt å drikke hverken brus eller noe annet med kullsyre i, men vil det si at å drikke f.eks. Farris er ok?
Ja, i følge forskning så skal det være det. ;) Lillebror fikk kjempevondt i magen da jeg drakk Pepsi Max. Men når jeg drikker solo e.l. Reagere han ikke. Så her ser det ut til å stemme at han reagerer kun på brus med koffein og/eller kunstig søtningsmiddel. :)

Finnes bare private osteopater og kiropraktorer så vidt jeg vet... Hvordan det er med fysioterapeuter og manuellterapeuter vet jeg ikke... Koster litt med både kiropraktor og osteopat, men absolutt verdt det om lille blir bedre i magen :) vi hadde tre behandlinger i alt...

Back
Topp